جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۰ / ۰۴:۴۹
کد مطلب: 3998
۰

ساخت دندان طبیعی انسان با کمک سلولهای بنیادین

دانشمندان موفق شدند با ترکیب سلولهای بنیادین سری کاملی از دندانها را مشابه دندانهای طبیعی با توانایی احساس درد، حساسیت و قابلیت جویدن در آزمایشگاه کشت دهند.
به گزارش مهر، این دندانهای طبیعی در حال حاضر بر روی آرواره موش کشت داده شده اند اما می توانند برای آینده افرادی که دندانهای خود را در اثر پوسیدگی یا آسیب دیدگی از دست داده اند، امید تازه ای به شمار بیاید، زیرا به این شیوه می توان دندانهای آسیب دیده را دوباره کشت داد و به وجود آورد. در این پروژه دو نوع از سلولهای بنیادین که از تمامی عوامل ساخت دندانها برخوردار بودند با یکدیگر ترکیب شده و در آزمایشگاه در میان ترکیبی از مواد شیمیایی و ویتامینها کشت داده شده و آغاز به رشد کردند. پس از گذشت پنج روز ریشه کوچک دندان شکل گرفت.  
محققان دانشگاه توکیو این ریشه را در مخزنی پلاستیکی درون بدن یک موش قرار دادند و پس از 60 روز مشاهده کردند دندان به صورت کامل رشد کرده و کامل شد. قرار گرفتن این دندان درون بدن موش امکان دسترسی این ساختار در حال رشد را به مواد شیمیایی و دیگر عوامل مورد نیاز رشد فراهم کرد. پس از کامل شدن رشد، محققان این دندان را از مخزن پلاستیکی خارج کرده و به آرواره موش پیوند زدند. پس از گذشته 6 هفته این دندان به استخوان آرواره پیوند خورد. این دندان از تمامی بخشهای طبیعی دندان از قبیل مینا، تاج و ریشه برخوردار بوده و از طریق رشته های اتصالی خود را بر روی استخوان آرواره ثابت کرده است. بر اساس گزارش تلگراف، ساخت دندانهای انسانی به این شیوه می تواند جایگزینهای طبیعی تر و مقاومتری را برای دندانهای آسیب دیده و از بین رفته انسانها فراهم آورد. این شیوه در شرایطی ابداع شده است که محققان در سرتاسر جهان تا کنون توانایی کشت دندان در ساختاری سه بعدی را به دست نیاورده اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!