شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - 18 Sep 2021
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ / ۲۲:۰۷
کد مطلب: 53784
۱

۹ اشتباه کنکوری‌ها در دقیقه ۹۰

۹ اشتباه کنکوری‌ها در دقیقه ۹۰
در این مطلب سعی داریم تا هر آن چه را که نباید در هفته آخر مانده به کنکور انجام دهید با شما در میان بگذاریم، خطاهایی که هر چند رایج هستند اما تاثیرات نامطلوبی روی نتیجه کنکور شما خواهند گذاشت.

 یادگیری مباحث جدید
در چند روز باقی مانده تا شروع کنکور به هیچ عنوان مبحث جدیدی را مطالعه نکنید. ساعت مطالعه شما در این هفته باید کمتر شود و بیشتر زمان خود را به استراحت و بازیابی ذهنی اختصاص دهید تا توانایی مغزتان برای حضور در کنکور افزایش یابد.

 مفصل‌تر غذا خوردن نسبت به گذشته
بعضی از داوطلبان در این شب و روزها، شام و ناهار مفصل‌تری نسبت به گذشته می‌خورند که شاید یک دلیل آن، افزایش استرس‌شان باشد. توصیه می‌شود در روزهای پایانی، مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه، خرما، عسل، انجیر و مغز گردو را حتما در برنامه غذایی‌تان قرار دهید اما شام قبل از کنکور به هیچ‌وجه نباید غذایی حجیم، پرکالری و سرخ‌کردنی باشد زیرا باعث اختلال در خواب می‌شود. در ضمن، داوطلبانی که در نوبت بعدازظهر آزمون دارند باید از یک وعده غذای سبک برای ناهار استفاده کنند.

  بیدار ماندن تا صبح
شب بیداری در هفته پایانی کنکور، تمرکز شما را در جلسه آزمون به شدت کم خواهد کرد. در این چند شب باقی مانده و قبل از کنکور، زود بخوابید و به هیچ‌وجه تا دیر وقت بیدار نمانید. مغز شما برای یادآوری آموخته‌های قبلی نیاز به خواب دارد. ایده‌آل‌ترین حالت استراحت در این شب‌های قبل از کنکور، خوابیدن در ساعت ۲۲ تا ۵ یا ۶ صبح است.

  کاهش ندادن زمان مرور مطالب
در چند روز باقی مانده باید زمان مرور مطالب را هم کاهش دهید، همچنین شب و روز قبل از کنکور به هیچ عنوان مطالعه نکنید و حتی توصیه می‌شود در ذهن‌تان، مطالبی را که قبلا آموخته‌اید، مرور هم نکنید. در ساعات پایانی، ذهن‌تان را باید از فشار مطالعه دروس آزاد کنید و به مغزتان فرصت استراحت و بازیابی اطلاعات در جلسه کنکور را بدهید. در ضمن زمانی که به رختخواب می‌روید،‌ مرور درس‌ها و فعالیت‌های علمی را آغاز نکنید. یادآوری موضوعات و مباحث درسی در این لحظات کمکی به تثبیت آن‌ها نمی‌کند بلکه برعکس، ذهن شما را دچار آشفتگی و بی نظمی بسیار خواهد کرد.

  اهمیت ‌ندادن به آرامش روان
در این‌ که شما ساعات پر از استرسی را می‌گذرانید، شکی نیست ولی منطق حکم می‌کند این روزها تمرکز بیشتری برای کسب آرامش و سروسامان دادن به اوضاع روحی‌ تان داشته باشید. شما درس‌تان را خوانده‌اید، تست زده‌اید، تلاش کرده‌اید و از همه وقت‌تان بهره برده‌اید پس دیگر کاری از دست شما برنمی‌آید و کار را باید به کسی بسپارید که همه قفل‌ها به دست او باز می‌شود. با این ‌حساب باید همه انرژی‌های منفی و فکر و خیال‌ها را از ذهن‌تان دور و فقط به خدا توکل کنید.

  پیاده روی‌نکردن
توصیه می‌شود داوطلبان دو یا سه روز قبل از کنکور، یک تا ۲ ساعت را به قدم زدن در پارک یا ورزش‌های سبک یا حضور در جمع صمیمی خانوادگی یا دوستانه بگذرانند تا با استراحت دادن به مغز، افکار استرس‌آور را از خود دور کنند. این را فراموش نکنید که در روز امتحان باید حدود ۴ تا ۵ ساعت روی صندلی سفت و سخت امتحان بنشینید و فعالیت‌هایی همچون پیاده‌روی، این کار را برای‌تان آسان‌تر خواهد کرد.

  استفاده از قرص‌های آرامش‌بخش
برای رهایی از استرس مرگبار کنکور یا برای داشتن خواب آرام، هرگز از قرص‌های آرام‌بخش به خصوص بدون تجویز پزشک استفاده نکنید. این هم یکی از اشتباهات رایج کنکوری‌هاست که ثمره یک سال تلاش‌شان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و کارایی ذهن‌شان را برای حضور در جلسه کنکور، کم می کند.

 درگیر شایعات‌ شدن
انتشار خبرهایی درباره خرید و فروش سوالات کنکور، لو رفتن آن‌ها و ... هر سال در این شب و روزها داغ و پرطرفدار می‌شود . در این روزهای پایانی سعی کنید اخبار و اطلاعات صحیح را از سایت سنجش پیگیری کنید و تحت تاثیر هر گونه تبلیغات فریبنده در فضاهای مختلف قرار نگیرید و درگیر شایعات نشوید.

 مدیریت ‌نکردن افکار منفی
اگر قبول نشوم، چه می‌شود؟ کاش  بیشتر می‌خواندم و ... ، مرور این افکار چه فایده‌ای در این ساعات پایانی دارد؟ از افکار منفی و فکر کردن به آینده پرهیز و در زمان حال زندگی کنید. همچنین با افرادی در این ساعات پایانی معاشرت کنید که انگیزه رسیدن به موفقیت‌های بزرگ را در شما ایجاد می‌کنند.


 یک توصیه ‌طلایی به خانواده‌ها
اگر در خانه‌تان کنکوری دارید با رفتار مناسب و جملات امیدوار کننده تا می‌توانید، خودباوری و اعتماد به نفس داوطلب را تقویت و با ایجاد محیطی مملو از آرامش، شرایط را برای موفقیت او برای شرکت در جلسه کنکور فراهم کنید.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

خودکارآمدی؛ چرا باید خودمان را باور داشته باشیم؟
چرا هیچ‌وقت به اندازۀ کافی وقت نداریم؟
رفتار‌های ویرانگر والــدیــن!
نشانه‌هایی که می‌گویند شما با افراد سمی و سخت‌گیر در ارتباط هستید!
تفاوت بیماری و اختلال چیست؟!
نشانه های اعتیاد نوجوانان را چطور بشناسیم
استرس خطر حمله قلبی را 90 درصد افزایش می‌دهد
روانشناسی تغییر محل زندگی
تزریق دز اول واکسن کرونا سلامت روانی را افزایش می دهد
چرا چنین جملاتی را نباید به داغ‌دیدگان گفت؟/ 8 جمله ممنوعه به افراد سوگوار
اختلال دوقطبی و روابط
اختلال عاطفی چیست؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.