يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ / ۰۸:۵۷
کد مطلب: 43009
۴

علل ایجاد مشکلات تحصیلی در دوره متوسطه

علل ایجاد مشکلات تحصیلی در دوره متوسطه
میگنا: از مسایلی که بر فرآیند تحصیلی تاثیر گذار است مسئله بلوغ جنسی است. در ایران دوره بلوغ معمولاً در دوره اول متوسطه می باشد. ساختار تحصیلی این دوره با دوره ابتدایی از نظر کتاب های درسی و حجم آنها، معلم و .... تفاوت هایی دارد. دروس نیز تا حدودی تخصصی می شود. به همین علت برای هر درسی دبیری جداگانه اختصاص می یابد.

از طرف دیگر، تفاوت درساختار آموزش مدارس متوسطه باعث می شود تا دانش آموز با قوانین جدیدی مواجه شود و همه اینها مسایل و مشکلات تازه ای را برای دانش آموزان به بار آورد، خصوصاً دانش آموزانی که از یک برنامه ریزی صحیح برخوردار نباشند، بیشتر دچار مشکل می شوند.

در دوره دوم متوسطه بازهم مسئله تخصصی تر شدن دروس شدت می یابد و برحجم کتاب ها نیز افزوده می شود. لذا دبیران این دوره باید از سطح تحصیلات بالاتری نسبت به دوره قبلی برخوردار باشند. از نظر انجام تکالیف، معیار های دوره اول و دوم متوسطه به کلی با دوره ابتدایی متفاوت است. در این دوره مسئولیت انجام تکالیف بیشتر برعهده دانش آموز است.

دراین دوره دیگر دانش آموز برای انجام تکالیفش انتظار دریافت مهر صدآفرین و هزار آفرین ندارد. چنانچه نوجوان در این دوره به صورت خودکار و به موقع وظیفه اش را انجام ندهد ازحرکت یادگیری در کلاس همگام با همکلاسی ها و گروه های درسی خود فاصله می گیرد و از آن ها عقب می ماند، به طوری که هر روز بر میزان این عقب ماندگی اضافه می شود.

چنانچه نوجوانی دچار اشکال یادگیری یا ناتوانی در برقراری ارتباط باشد، می توان گفت که مشکل تحصیلی دارد. نوجوانی که داری ضریب هوشی عادی است ولی درگذراندن واحدهای درسی مدرسه ناموفق است یا نمرات بسیار پایینی کسب می کند، دچار مشکلات تحصیلی است .

در به وجود آمدن مشکلات تحصیلی یک دانش آموز در دوره اول و دوم متوسطه معلول یک سری عوامل گوناگون است. در این میان به ظاهر مدرسه به عنوان متغیر مستقل نقش دارد، درصورتی که عوامل مداخله گر زیادی به صورت پنهان در به وجود آمدن مشکلات تحصیلی نقش بازی می کنند. نوجوانان در طی مراحل رشد، از مکانسیم های مختلفی برای مقابله با مشکلات خود استفاده می کنند. دردوره ابتدایی تا حدود زیادی دانش آموز ازحمایت خانواده خود برخوردار است، اما با ورود به دوره متوسطه و انتقال وی به مدارس جدید مسایل مختلفی از قبیل رقابت با همسالان، ابراز وجود در برقراری روابط صمیمانه، یادگیری شیوه تفکر جدید و صحیح، روابط نابهنجار با جنس مخالف، عدم آشنایی درباره مسایل جنبی و عقیدتی برای نوجوان پیش می آید که او را دچار مشکل تحصیلی می کند.

در چنین مواقعی اضطراب توانایی های نوجوان را قبضه می کند و باعث عدم موفقیت او در امتحان می شود. این گونه ناتوانی در طرز صحبت کردن فرد در مقابل دیگران به خوبی مشهود است. لذا از مهم ترین عواملی که چنین رفتارهایی را ایجاد می کند و سبب مشکلات تحصیلی دانش آموزان در دوره متوسطه می توان به وجود خانواده آشفته، درگیری نوجوانان با اولیاء، گرایش به بعضی علایق خاص، عدم اعتدال والدین، تحقیر و سرزنش و مقایسه با دیگران، تبعیض بین دانش آموزان دختر و پسر در ساختار فرهنگی اشاره کرد.



منبع: کتاب مشکلات نوجوانی و جوانی
مولف: دکتر ابوالقاسم اکبری
ارسالی از:حسین عامری نیا -کارشناس ارشد مشاوره تحصیلی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.