سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ / ۱۹:۱۰
کد مطلب: 48752
۱

علت بی میلی زوجین برای فرزندآوری چیست؟

علت بی میلی زوجین برای فرزندآوری چیست؟
میگنا: زهرا امام، روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بی میلی زوجین برای فرزند آوری اظهار کرد: دلایل زیادی برای بی میلی زوجین برای بچه دار شدن وجود دارد که در این میان می‌توان به شاغل بودن زنان اشاره کرد، چراکه با خود می‌گویند وقتی برای بارداری و تربیت فرزند ندارند.

این روانشناس بیان کرد: از دیگر دلایل بچه دار نشدن زوجین آن است که  قشر متوسط شرایط مالی خوبی ندارند و همچنین چشم و هم چشمی‌ها در فضای مجازی به بی میل شدن افراد برای بچه دار شدن دامن می‌زند. وی گفت: سن ازدواج به دلیل شرایط اقتصادی بالا رفته است و دختران و پسران تمایلی به ازدواج در سنین پایین‌تر ندارند و معتقدند باید شرایط مالی خوبی داشته باشند تا تن به ازدواج دهند.

امام بیان کرد: رقابت و چشم و هم چشمی در بعضی از خانواده‌ها، مشاهده تولد‌ها و جشن‌های آنچنانی، صرف هزینه‌های زیاد برای عمل‌ سزارین و برگزاری جشن‌های تولد بعد از به دنیا آمدن کودک در بیمارستان باعث می‌شود زوج‌های جوان که جزء قشر متوسط جامعه هستند دیگر میلی به بچه دار شدن نداشته باشند.

این روانشناس افزود: مشاهده عکس‌های لاکچری مربوط به جشن‌های تولد در فضای مجازی فضای ناامنی را برای خانواده‌های قشر متوسط ایجاد می‌کند، به گونه‌ای که در برخی از موارد بین زوجین تنش ایجاد می‌شود.

وی افزود: افراد علاقه دارند که زندگی خود را در فضای مجازی به نمایش گذارند، اما بچه دار شدن یک هدیه‌ از طرف خداوند پس از ازدواج به زوجین است، اما برخی از آن‌ها با به نمایش گذاشتن تصاویر لاکچری از تولد کودکشان موجب بروز مشکلات فراوان در زندگی زوجین قشر متوسط می‌شوند.

امام با بیان اینکه غرق شدن در افکار چشم و هم چشمی باعث می‌شود پدر و مادر از نقش خود که تربیت کودک است غافل شوند، ادامه داد: والدین باید بستری را فراهم کنند که نوزاد بتواند رشد کند، اما رقابت و چشم و هم چشمی باعث می‌شود افرادی که از نظر مالی در جایگاه مناسبی نیستند بچه دار شدن خود را به تعویق بیندازند که همین اختلاف سنی بین کودک و والدین اثرات منفی به همراه دارد.

این روانشناس گفت: اینکه خانواده‌ها در سطح بالای اقتصادی هستند خوشایند است، اما به نمایش گذاشتن قدرت مالی به دیگران کار اشتباهی است و باید ملاحظه قشر متوسط را کنند. وی افزود: به دنیا آمدن کودک علاوه بر شیرینی‌های خود احساس مسئولیت پدر و مادر را بالا می‌برد و باید امکانات لازم را برای تربیت کودک فراهم کنند، چراکه تنها مسائل مالی مهم نیست، بلکه فضای عاطفی مناسب باید برای کودک ایجاد شود.

این روانشناس گفت: گاهی فرزندان را فقط از نظر مالی تأمین می‌کنیم، اما نیاز‌های عاطفی آن‌ها را نمی‌شناسیم و در نتیجه کودکی پر از استرس تربیت می‌کنیم و نگرانی‌های خود را به او منتقل می‌کنیم. امام با اشاره به اینکه یکی از نیازهای اساسی کودکان نیاز به عاطفه و رشد در فضای عاطفی و امن است، گفت: برگزاری مراسم‌ها و جشن‌های تولد خاص  به مخاطب القاء می‌کند برای بچه دار شدن باید هزینه‌های هنگفتی پرداخت کنیم و شاهد هستیم وقتی در زندگی‌های تجملاتی کودکانمان را پرورش می‌دهیم کودکانی با اعتماد به نفس پایین داریم.

این روانشناس خاطرنشان کرد: والدین سعی کنید قبل از بچه دار شدن هدف‌های خود را مشخص کنید و به نیاز‌های عاطفی و روانی فرزند علاوه بر نیاز مالی توجه داشته باشید.
 
مرجع : باشگاه خبرنگاران جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.