سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۳:۱۹
کد مطلب: 52074
۵
۵
رئیس سازمان نظام روانشناسی:

اشکالات سازمان نظام روانشناسی باید در درون سازمان حل شود نه در رسانه ها

اشکالات سازمان نظام روانشناسی باید در درون سازمان حل شود نه در رسانه ها
متن سخنان دکتر محمد حاتمی در این نشست غیرحضوری به شرح زیر است:

امروز شاهد یک رویداد بسیار مهم و قانونی می باشیم و آن رویداد "برگزاری اولین مجمع عمومی" سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور می باشد. مجمع عمومی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره بر طبق قانون باید سالانه برگزار گردد، اما همانطور که مستحضر هستید در طول 17 سال گذشته این مجمع به شکل رسمی برگزار نشده است. از این رو در برگزاری اولین مجمع عمومی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور با مشکلاتی مواجه بودیم که در ادامه راجع به این مسائل صحبت خواهد شد.

برگزاری مجمع عمومی یکی از تعهدات بنده می باشد که در مراسم معارفه عنوان کردم و امروز تحقق می یابد. از زمان پذیرفتن مسئولیتم در سازمان تا کنون علاوه بر اینکه سازمان را بازسازی و نوسازی کرده ایم، نسبت به قوانین و دستورالعمل های تدوین شده نیز متعهد بوده ایم. یکی از این اقدامات برگزاری مجمع عمومی است که در مسیر آن با مشکلاتی مواجه شدیم، از جمله اینکه "آیا مجمع عمومی باید با حضور 34 هزار عضو روان شناس و مشاور برگزار گردد؟"، یا "صرفا نمایندگانی از استان ها حضور داشته باشند؟ و "شرایط برگزاری چگونه باشد؟". همه این ها مباحثی بود که جنبه قانونی داشت و من عرض کردم و نهایتا راجع به آن ها تصمیم گیری شد.

به غیر از این مسائل مقدمات دیگری نیاز بود، از جمله اینکه می بایست گذشته سازمان مورد حسابرسی قرار گیرد که در سال گذشته نیز ما این موضوع را عملی کردیم. مسائل مالی سال گذشته باید در مجمع عمومی مطرح شود. ما در اوایل سال جاری در مواجه با کرونا بودیم و سازمان نیز مانند سایر ارگان ها در وضعیتی نیمه تعطیل قرار داشت لذا پس از اینکه کارها مجددا پیگیری شد، تصمیم گرفتیم بودجه سال 98 را بررسی و تعیین کنیم. در عین حال مسائل مربوط به سال های گذشته توسط موسسه ارقام نگر آماده شده است و در اختیار شورای مرکزی قرار گرفته داده شده است و شورای مرکزی باید تصمیم بگیرد که در این رابطه چه اقدامی انجام دهد. لذا موضوع این جلسه گزارش مالی سال 98 است که در سال 99 باید بررسی و تائید شود، همانگونه که مسائل مالی سال 99 نیز در سال 1400 باید بررسی شود و تائید گردد. به هر حال این ها جزو قوانینی است که باید در سازمان اجرایی شود.

به منظور برگزاری مجمع عمومی نظرات مختلفی وجود داشت، یک دیدگاه این بود که "اعضا صاحب حق هستند و باید هر 34 هزار نفر عضو در مجمع شرکت داشته باشند" و یک دیدگاه این بود که "مجمع عمومی، مجمعی است که محل بحث است و جهت گیری های سازمان در آن مشخص می شود، ممکن است مواردی تصویب شود و یا نیاز به مشارکت فعال و رای گیری از اعضا باشد". در این راستا یک سری ابهاماتی وجود داشت از جمله اینکه، زیرساخت های فنی که در حال حاضر در کشور وجود دارد، پاسخگوی این موضوع نیست که تمام اعضا بتوانند در مجمع و فرایند رای گیری مشارکت فعال داشته باشند و البته ما یش از این از ارگان ها و دانشگاه های مختلف استعلام گرفتیم اما متاسفانه نهایتا به این نتیجه رسیدیم که چنین زیرساختی فراهم نیست. موسسات خصوصی نیز اعلام کردند که ما می توانیم این کار را انجام دهیم، اما امکان اینکه اعضا در رای گیری شرکت داشته باشند وجود ندارد. در عین حال حتی اگر این امکان فراهم گردد که اعضا بتوانند رای دهند، به دلیل اینکه تعیین هویت اعضا ممکن نیست می تواند مسئله ساز گردد. برای مثال اگر چیزی تصویب شود و یک نفر عنوان کند که هویت این افراد چگونه احراز شده است، ما با مشکلاتی مواجه می شویم. براساس استعلاماتی که شد، شورای مرکزی به این نتیجه رسید که از مجلس شورای اسلامی استعلام بگیریم که آیا امکان دارد که مجمع عمومی با حضور نمایندگان استانی برگزار گردد؟، معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی تائید کردند که بله، اگر شورای مرکزی تصویب کند امکان پذیر است. به همین خاطر شورای مرکزی تائید کرد که مجمع عمومی با حضور نمایندگان استانی در تاریخ 30/10/99 برگزار گردد و استحضار دارید سازمان موظف است که مصوبات شورای مرکزی را اجرا کند.

در عین حال در 15 روز گذشته اعلام عمومی کردیم که مجمع عمومی برگزار می شود و در جلساتی که با نمایندگان و هیات بازرسان داشتیم، همه دوستان متفق النظر شدند که باید اعضای سازمان نیز مشارکت داشته باشند. این نظر نیز بررسی شد و منجر به این تصمیم گیری شد که اعضای سازمان می توانند مستقیما حضور داشته باشند و نظراتشان را کتبی بنویسند و این مباحث در مجمع عمومی مورد بررسی قرار گیرد.

از طرفی شورای مرکزی نیز تائید کردند که حتما اعضا در این جلسه حضور داشته باشند و نظراتشان را ارئه دهند و ما نیز بر اساس امکانات فنی که داشتیم مجمع را امروز به اجرا گذاشتیم و آماده هستیم که در حال حاضر مجمع عمومی را برگزار کنیم. از آنجایی که ما تابع قوانین هستیم و قوانین هم می گوید می بایست اعضا در حدی باشند و حداقل 16 هزار نفر عضو در این مجمع شرکت داشته باشند تا مجمع عمومی تشکیل گردد و رسمیت داشته باشد و باتوجه به اینکه تعداد اعضای شرکت کننده در مجمع به حد نصاب نرسیده است بنابراین جلسه امروز رسمیت ندارد و ما مرحله اول را برگزار می کنیم و مرحله دوم را انشالله شورای مرکزی ظرف یک ماه آینده اعلام خواهد کرد. ما کارهای مقدماتی را انجام می دهیم و مجمع عمومی را با حضور حداکثری اعضا برگزار خواهیم کرد اما در مرحله دوم ما با هر تعدادی که حضور داشتند مجمع را برگزار خواهیم کرد و جلسه رسمیت خواهد داشت.


لذا باتوجه به اینکه روسای شوراهای استانی در این جلسه حضور دارند، ما از این فرصت استفاده می کنیم و گزارش کوتاهی راجع به مسائلی که در درون سازمان است و نیاز به هم اندیشی با اعضای شورای استانی دارد ارائه خواهیم داد. لذا این جلسه از اکنون به بعد تحت عنوان مجمع عمومی نیست و یک جلسه عادی می باشد که مربوط به مسائل سازمان است. در هر صورت بنده از اعضای محترم که در جلسه حضور دارند تشکر می کنم.

همین موضوع که ما مجمع عمومی را تشکیل دادیم و به تعهدات خودمان عمل کردیم برای بنده مایه افتخار است اما نیاز به همکاری بیشتری است و انشالله این هم اندیشی ها انجام خواهد شد و مشکلات احتمالی رفع خواهد شد و ما یه مجمع عمومی واقعی خواهیم داشت که همه اعضا در آن مشارکت خواهند داشت.

در ابتدا تشکر می کنم از شوراهای استانی که در خصوص اصلاح قانون سازمان همیاری و همکاری داشتند. استان هایی که نمایندگان آن ها در کمیسیون اجتماعی بودند و نقشی داشتند در اصلاح قوانین سازمان، همه اعضای روسای استانی ما با آن ها صحبت کردند و نهایتا قرار بر این شد که نظرات سازمان اخذ شود و اصلاح قانون سازمان صورت بگیرد. تعدادی از روسای استانی هم نظراتشان را دادند و همه این ها جمع آوری شده است و پس از اینکه تصویب نهایی انجام شد انشالله در حضور شما در مجلس ارائه خواهیم داد و نهایتا قوانینی به صحن علنی مجلس خواهد رفت که نظر اکثر جامعه روان شناسان و مشاوران و منطبق بر چالش هایی باشد که در ما در این 15 سال گذشته داشتیم.


باز هم بنده از روسای استانی و اعضای شوراهای استانی میخواهم که ارتباط خود را با نمایندگان حفظ کنند، خصوصا این روزها که سازمان به ناحق مورد هجمه قرار گرفته است و آن هم بخاطر اینکه سازمان نظام روان شناسی و مشاوره عملکرد مثبتی داشته است، یعنی اگر سازمان نظام ما عملکرد مثبتی نداشت مورد هجمه قرار نمی گرفت. وقتی که کار بر مدار قانون است و صحیح انجام می شود، مورد رضایت همکان قرار می گیرد و سازمان مطرح می شود، عده ای بلند می شوند به شیوه های نادرست و و برخلاف اخلاق حرفه ای می روند و در مکان هایی گزارش های نادرست را ارائه می دهند.

من واقعا متاسفم که این افراد بخاطر خودشان و بخاطر اینکه مسئله ای با سازمان دارند، سازمانی که خانه دوم آن ها می باشد را تخریب می کنند. سوال بنده از شما این است که آیا در سازمان نظام مهندسی، سازمان نظام پزشکی و غیره مشکل وجود ندارد؟ فقط در سازمان نظام روان شناسی این مشکلات هست؟ و آیا آنها مسائل شان را رسانه ای می کنند و در جراید مطرح می کنند؟ نامه های دروغین می نویسند؟ اعتراضات خود را اینگونه مطرح می کنند؟. بدانید سازمان حداقل در دو سال گذشته که همه شما در سخنرانی هاتان اذعان داشتید دوران طلایی خود را سپری می کند و اکنون در آستانه انتخابات این جلوه را خراب می کنید. بنده خواهشی که از شما دارم این است که واقعا خانه خود را بخاطر انتخابات خراب نکنید. شما میدانید که سازمان شما در حال حاضر روی غلتک افتاده و جایگاه خودش را پیدا کرده است. در همین یک هفته گذشته به جایگاهی رسیده است که افرادی که در سازمان بهزیستی هستند، برای دریافت پروانه به سازمان رجوع کردند و همین موضوع جایگاه و مرجعیت سازمان را در کشور تثبیت کرده است. اینها همه فعالیتی است که انجام شده است. شما فکر می کنید سازمان بهزیستی همینطور یک بخشنامه ای را تدوین کرده است، نه این حداقل یک فعالیت دو ساله و مستمر است که نهایتا به این نتیجه گیری منجر شده است که افرادی که می خواهند در آنجا فعالیت داشته باشند، باید حتما مجوز سازمان نظام روان شناسی و مشاوره داشته باشند.

همه فعالیت های ما بر مدار قانون است، هر کاری را با استعلام با نهادهای موازی، بالادستی و سازمان های مجری انجام می دهیم. خیلی از اختیارات بنده بر اساس نظر شورای مرکزی و بر مدار قانون است. طبیعی است که یک سازمان در بدو امور یک مشکلاتی داشته است، از جمله در بحث قانون و کمیسیون ها و غیره که ما در حال اصلاح آن ها هستیم. مجمع عمومی نیز می خواهیم برگزار نمائیم که مسائل مالی سال 98 را مطرح کنیم که نشاندهنده این است که کار ما بر اساس قانون است.

پیشکسوتان ما سرمایه های ما هستند. این اساتید نباید تحقیر شوند و ما نباید این عزیزان را از دست دهیم. ما باید اگر اشکالاتی هم وجود دارد در درون سازمان حل کنیم، نباید اینها را تخریب کنیم که در انتخابات و شورای مرکزی رای بیاوریم. آیا این درست است؟ آیا در سازمان نظام پزشکی اینکار را می کنند؟ در سازمان نظام مهندسی اینکار را می کنند؟. حتی اگر مثلا ایرادی هم وجود داشته این کار صحیح نیست.

در حال حاضر مجمع عمومی در مرحله اول به حد نصاب نرسید و به مرحله دوم رفت، شما می توانید در مرحله دوم حضور یابید و هر حرفی دارید بزنید، هر تخریبی می خواهید انجام دهید انجام بدهید، اشکال ندارد تخریب کنید. من بارها گفتم اعضای ما همه فوق لیسانی به بالا هستند، همه را می شناسند و میدانند که چه کسی راست می گوید و چه کسی داستان، چه کسی کار می کند یا نه فقط حرف می زند.

شما که مسئولیت داشتید بگوئید تاکنون در این سازمان چه فعالیتی انجام دادید؟
بیش از 50 مورد بنده برای رشته کار کردم و مهمترین آن این بود که اولین مجمع را برگزار کردم. بنده موسس اولین مرکز مشاوره و خدمات روان شناسی در ایران بعد از جنگ هستم، موسس این مرکز بودم و بعد از این مرکز مراکز بهزیستی و سازمان ورزش و جوانان و غیره تاسیس شد. بله خیلی جاها است که پیشکسوتان ما کارهایی کردند. بنده خودم دانشجوی دکتر شاملو بودم، ایشان چه دغدغه هایی داشتند.

بنده خواهشی که دارم این است که دوستان بجای اینکه خانه خود را تخریب کنند بیایند دست به دست هم بدهند و این خانه را مستحکم تر و قوی تر کنید که بتوانیم ثمراتش برای این تعداد دانشجوها فراهم کنیم. ما در بین خودمان انگار هیچ مشکلی نداریم اما بعد می روند و تخریب می کنند.

ما دست دوستی دراز می کنیم، برای مثال بنده یک افطاری با هزینه شخصی خودم دادم تا که همه بنشینیم با هم کار کنیم و وحدت داشته باشیم اما اکنون با این مسائل مواجه ایم.

ما درب کمیسیون های تخصصی را باز کردیم همه بیان و حالا میان عنوان می کنند که چرا از دانشگاه ازاد انتخاب می کنید؟ دانشگاه آزاد فعلی دانشگاه آزاد گذشته نیست. چقدر دانشیار و استادیار دارد، پیشرفت کرده رشد کرده، چرا ما نباید از اساتید استفاده کنیم؟.
 

بنده اعتقاد دارم سازمان نظام متعلق به همه است
ما باید از اساتید خوب دانشگاه آزاد استفاده کنیم. آنچه می گوئیم باید بر اساس صداقت باشد. ما باید درهای روان شناسی و مشاوره را بر روی همه باز کنیم، به روی جوانان و غیره. ما برای اینکه کارمان پیش برود از همه ظرفیت ها استفاده می کنیم. تمام اطلاعات اساتیدی که دانشیار به بالا بودند در استان های مختلف روی میز من هست و می خواهیم از تمام استان ها استفاده کنیم. در شورای مرکزی مطرح کنیم. چرا نباید استفاده کنیم. اگر یک استادی در سیستان و بلوچستان است باید از این فرد در کمیسیون ها استفاده کنیم چرا که استان ها رشد کردند.

بنده افتخار می کنم که استان ها حتی می توانند مصاحبه کنند
سازمان در تحول و رشد است. شما نمی توانید جلوی آن را بگیرید. سایت جدید سازمان یکی از کارهایی است که در سازمان شکل گرفته که بهسازی شده و سازمان را آی تی محور کردیم چرا که این تفکر وجود داشت که ما باید بهترین سایت را داشته باشیم، بهترین اتوماسیون اداری را داشته باشیم، استان های ما باید دارای صفحه باشند، معاونین و شورای مرکزی صفحه اختصاصی داشته باشند و فردی برای پروانه اش ناگزیر نباشد به تهران بیاید و در همان شهرستان و از طریق سایت کارهایش را انجام دهد.

