جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۹
کد مطلب: 50443
۰

کشف سلول‌هایی که در واکنش سیستم ایمنی به عفونت‌های تنفسی نقش دارند

به گزارش میگنا و به نقل از ساینس‌دیلی، یک گروه بین‌المللی از دانشمندان، نوع جدیدی از سلول‌های ایمنی حاوی آنتی‌ژن را کشف کرده‌اند. این سلول‌ها که از خانواده بزرگ "سلول دندریتیک"(dendritic cells) هستند، نقش مهمی در ارائه آنتی‌ژن به سلول‌های ایمنی دیگر هنگام بروز عفونت‌های ویروسی تنفسی دارند و شاید بتوانند این موضوع را توضیح دهند که چگونه پلاسما، به تقویت واکنش‌های ایمنی در بیماران مبتلا به عفونت ویروسی کمک می‌کند.

 
التهاب و مصونیت ایمنی
هنگامی که بدن با عفونت روبرو می‌شود، با التهاب و تب واکنش نشان می‌دهد. بروز تب و التهاب نشان می‌دهد که سیستم ایمنی در حال انجام دادن کار خود است و بسیاری از سلول‌ها را مانند سربازان ارتش، به فعالیت ترغیب می‌کند تا با ارائه آنتی‌ژنی که توسط سلول‌های ایمنی منتشر می‌شود، سلول‌های عفونی شده را از بین ببرند.

چند نوع سلول دندریتیک در بدن وجود دارند که کار انتشار آنتی‌ژن را انجام می‌دهند. نخستین نوع از سلول‌های دندریتیک، بدن را برای یافتن مهاجمان خطرناک بررسی می‌کنند؛ حتی اگر هیچ عفونتی وجود نداشته باشد. هنگامی که التهاب ناشی از عفونت پیش می‌آید، گروه دیگری از سلول‌های دندریتیک، از مونوسیت‌های التهابی منتشر می‌شوند. از آنجا که سلول‌های دندریتیک نشات گرفته از مونوسیت‌ها به سادگی از خون انسان به دست می‌آیند، این سلول‌ها همیشه به عنوان سلول‌های مهمی در ارائه آنتی‌ژن شناخته شده‌اند. در هر حال، آزمایش‌های بالینی که با استفاده از سلول‌های دندریتیک حاصل از مونوسیت‌ها در حوزه درمان سرطان انجام شده‌اند، ناامیدکننده بوده‌اند.

این پژوهش جدید نشان می‌دهد که سلول‌های دندریتیک حاصل از مونوسیت‌ها، سلول‌های ضعیفی در ارائه آنتی‌ژن هستند اما اشتباها دارای این عملکرد معرفی شده‌اند.

دانشمندان، موش‌های مبتلا به عفونت تنفسی ویروسی را مورد بررسی قرار دادند تا سلول‌های حاصل از مونوسیت‌ها را از دیگر سلول‌های دندریتیک هنگام واکنش آنها به عفونت جدا کنند. آنها دریافتند که سلول‌های دندریتیک حاصل از مونوسیت‌ها وجود دارند اما آنتی‌ژن‌ها را ارائه نمی‌دهند.

"بارت لمبرت"(Bart Lambrecht)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این کشف غافلگیرکننده‌ای برای ما بود زیرا ما فکر می‌کردیم که سلول‌های حاصل از مونوسیت، سلول‌هایی عالی در ارائه آنتی‌ژن به خصوص هنگام بروز التهاب هستند. اکنون ما دریافتیم که نوع جدیدی از سلول‌های دندریتیک وجود دارند که این کار را انجام می‌دهند. این کشف، اطلاعات ما را در مورد سیستم ایمنی تغییر می‌دهد و نقش مهمی در درک عفونت‌های تنفسی ویروسی و دیگر بیماری‌های التهابی دارد.
"مارتین گولیامز"(Martin Guilliams)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این کار مدیون تلاش‌های بی‌وقفه یک گروه بزرگ است و نهایتا توانست رمز پیچیده سلول‌های دندریتیک را آشکار کند. اکنون یافته‌های پژوهشی دو دهه اخیر، بیشتر معنا می‌یابند.

"شارلوت اسکات"(Charlotte Scott)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما در این پژوهش توانسته‌ایم همه یافته‌های چند سال اخیر را مورد بررسی قرار دهیم و سلول‌های جدیدی را شناسایی کنیم.

این پژوهش، در مجله "Immunity" به چاپ رسید.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی