سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ / ۲۲:۲۹
کد مطلب: 54987
۱۰
۱

زنگ خطر روان کودک

فاطمه ترکاشوند
زنگ خطر روان کودک
زمانی‌که ما با وضعیت تهدیدآمیزی روبرو می‌شویم، مغز و بدن ما وارد حالت تدافعی می‌شوند و آدرنالین شروع به آزاد شدن در خون می‌کند تا به ما کمک کند که از خطر فرار کنیم. در چنین شرایطی استرس طبیعی و مفید است. اما برخی افراد از جمله کودکان ممکن است با سرعت یا شدت بیشتری نسبت به موقعیت‌هایی که از نظر آن‌ها تهدیدآمیز است، واکنش نشان ‌دهند یا به ‌سختی بتوانند احساس اضطراب خود را تحت کنترل در آورند. در این حالت، استرس ممکن است روی کودک تأثیرات منفی داشته باشد.

زمانی که استرس سیستم دفاعی روانی کودک را به هم می ریزد، معمولاً خود را به صورت علائم جسمانی و گاهی اوقات علائم روانشناختی نشان می دهد.

سوالی که مطرح می شود این است که چه عواملی باعث استرس‌‌ کودکان می شود؟ باید گفت عوامل گوناگونی مثل محیط خانواده، بیماری یا مرگ یکی از افراد خانواده، جدایی پدر و مادر از یکدیگر، ترس از تاریکی و... وجود دارد که می‌تواند باعث ایجاد استرس در کودکان شود، حتی (کودکان کم سن و سال).

از علائم جسمانی و روان شناختی استرس در کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. ناخن جویدن: بسیاری از کودکان وقتی در معرض تنش، استرس و اضطراب قرار می گیرند شروع به ناخن جویدن می کنند.
2. شب ادراری: فشارهای روانی و ترس از دعواهای والدین ممکن است باعث شب ادراری شود
3. لکنت زبان: ترساندن کودک و تنبیه های ترسناک و داد وفریادهای زیاد در طول مدت ممکن است باعث لکنت شود.
4. تیک داشتن: تنش و استرس زیاد ناشی از مقایسه شدن و اضطراب ممکن است باعث تیک ها شود.
5. خشم :وجود الگوهای پرخاشگر در خانه مانند مشاهده فیلم و کارتون های پر از صحنه های خشم ،پرخاشگری کودک را افزایش می دهد.

و اما راهکار...
• صحبت کردن با او با زبان خودش: یعنی زبان کودکی است. والدین باید سعی کنند از روشهای کودکانه به دنیای فرزندانشان راه پیدا کنند، او را بشناسند و به تدریج با او دوست شوند. بسیاری از والدین در هنگام مواجهه با علائم استرس و اضطراب در کودکشان شروع به سوال پرسیدن از او می کنند و با حالت تحکم و بازپرسی از کودک می خواهند که دلیل استرس و تنش های روانی خود را بازگو کند؛ اما غافل از اینکه کودکان نمی توانند احساسات خود را به خوبی بیان کنند.

• به فرزندان حق انتخاب بدهید: یکی از مهم‌ترین دلایل استرس و نگرانی برای هر فردی چه بزرگسال و چه خردسال این است که آنها روی زندگی خودشان تسلط نداشته باشند. شما به عنوان یک پدر و مادر آگاه باید بدانید که با گفتن یک جمله ساده درباره آنچه برای کودکتان اتفاق می‌افتد، به او کمک می‌کنید تا بیشتر از همیشه احساس قدرت کند. برای مثال، گاهی اوقات با کودک چهار، پنچ ساله خود در مورد رفتن به مدرسه و درس خواندن صحبت کنید. با این کار ساده، اما مهم شما می‌توانید به او ذهنیتی روشن از محیط مدرسه و درس خواندن بدهید شما با دادن حق انتخاب به کودکتان به او کمک می‌کنید تا احساس کند می‌تواند در یک موقعیت پرتنش و استرس‌زا، تسلط و کنترل داشته باشد.

• هیچ گاه برای پیدا کردن دلیل استرس کودک خود عجله نکنید : صبور باشید و این را بدانید که حدود 90 مشکلات با بیان استرس برطرف می شود، با استفاده از اسباب بازی (بازی های فکری، جدول یا داستان پردازی) از کودک بخواهید درباره مشکلش با شما صحبت کند.

• ورزش کردن: همه بچه‌ها ورزش‌هایی مثل راه رفتن، دویدن و شنا کردن را دوست دارند. در حقیقت این ورزش‌ها به فرزندتان آرامش می‌دهد و استرس‌شان را کم می‌کند.

• خندیدن: سعی کنید لحظاتی را بسازید که عاری از هر گونه افکار منفی باشد. شما با انجام یکسری کارهای به ظاهر ساده کمک خواهید کرد تا هم میزان استرس خودتان کم شود هم کودک دلبندتان.

• احساس آرامش در محیط خانه: منظور از احساس آرامش در محیط خانه این است که کودک بفهمد که پدر و مادرش حامی او هستند و هیچ‌گاه نمی‌گذارند آسیبی به او برسد و اگر کودک در محیط خانه احساس آرامش نکند و همچنین متوجه شود که دارد محبت والدینش را از دست می‌دهد، کم‌کم اعتماد به نفسش پایین می‌‌آید و دچار استرس و نگرانی می‌شود.

اگر فرزند شما ب ه‌دلیل حوادث ناگواری مانند مرگ یکی از اعضای خانواده یا جدایی والدین دچار اضطراب شده است، به‌دنبال کتاب یا فیلم‌هایی باشید که به او در درک احساساتش کمک می‌کنند.

و اما نباید های گفتاری..
اصطلاحاتی مثل «تو دیگه بزرگ شدی، مرد خونه شدی، تو خانوم شدی...این چه رفتاری هست که داری؟» را به کار نبرید و سعی نکنید کودک خود را وادار به تغییر در رفتارش کنید.
به شکل بازپرسی و با نیت کشف استرس نباید با کودک برخورد کرد.

و در پایان، این وظیفه شما والدین است که خوب ببینید ، به دقت گوش دهید و راهنمایی کنید تا کودکتان بتواند روی احساساتش کار و آنها را کنترل کند و همیشه سعی کنید تجربیات خود را به کودکتان با صبر و آرامش بیاموزید.

 
فاطمه ترکاشوند-درمانگرخانواده
مرجع : فاطمه ترکاشوند
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.