خداروشکر این هدف محقق شد و ما بمناسبت برگزاری اولین مجمع عمومی نسخه آزمایشی سایت را بالا آوردیم و انشالله بزودی نسخه رسمی آن نیز ارائه خواهیم داد.

نکته دوم که می بایست صحبت کنم در ارتباط با مدیران فنی مراکز بهزیستی می باشد که ما با هم اندیشی هایی که با بعضی از روسای استانی داشتیم، همچنین جلساتی که در سازمان بهزیستی و با مسئولان داشتیم، آن ها این خواسته را دارند که ظرف یکسال آینده این افراد مصاحبه شوند در غیراینصورت پروانه هایشان ابطال خواهد شد. نهایتا تصمیم گرفتیم که سازمان بطور ویژه برای افرادی که از سازمان بهزیستی تقاضای مجوز دارند جلسات مصاحبه برگزار نماید. دوستان در سازمان بهزیستی اصرار داشتند که مصاحبه نکنید و پروانه دهید اما ما گفتیم که برخلاف قانون است و حتما باید در کمیسیون های تخصصی شرکت کنند و پروانه بگیرند.

ما سعی می کنیم در جلسه بعد شورای مرکزی مسئله را نهایی کنیم که پیشنهاد کنیم کمیسیون ها را بصورت فوق العاده برای اعضای بهزیستی برگزار نمائیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

محمد
Iran, Islamic Republic of
مسئولان سازمان تا بحال از خودشون پرسیدن چرا روانشناسان باید یک سال از عمرشون رو بعد سال ها درس خوندن در انتظار مجوز هدر بدن
United Kingdom
اطلاع دارید که جلسه ها و تفاهم نامه ها و قوانینی که وضع کرده اید، چه تعداد از دانش آموختگان روانشناسی و مشاوره را بیکار کرده یا در مسیر اشتغالشان صدها مانع درست کرده است؟ اساتید واقعی هر رشته ای تاج سر و معرف همان رشته هستند ولی کار تدریس با کار اجرایی و مدیریتی زمین تا آسمان فرق دارد. وقتی اساتید وارد حوزه کار اجرایی و مدیریتی و صنفی شدند، جهت رسیدن به کرسی های شورای مرکزی و استانی از شاگردانشان رای طلب کردند و به محض رسیدن به کرسی قانونگذاری با وضع قوانین و تفاهم نامه های یکسویه انحصار حرفه را در دست خودشان گرفتند و بنابراین خودشان را در معرض قضاوت شاگردانی قرار دادند که رایشان را گرفته بودند. وقتی صحبت از تعیین صلاحیت می کنید، بهتر است از خودتان شروع کنید. یک مدرس و استاد خوب، الزاما نمی تواند یک مدیر صنفی خوب باشد. بهتر بود خیلی ها در حیطه توانمندی های خودشان فعالیت می کردند تا وضعیت حرفه ای و اشتغال و حتی آموزش رشته های روانشناسی و مشاوره به چنین روزهای اسفناکی دچار نشود.
United Arab Emirates
در طول سال حتی یک پیامک خالی هم برای اعضا نمی فرستید چه برسد به ارایه خدمات. حق
عضویت را در چه راهی صرف می کنید؟!
پیام هادی
برای تایید صلاحیت روانشناسان جامعه باید یک سال یا حتی بیشتر طول بکشد؟؟؟!!! واقعا شوخی ست؟! یا جدی؟! برای بررسی چند تا نمره و پرسیدن چند تایی سوال و نگاه کردن به چند تا مدرک دانشگاهی؟! آن وقت مسئولانی که سالها طول می کشد تا صلاحیتها را تایید کنند خودشان در چه مدتی و توسط چه افرادی تایید شده اند! این تایید صلاحیت ها برای بعضی ها هم ممکن است سالها و حتی قرنها طول بکشد!!!
مشاوران کشور
Iran, Islamic Republic of
انحلال سازمان باید صورت بگیرد
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
سلامتي هميشه با دارو بدست نمياد بيشتر اوقات از آرامش خيال آرامش قلب و روح مياد سلامتي با خنده و عشق مياد