دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۰ / ۱۶:۰۴
کد مطلب: 4257
۰

ابهاماتی از جنس کنکور و نگرانی‌ مسئولان/ پاسخ روشنی در کار نیست

خبرگزاری مهر، در آستانه اعلام نتایج کنکور 90 که با احتساب مثبت 25 درصدی سوابق در نظرگرفته شده است، مهمترین مشکلات و ابهامات اجرای قانون حذف کنکور و انتشار جدیدترین اظهار نظرات و ابراز نگرانی ها در این خصوص می پردازد.
براساس آخرین مصوبات قرار شد سال 92 آخرین کنکور سراسری برگزار شود و پس از آن قانون حذف کنکور به اجرا درآید این در حالی است که با برگزاری کنکور امسال که کنکور 90 است، تنها 2 کنکور دیگر را در پیش رو داریم. با توجه به اینکه مقرر شده به جای آزمون، سوابق تحصیلی ملاک قرار گیرد و برای رسیدن به این منظور هر ساله سهم سوابق در قبولی افزایش می یابد، برای امسال تنها 25 درصد سهم سوابق تحصیلی در نظر گرفته شده است. تا رسیدن به تأثیر 100 درصدی سوابق در قبولی، 75 درصد دیگر باقی مانده است که برای رسیدن به هدف نهایی و اجرای قانون باید این میزان باقیمانده بین کنکورهای سال 91 و 92 تقسیم شود. از سوی دیگر با جایگزینی امتحانات دبیرستان، مهارت تست زنی و معضلات مربوط به کلاسهای کنکور از کنکور به امتحانات منتقل می شود. هنوز ابهامات و سئوالات بسیاری در مسیر حذف کامل کنکور وجود دارد که هیچ مسئولی پاسخ روشنی برای آنها ندارد تنها هرازگاهی از سوی مسئولین نسبت به این مشکلات، ابراز نگرانی و در پاسخ به تمام این نقاط تاریک، اگرها، شایدها و احتمالاتی مطرح می شود. جدیدترین ابراز نگرانی ها و اظهارات مسئولین درباره مشکلات کنکور به طوریکه علی لاریجانی - رئیس مجلس شورای اسلامی در بیست و هشتمین اجلاس روسای آموزش و پرورش مناطق کشور بر حل معضل کنکور تاکید و این نکته را یادآوری کرد که معضل کنکور موجب رکود و حالت ایستایی در آموزش عقلانی شده و دانش آموزان را به افراد حرفه ای در تست زنی تبدیل کرده است. وی گفت: این اختیار به آموزش و پرورش داده شده که راهکاری برای حل آن پیدا کند اما در حال حاضر بویی استشمام نمی کنم که تحرکی برای این مسئله باشد. آموزش و پرورش باید این مسئله را حل کند زیرا اگر حل نشد صدمه آن شامل حال دانش آموزان خواهد شد. رئیس مجلس پیشنهاد داد: نوعی آزمون وضع شود که در کل کشور قابل قبول باشد و جنبه تست زنی هم نداشته باشد به طوریکه از مباحث علمی به طور شایسته آزمون گرفته شود. این آزمون ها در سال های مختلف با عنوان معدل یا ضریب خود را نشان دهد و افراد شایسته بر اساس آن انتخاب شوند. نسبت به مسئله کنکور حساس باشید رئیس مجلس خطاب به فرهنگیان تاکید می کند: نسبت به مسئله کنکور حساس باشید این موضوع می تواند در وضعیت آموزش و پرورش تغییر ایجاد کند اما متاسفانه اقدام عملی سامان یافته برای آن انجام نشده است. هر چند وزارت علوم باید این کار را انجام دهد اما شما باید طرح دهید و برای حل آن مشارکت کنید زیرا دانش آموزان صدمه آن را خواهند دید. این در حالی است که پیش از این رئیس سازمان سنجش نیز با ابراز نگرانی از شیوه حذف کنکور و تاثیر سوابق تحصیلی گفته بود: ما باید از نظر عملی و اجرایی بتوانیم شرایط را مهیا کنیم اما اگر سوابق تحصیلی به طور کامل برای گزینش دانشجو ملاک شود ممکن است مشکلاتی را در پی داشته باشد. سوءاستفاده های احتمالی در فرایند اجرای حذف کنکور دکتر محمدحسین سرورالدین اضافه کرده بود: آخرین تصمیم کارگروه ماده 4، حذف کنکور این است اما زمانی که قرار است یک شیوه 40 ساله به یک شیوه دیگر تغییر کند زمان بر است. حتی ممکن است در این زمینه اشکالات و سوء استفاده هایی صورت گیرد. به این صورت که اعمال سوابق تحصیلی و تصحیح برگه های امتحانات نهایی که به صورت منطقه ای انجام می گیرد، مورد سوء استفاده واقع شود و اعمال سلیقه در آن صورت گیرد. زمینه خرید و فروش سئوالات در زمان امتحانات نهایی فراهم می شود سرورالدین می گوید: وقتی وزن سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو بالاتر برود ممکن است زمینه خرید و فروش سئوالات در زمان امتحانات نهایی فراهم شود و تاکید سازمان سنجش این است که باید برای پیشگیری از اعمال سلیقه در نحوه درج سوابق تحصیلی، شیوه ای بیابیم که با حذف کنکور وضع بهتر شود نه بدتر. البته این موضوع که تنها با یک تست سرنوشت کسی تعیین شود درست نیست اما در مقابل اعمال سلیقه در نمرات امتحانات نهایی نیز درست نیست. مجموعه ای از پاسخ کوتاه، تستی، جای خالی و پر کردنی می تواند روش بهتر ورود به دانشگاه وی به راهکارهای متعددی که برای تعیین شیوه صحیح وجود دارد اشاره کرده و می گوید: مجموعه ای از پاسخ کوتاه، تستی، جای خالی و پر کردنی می تواند روش بهتری باشد. در این صورت سئوال یکی است و تصحیح نیز یکی خواهد بود و در این صورت برای امتحانات جبرانی هم فرصت باقی می ماند. رئیس سازمان سنجش با اشاره به اینکه نزدیک به 30 هزار داوطلب کنکور سراسری در سال 90 سوابق تحصیلی ندارند، یادآور می شود: در حال حاضر کارگروه ماده 4 حذف کنکور تصمیم گرفته است سوابق تحصیلی تنها تاثیر مثبت داشته باشد و همین مسئله موجب می شود که مشکل آن دسته از داوطلبان کنکور که سوابق تحصیلی نداشتند نیز حل شود. اظهارات مسئولین آموزش و پرورش در عین حال مسئولین آموزش پرورش بر این نکته اذعان کرده اند که مشکلاتی در جایگزینی امتحان نهایی به جای کنکور وجود دارد که باید مرتفع شود. امتحانات نهایی رفته رفته جایگزین کنکور می‌شود عبدالامیر عرفی - رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش با بیان اینکه امتحانات نهایی رفته رفته جایگزین کنکور می‌شود، می گوید: نمرات نهایی سوم متوسطه در حال حاضر 25 درصد در کنکور 90 تاثیرگذار خواهد بود و با توجه به مصوبه کارگروه حذف کنکور، افزایش میزان تاثیرگذاری سوابق تحصیلی در کنکور سراسری و جایگزینی آن به تدریج افزایش یافته تا بتوانیم بر اساس تعهدی که وجود دارد، سال 93 حذف کنکور را داشته باشیم. وی می افزاید: آموزش و پرورش، افزایش میزان تاثیرگذاری سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در کنکور را در کارگروه حذف کنکور پیگیری می‌کند. عرفی به ویژگی خاص امتحانات سال سوم اشاره کرده و می گوید: ویژگی خاص امتحانات سال سوم امسال از این جهت است که تاثیر نمرات این امتحانات در کنکور افزایش می‌یابد و دانش‌آموزان باید به این حساسیت توجه کرده و تلاش خود برای موفقیت بیشتر در امتحانات نهایی بکار گیرند. دغدغه‌های دانش‌آموزان و برخی از همکاران نسبت به طراحی سئوالات امتحان نهایی  عرفی اضافه می کند: آموزش و پرورش تلاش کرده با توجه به دغدغه‌هایی که دانش‌آموزان و برخی از همکاران نسبت به طراحی سئوالات امتحانی در سال گذشته داشتند، امسال گروهی را متشکل از گروههای آموزشی در این مرکز تشکیل دهد تا از نظرات این افراد در طراحی و تایید سئوالات امتحانی استفاده کند. وی تاکید می کند: در امتحانات نهایی خرداد 90، سعی شده اگر در برخی از سئوالات مشکلاتی در بخش طراحی وجود داشته، با تایید نظر طراحان این مشکلات را تا حدی رفع کنیم. ضمن آنکه علاوه بر طراحان سوال، یک نفر از افراد متخصص و مجرب آن درس به عنوان بازبین سئوالات انتخاب شده و از نظر علمی و فنی اشکالات را متذکر می‌شود تا سئوالات امتحانی اصلاح و تایید شود. برخی از همکاران 30 تا سئوال می دهند می گویند امتحان از همین است در همین حال ، حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش و معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش تاکید می کند ارزشیابی دانش آموزان بر اساس نمره تاثیر منفی بر روی یادگیری آنها می گذارد و می افزاید: می گویند نمره امتحانات نهایی در کنکور موثر است، همین باعث می شود دانش آموزان دنبال کتاب تست زنی و نمونه سئوال می روند و حتی برخی از همکاران 30 تا سئوال می دهند می گویند امتحان از همین است و کتاب را در آن خلاصه می کنند. در کلاسهای کنکور به جای آموزش درس، تکنیک های تست فرا می دهند محمدیان تاکید می کند: اینکه مسئولان می گویند باید کنکور را حذف کنیم، دقیقا روی نقطه درستی دست گذاشته اند اما نباید بگوییم که محتوای آموزشی سخت است چرا که بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان ما شب امتحان درس را می خوانند و بعد کنار می گذارند. همچنین کنکور تست دارد و دانش آموزان و معلمان ما به جای اینکه مطالعه کنند تا بفهمند، می خوانند تا حفظ کنند بنابراین در کلاسهای کنکور به جای آموزش درس، تکنیک های تست فرا می دهند، بعد فرد وارد دانشگاه که می شود می بیند دروس سخت هستند. به گزارش مهر، تاکید دوباره رئیس مجلس شورای اسلامی بر حل معضل کنکور نشان می دهد که باید راه حل های بیشتر و کارآمد تری برای حذف کنکور اندیشیده شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
صعود به اورست 13 روز به طول مي انجامد، اما سقوط از آن فقط « 8 ثانيه ». ساختن روابط مدتها به طول مي انجامد اما از بين رفتن آن فقط در چند ثانيه!