جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۹:۴۰
کد مطلب: 36091
۱
۱
معیارهای سنجش تیزهوشی غلط است

انحلال مدارس استعدادهای درخشان

رشد بی‌رویه مدارس تیزهوشان خبری بود که طی دو سال اخیر بارها از سوی مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش مطرح شد، به اذعان مسئولان، این مدارس طی سال‌های اخیر روند قارچ گونه‌ای داشتند و  درهای آنها به راحتی به روی دانش‌آموزان باز شد، حتی افرادی که در زمره تیزهوشان محسوب نمی‌شوند در مدارس استعدادهای درخشان  در حال تحصیلند.

آنگونه که علی اصغر فانی وزیر آموزش‌وپرورش می‌گوید: شاخص جهانی برای انتخاب دانش‌آموزان تیز هوش برای تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان 2.28 درصد است، یعنی از بین هر 100 دانش‌آموز حداکثر 2.28 نفر می‌توانند وارد مدارس استعدادهای درخشان شوند اما در سال‌های گذشته این نسبت در برخی استان‌ها و مدارس استعدادهای درخشان رعایت نشده است.

وزارت آموزش‌وپرورش براساس سیاست‌های جدید خود رویکرد تعدیل در پذیرش دانش‌آموزان مدارس سمپاد (استعدادهای درخشان) را پیگیری می‌کند و براین اساس ورود دانش‌آموز به این مدارس کم خواهد شد. مدارس استعدادهای درخشان که طی سال‌های اخیر رشد بی‌رویه‌ای داشته‌اند و دانش‌آموزانی که بدون رعایت ضوابط وارد این مدارس شده‌اند با شیب ملایم به مدارس عادی بازخواهند گشت.

به دنبال پیگیری این سیاست، شورای عالی آموزش وپرورش با تصویب نظام تربیت استعدادهای برتر اصل را بر عدم جداسازی این دانش‌آموزان از سایر دانش‌آموزان گذاشت و بر این اساس دانش‌آموزان با استعدادهای برتر در مدارس عادی درس می‌خوانند که به اعتقاد مسئولان آموزش‌وپرورش دلایل متعدد تربیتی و آموزشی برای آن وجود دارد اما تعداد اندکی از دانش آموزان که استعدادهای فوق برتر دارند جداسازی شده و در مدارس تیزهوشان ادامه تحصیل می‌دهند.

سیاستی که از هم‌اکنون در برخی از استان‌های کشور از جمله شهر تهران وارد فاز اجرا شده است.

طبق تماس تعدادی از خانواده‌‌ها با خبرگزاری تسنیم، مدارس سمپاد در برخی مناطق تهران از جمله منطقه 14، 9، 12 و 11 در حال تعطیلی هستند و مدرسه علامه حلی 4 ( متوسطه دوره اول) در شهر تهران از سال تحصیلی آینده منحل خواهد شد و همین موضوع موجب نگرانی خانواده‌ها شده است.

تلاش کردیم تا پاسخی برای این نگرانی خانواده‌ها از مسئولان آموزش‌وپرورش شهر تهران دریافت کنیم اما آنها اعلام کردند: مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان وزارت آموزش‌وپرورش باید در این رابطه توضیح بدهد.

آنگونه که یکی از معلمان مدارس تیزهوشان به تسنیم می‌گوید:‌سیاست کاهش مدارس سمپاد و منحل کردن آن در حال پیگیری است، اگر این مدارس تعطیل شوند دانش‌آموزان سرریز آن به مدارس غیردولتی رفته و بازار این مدارس  داغ خواهد شد. خطری که پیش از این برخی کارشناسان آموزشی نسبت به آن هشدار داده و تاکید کرده بودند:‌ دانش‌آموزان تیزهوشی که قرار است با شیبی ملایم از مدارس سمپاد خارج شوند به جای مدارس دولتی عمدتاً جذب مدارس غیردولتی خواهند شد پس مراقب باشیم سیاست تعدیل مدارس سمپاد تنور مدارس غیردولتی را داغ نکند.

شهر تهران در آزمون ورودی مدارس سمپاد برای سال تحصیلی آینده نیز پذیرش ندارد. آنگونه که محمد نستوه معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان در این رابطه می‌گوید:‌ پذیرش دانش آموز در دبیرستان‌های تیزهوشان شهر تهران در سال‌های گذشته بیش از حد استاندارد بوده و بنابراین دانش آموز جدید ثبت‌نام نخواهد شد. دانش آموزانی که در این مدارس تحصیل می‌کنند، به تحصیل خود در همین مدرسه ادامه می‌دهند یا به سایر مدارس منتقل خواهند شد.

زمانی که مشکل و نگرانی خانواده‌ها از منحل شدن مدارس سمپاد را با وزیر آموزش و پرورش در میان می‌گذاریم، وی  با تاکید بر این که در شهرهای مختلف به هیچ وجه مدارس سمپاد را تعطیل نکرده‌ایم، می‌گوید: در گذر از دوره متوسط اول به دوم، دانش‌آموزانی که وارد مدارس استعدادهای درخشان در سال‌های گذشته شده‌اند، همچنان در این مدارس باقی می‌مانند، اما ورودی به این مدارس را کاهش می‌دهیم تا به استانداردهای جهانی دست یابیم. با ادغام تعدادی محدودی از مدارس استعدادهای درخشان، با توجه به ظرفیتی که در این رابطه داریم عمل خواهیم کرد.

ادغام مدارس تیزهوشان روندی است که در شهر تهران در حال اجراست. از آنجایی که این مدارس دانش‌آموز جدید نمی‌پذیرند، دو مدرسه سمپاد با یکدیگر ادغام می‌شوند. در حقیقت با دو هدف یعنی بهینه‌سازی فضای مورد استفاده دانش آموزان و هم بابت اینکه تعداد دانش آموزان برخی از مدارس تیزهوشان کم بود، این ادغام انجام می‌گیرد و تا کنون مدارس فرزانگان 9 و 10، علامه حلی 6 و 1 و علامه حلی 8 با علامه حلی 5 با یکدیگر ادغام شده‌اند.

طبق گفته‌های مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، دانش‌آموزان مدارسی که منحل می‌شوند به مدرسه سمپاد دیگر برای ادامه تحصیل هدایت خواهند شد و براین اساس دو مدرسه سمپاد با یکدیگر ادغام خواهند شد.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پدر
Iran, Islamic Republic of
سلام
منطقه 12 و منطقه 14 آموزشی جزو مناطق محروم و پر جمعیت هستند با این وجود یک مدرسه پسرانه سمپاد در منطقه 14 است ! ، که ورودی سال 95 آن را صفر کرده اند (در واقع بعد از گذشت 2 سال منحل) .
برابر دفترچه ظرفیت پذیرش مدارس سمپاد که در سایت وجود دارد .
اما مدرسه سمپاد منطقه 5 جنت آباد ورودی آن دو برابر شده است (سال 1394 بوده 67 نفر و در سال 1395 شده 120 نفر )!!!
کجاست شیب ملایم ؟ کجاست انصاف ؟!!!
مجموع پذیرش سال گذشته 751 نفر بوده است ، برای سال هفتم . امسال 692 نفر شده (کسر 39 نفر !) .
سمپاد پسرانه ضعیف حدود دو برابر ظرفیت شده ، ولی سمپاد پسرانه منطقه 14 پذیرش صفر شده !
جریان چیست ؟؟؟ مدرسه سمپاد پسرانه منطقه 14 فقط اضافی بوده است ؟
وزارت آموزش و پرورش حامی مناطق محروم است ؟!
با تشکر
خدانگهدار
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی