جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ / ۰۸:۱۶
کد مطلب: 34531
۱
رئیس دومین کنگره بین‌المللی جراحی‌های چاقی و متابولیک:

مشکلات روانی منشاء بسیاری از چاقی‌ها

به گزارش آنا دکتر عبدالرضا پازوکی در نشست خبری که به مناسبت دومین کنگره بین المللی جراحی های چاقی و متابولیک برگزار شد گفت: امروزه چاقی یکی از مهمترین عوامل تهدید کننده سلامی محسوب می شود و سازمان بهداشت جهانی در آماری که در سال 2014 برای ایران ارائه نمود اعلام کرد که 62/7 درصد ایرانی ها دچار اضافه وزن و چاقی هستند، به عبارت دیگر از جمعیت حدود 80 میلیونی ایران 50 میلیون نفر با این معضل حوزه سلامت درگیر هستند.

وی افزود: میزان مرگ و میر بر اثر چاقی بیش از چهار سرطان شایع دنیا از قبیل سرطان ریه، پستان، روده و پروستات است و این در حالی است که چاقی شایع ترین علت مرگ قابل پیشگیری به شمار می آید.

رئیس دومین کنگره بین المللی جراحی های چاقی و متابولیک عنوان کرد: آنچه امروزه در کشور ما موجب نگرانی شده است اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان است که ضرورت دارد مسئولان و دولت به این مساله توجه بیشتری داشته باشند.

وی گفت: رشد چاقی و اضافه وزن در کودکان و نوجوانان ایرانی به نوعی از بسیاری از کشورهایی که دارای جمعیت چاق هستند بیشتر است که این مساله زنگ خطری را در کشور به صدا در آورده است.

این فلوشیپ جراحی های درون بین عنوان کرد: با توجه به اینکه 62/7 درصد افراد دچار اضافه وزن و چاقی هستند تنها یک تا دو درصد افرادی که شاخص توده بدنی آنها بیش از 40 است کاندید جراحی چاقی هستند.

پازوکی گفت: جراحی های چاقی فوق العاده جذاب است و این جراحی ها باید توسط افرادی که دوره تخصصی تکمیلی (فلوشیپ) و یا تجربه کافی پس از انجام سال ها جراحی را کسب کرده اند انجام شود اما متاسفانه گاها شاهد آن هستیم که جراحان کم تجربه دست به انجام چنین جراحی هایی می زنند و ما شاهد عوارض آن در جامعه می شویم.

وی با بیان اینکه منشاء برخی از چاقی ها روانی است گفت: متاسفانه از ابتدا این طرز تفکر در افراد وجود داشت که به بچه های چاق بیشتر توجه می شود و آنها بیشتر مورد محبت قرار می گرفتند اما زمانی که همین کودکان وارد مدرسه شدند دچار مشکلات روحی و روانی شدند زیرا همسالان آنها را با القاب ناشایست صدا می زنند که این مساله در روحیه آنها تاثیرات مخرب دارد.

رئیس دومین کنگره بین المللی جراحی های چاقی و متابولیک با بیان اینکه ژن های متعددی در بروز چاقی دخیل هستند گفت: امروزه شاهد آن هستیم که نوزادانی که از مادرانی که جراحی های چاقی انجام داده اند متولد می شوند لاغر هستند، در واقع تغییر ژن نیز در آنها دیده شده است.

پازوکی با توجه به عوارض ناشی از چاقی گفت: چاقی زمینه ساز بیماری های مختلفی از جمله دیابت و ناباروری می شود اما متاسفانه سازمان های بیمه گر در کشور ما درمان ناباروری و دیابت را تحت پوشش قرار می دهند و برای این مساله هزینه های هنگفتی پرداخت می کنند اما برای درمان چاقی از سوی سازمان های بیمه هیچ توجهی نمی شود و این درحالی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته بیمه ها درمان چاقی را برای افرادی که شاخص توده بدنی آنها بیش از 30 است را پرداخت می کند زیرا بر این باور هستند که درمان دیابت و ناباروری بسیار بیشتر از درمان چاقی برای دولت و سازمان های بیمه گر هزینه در بر دارد.

این فلوشیپ جراحی های درون بین با توجه به اجرای طرح تحول سلامت گفت: خوشبختانه پس از اجرای این طرح هزینه درمان چاقی در بیمارستان های دولتی کاهش یافته است به گونه ای که این هزینه قابل مقایسه با پرداختی های مردم در بیمارستان های خصوصی نمی باشد برای مثال درمان چاقی در بیمارستان های دولتی حدود یک و نیم میلیون و در بیمارستان های خصوصی 20 میلیون تومان است.

وی د ر قسمت دیگری از سخنانش گفت: دومین کنگره بین المللی جراحی های چاقی و متابولیک و اولین دوره هفته چاقی در ایران توسط انجمن جراحی های چاقی و متابولیک و همکاری انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران از 23 تا 27 آذر ماه در سالن غرضی بیمارستان میلاد برگزار می شود.

پازوکی افزود: این کنگره برای سایر رشته های تخصصی و فوق تخصصی از قبیل جراحی عمومی، جراحی اطفال، پزشکی لیزری، پزشکی ورزشی، طب فیزیکی و توان بخشی، نفرولوژی، ریه، گوارش و کبد، جراحی پلاستیک و ترمیمی، کودکان و فوق تخصصی های کودکان، غدد و متابولیسم، طب سنتی، طب فیزیکی، پزشکی عمومی، تکنسین های اتاق عمل و پرستاران دارای امتیاز بازآموزی است.

رئیس دومین کنگره بین المللی جراحی های چاقی و متابولیک با توجه به محورهای اصلی برگزار این کنگره گفت: جراحی چاقی کودکان و نوجوانان، جراحی دیابت، عوارض جراحی های چاقی و متابولیک، تغذیه قبل و بعد از عمل جراحی چاقی و متابولیک، اصلاح شیوه زندگی، نقش روانشناس و روانپزشک در تیم جراحی چاقی، تیم درمانی در جراحی چاقی و متابولیک نقش پیگیری و مراجعات در اثر بخشی جراحی چاقی، بیماری های خاص و جراحی چاقی، اثرات متابولیک جراحی چاقی، جراحی چاقی و پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی، سرطان و دیابت و جراحی چاقی و کیفیت زندگی از محورهای اصلی برگزاری این کنگره هستند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!