شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۰ / ۱۶:۲۶

کشف ذرات جدید فیزیکی مردود اعلام شد

کنترل دقیقتر نشانه هایی که خبر از کشف ذره تحت اتمی جدیدی در شتابگر تواترون لابراتوار فرمی می داد، رصد و کشف ذرات جدید را مردود اعلام کرد.
به گزارش مهر، محققان در ردیاب CDF شتابگر ذره ای تواترون در ماه می اعلام کردند موفق به ردیابی نشانه هایی جالب توجه از ذره ای غیر منتظره و ناشناخته شده اند اما بررسی های جداگانه توسط آزمایشهایی در ردیاب DZero تواترون نتوانست این یافته را به تایید برساند و این کشف مردود اعلام شد. این در حالی است که تایید این اطلاعات می توانست در علم فیزیک انقلابی بزرگ و سریع به وجود بیاورد. نتایج آزمایش DZero چندین روز پس از اینکه محققان آزمایش CDF در تواترون اعلام کردند سیگنالهای کشف شده ناپدید نشده و شدت نیز گرفته اند، منتشر شد. فیزیک ذره ای برای یک کشف تعریف پذیرفته شده ای دارد: میزان اطمینان سیگمای پنج. تعداد سیگماها مقیاسی برای تعیین میزان شانسی بودن یا واقعی بودن نتایج یک آزمایش است. برای مثال در هنگام شیر یا خط انداختن با سکه، تعداد بیشتر شیرها کاملا شانسی است و نشانه ای برای وجود سکه ای تقلبی نیست. در واقع سطح قطعیت سیگمای پنج نشان می دهد احتمال شانسی بودن نتایج یک آزمایش بسیار پایین است و از این رو می توان این نتایج را به عنوان نتایجی قابل قبول و پذیرفته شده اعلام کرد. محققان در DZero با بازنگری به نتایج آزمایش اولیه، شبیه سازی سیگنالهای مشاهده شده، تحلیل داده ها و مشاهده مجدد دریافتند هیچ نوع ذره جدیدی در سیگنالهای اولیه دیده نمی شود. با رد شدن این نتایج، فیزیک یک قدم به جلو و یک قدم به عقب برداشته است اما محققان CDF باور دارند گروه DZero تنها نیمی از اطلاعات کامل این آزمایش را در اختیار دارند، از این رو نتایج کنونی آنها بر اساس نتایج قدیمی آزمایش آنها است. تیم محققان CDF در حال بررسی اطلاعات به دست آمده از برخورد میان پروتونها و آنتی پروتونها بودند که متوجه حضور ذراتی جدید شدند. در این برخورد ذراتی که به بوزون W شهرت دارند به همراه فورانهایی از دیگر ذرات تولید شدند. در میان همین فوران ذرات محققان نشانه ذراتی را مشاهده کردند که در مدل استاندارد فیزیک ذراتی غیر منتظره به شمار می روند. زمانی که نتایج CDF برای اولین بار منتشر شد، درجه اطمینان نتایج آن سیگمای سه اعلام شد، این به آن معنی است که احتمال بروز نوسان آماری در داده ها یک در هزار است. بر اساس گزارش بی بی سی، اما محققان CDF پس از بررسی های بیشتر میزان سطح اطمینان از نتایج را سیگمای پنج اعلام کردند، یعنی میزان احتمال نوسانات آماری در نتایج به یک در میلیون رسید. با این همه بررسی های جدید محققان در ردیاب چند منظوره DZero وجود هر نوع ذره جدید را به کل رد کرد.

چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