سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ / ۲۱:۰۰
کد مطلب: 55106
۱۸
باشگاه تاب آوری

کوچینگ شناختی رفتاری؛ مشارکت، فرضیات و نظریات

نرگس زمانی - قسمت چهارم
کوچینگ شناختی رفتاری؛ مشارکت، فرضیات و نظریات
به گزارش میگنا افکار غیر مفید، فرضیات، باور های اساسی و کلیه عوامل مربوط به گذشته که به مشکلات فعلی شخص منجر شده و عزت نفس او را پایین آورده است قابل تغییر نیستند. اما باورهای کنونی و رفتارهایی که باعث ادامه این مشکلات میشوند قابل تغییر هستند و اگر چه دلایل اولیه مشکلات افراد میتواند دیدگاه مفیدی در مورد مشکلات فعلی آنها ارائه دهد، ولی بندرت میتوانند روش موثری برای پیشرفت ارائه دهند.

رفتارها و عملکرد شخصی که از باورهای غیرمفید حمایت میکند نقش مهمی در باقی ماندن مشکلات او بعهده دارند. رفتار شما نشانگر افکار شماست. بطور خلاصه در cbt تغییر در رفتار و ذهنیت هر دو مهم هستند آنچه که در جلسات(کوچینگ یا درمانگری) میتواند بعنوان راههای جدید و امتحان کردن آنها در موقعیتهای واقعی سودمند باشد، باید برای مراجعین و کاربران توضیح داده شود کوچ و کوچی هر دو با همفکری یکدیگر جلسات را پیش ببرند زیرا که این روشها تاثیرات عمیق تر و سریع تری در پروسه تغییرات خواهد داشت.

این روش به نوعی "مشارکت تجربی" است که برای حل مشکلات نیاز به هر دو حوزه مربیگری و درمانگری دارد و نه فقط یکی از آنها. "مشارکت تجربی مانع ایجاد این بدذهنی و کج اندیشی ا در مراجعین می شود که درمانگر و یا مربی وظیفه ی برطرف کردن مشکلات آنها را دارد و خودِ مراجع یک موجود منفعل است".

در کوچینگ شناختی رفتاری تاکید بر این است که باورها و فرضیات باید در زندگی واقعی افراد آزمایش شود تا با جمع آوری اطلاعات و شواهد، درست یا غلط بودن این باورها را بشناسیم و در ادامه اگر خوب هستند از  آن باورها حمایت کنیم و اگر نه آنها را تغییر دهیم و یا دور بیندازیم.

بر اساس رویکرد cbt ممکن است علم و دانش به تنهایی نتواند به همه سوالات مهم مربوط به موقعیتهای انسانی پاسخ دهد. راههای دیگری به غیر از علم و دانش برای رسیدن به آگاهی وجود دارد. ادبیات، هنر و فلسفه و علایق پرشور و ارزشهای اصلی ما میتوانند بینش و روشنگری ما را در خصوص تجربیات درونی مان افزایش دهند. این همان امیدوار کننده ترین مسیر به سمت درک ماهیت زندگی و اشیاء تاحدودی مسیی درونی است.

اما رویکرد رفتاری شناختی در کوچینگ بعنوان یک فرآیند مشارکتی برای حل مسئله که بر روی کسب نتیجه مطلوب و مورد انتظار هر دو طرف (درمانجو و مربی) متمرکز است توضیح داده میشود. کوچ نشان میدهد که چگونه مدل مربیگری رفتاری شناختی (CBC ) برای نگرانیهای کوچی و رسیدن به اهدافش میتواند کاربردی باشد.

در این روند بسیار مهم است به جای سرزنش طرز تفکر و احساس دیگران، مسئولیت افکار واحساسات و رفتار خود را بپذیرد. عدم پذیرش مسئولیت یکی از مهمترین دلایلی است که کاربرد CBCرا بی اثر میکند.

در CBC کمک میشود تا برخورداران فواید و مزایای تغییر در افکار و رفتار خود را ببینند و درک کنند و به جای ماندن دروضعیت ناخوشایند قبلی، انگیزه ذاتی خود را برای ایجاد تغییر تقویت کنند. به این طریق مراجع ( کوچی ) خودش عامل تغییر میشود به جای اینکه توسط کوچ هدایت شود.

در واقع در CBC به نوعی مسئولیت پذیری و معنای واقعی مسئولیت آموزش داده می شود.

"مسئولیت" تعهدی است که هرچقدر هم سخت باشد شخص برای تحقق وعده ها و ایجاد نتایج در نظر گرفته شده، خودش را 100درصد به آن پایبند میداند. در واقع همین تعهد است که باعث تغییر می شود.

از جمله عواملی که باعث موفقیت مراجع ( کوچی ) میشود و در نظر آنها در روابط ارجح است اینست که:
1- مورد توجه و احترام باشد.
2- کوچ باید برای او الهام بخش موفقیت باشد.

در cbc هیچ برنامه کاری خصوصی وجود ندارد. طرفین ایده ها ونظرات خود را در میان میگذارند و اهمیت فضای مشارکتی از این طریق مورد تاکید قرار میگیرد بهتر است کوچ در نظر داشته باشد که گاهی ممکن است ایده هایی که مطرح میکند زیر سوال برود و یا به چالش کشیده شود در این صورت باید این چالش ها را بپذیرد. البته باید بپذیرد که گاهی رفتار، عقاید و احساسات در امر کوچینگ تداخل خواهد داشت.

گاهی در روابط کوچ و کوچی تنش ها و اختلالاتی بوجود می اید که آنرا "فرارابطه" مینامد و قابل برطرف شدن است هر چه روابط بین کوچ و کوچی دوستانه تر(خارج از اِعمال وظیفه) باشد، زودتر این تنش ها خاتمه می یابد.

اصولًا هر فرایند و روابطی که فقط مبتنی بر انجام وظیفه و خالی از روح و عاطفه باشد، تنش و سرزنش بیشتر و تفاهم کمتری بهمراه دارد و دیرتر به نتیجه مثبت خواهد رسید. در نهایت بایستی بخاطر داشته باشیم مسئولیت اصلی شروع و حفظ روند فرایند کوچینگ برعهده کوچ می باشد.

 
برگرفته از: کتاب کوچینگ شناختی رفتاری
ترجمه: محمدرضامقدسی. نرگس زمانی
نشر سخنوران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود