جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ / ۰۹:۰۸
کد مطلب: 56247
۵

چند درصد از اوتیسمی‌ها نبوغ برجسته‌ دارند؟

چند درصد از اوتیسمی‌ها نبوغ برجسته‌ دارند؟
سحرانه جوادی روان‌شناسی کودکان استثنایی درباره «تفاوت هوشی کودکان مبتلا به اوتیسم»،گفت: بچه‌های دارای اوتیسم هوش‌ جزیره‌ای دارند؛ یعنی کارکردهای شناختی این کودکان در بعضی از مسائل و موارد خیلی خوب رشد می‌کند و بالاتر از حد طبیعی عمل می‌کند.
 
بر این‌ اساس بسیاری از افراد طیف اتیسم در بعضی از زمینه‌ها عملکرد بالاتری از سطح نرمال جامعه را نشان می‌دهند. همین‌موضوع باعث تصوری اشتباه در جامعه شده است. افراد جامعه  بر این باورند که اوتیسم یعنی نبوغ، اما این باور درست نیست.

افرادی در این طیف مطرح شده‌اند که نبوغ خاصی از خود نشان داده‌اند. برای مثال در یک زمینه خاص به خصوص در زمینه هنر، ریاضی و موسیقی نبوغی خاص از خود نشان داده‌اند و فقط این افراد به عنوان نمونه‌ای از طیف اوتیسم در سطح جامعه مطرح شده‌اند.

جوادی متذکر شد:‌ تعداد گزارش‌ها و بررسی‌ها از این افراد بیشتر بوده؛ چون به نسبت بقیه افراد دارای اوتیسم که‌ مشکلات بیشتری دارند نبوغی  بالاتر از حد نرمال داشته و متفاوت بوده‌اند. این در صورتی است که درصد خیلی پایینی از افراد دارای اوتیسم نبوغ برجسته دارند و بسیاری از افراد طیف اوتیسم درگیری و مشکلات شناختی دارند. بنابراین ممکن است در بعضی زمینه‌های ابتدایی هم دچار مشکل شوند.

اگر بخواهیم رشد بالاتر از نرمال کودکان مبتلا به اوتیسم را بررسی کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که بچه‌های طیف اوتیسم به دلیل داشتن هوش‌ جزیره‌ای کارکردهایشان به خصوص کارکردهای شناختی، یکپارچگی ندارد و ممکن است در بعضی زمینه‌ها بیشتر از بچه‌های عادی عملکرد واضح‌تر و برجسته‌تری از خودشان نشان دهند.

این عملکرد شاخص بسیار بالایی نسبت به بچه‌های نرمال دارد، پس خیلی بیشتر به چشم می‌آید.متاسفانه تعداد بالایی از بچه‌های دارای اوتیسم، در زمینه مهارت‌های ارتباطی و کلیشه‌هایشان درگیری زیادی دارند و کارکردهای شناختی کمتری دارند.بنابراین هرچه درگیری تعاملاتی و رفتارهای تکراری این افراد بیشتر باشد، مشکلات شناختی این عزیزان هم به همان نسبت دیده می‌شود.

جوادی خاطرنشان کرد:‌بهترین راه برای شناسایی استعدادهای افراد طیف اوتیسم این است که در ابتدا تمامی مواردی که باعث می‌شود این استعدادها و موارد شکوفا نشود، مثل رفتارهای تکراری و تعاملات اجتماعی، بررسی و مشکلات حسی افراد برطرف شود.

وی ابراز داشت:‌ هرچه درگیری در پایه‌هایی که گفته شد کمتر باشد، افراد توجه و تمرکز بیشتری روی کارهایی که به آن‌ها سپرده می‌شود خواهند داشت و در همین حین که کودک مشغول فعالیت است می‌توانیم استعداد این عزیزان را شکوفا کنیم.

این روان‌شناسی کودکان استثنایی متذکر شد:‌ مورد بسیار مهم‌تر این است که به جای شکوفایی یک استعداد خاص در فرد، آن بچه را با خودش مقایسه کنیم و تصور نکنیم تمام بچه‌های طیف اتیسم باید مثل گروهی باشند که ویژگی برجسته نشان می‌دهند. باید به این کودک آموزش داده شود تا به جای شکوفایی یک مهارت خاص،کارکردها یکپارچه انجام شود.

جوادی اضافه کرد: ارتباطات و یکپارچگی برای او، اهمیت بیشتری نسبت به پرورش استعداد در زمینه خاصی خواهد داشت. این یکپارچگی اهمیت خیلی بیشتری در زمینه درمان دارد تا اینکه بخواهیم نبوغ خاصی را در بچه اوتیسم پرورش بدهیم.

 
منبع: فارس
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو