شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱ / ۱۹:۲۹
کد مطلب: 60170
۰
محمدرضا دلفیه

تغییرات امید به زندگی و کرونا

تغییرات امید به زندگی و کرونا
پژوهشگران در یک پژوهش بین المللی، وضعیت تغییرات امید به زندگی در جهان را مورد ارزیابی علمی قرار داده و نکات جالبی را در این خصوص دریافته اند.
 نتایج تحقیقات جدید بین المللی نشان می دهد: پس از کاهش جهانی امید به زندگی در سال 2020، هفت کشور در اروپای غربی شاهد افزایش اندک اما معنی دار این شاخص در سال 2021 بودند، در حالی که در ایالات متحده، شیلی و بیشتر کشورهای اروپای شرقی این کاهش ادامه دار بوده است.
این روندهای متفاوت که بر اساس داده‌های 29 کشور مختلف به دست آمده اند، نشان می‌دهد:چگونه جمعیت برخی کشورها در سال 2021 بیشتر از سایرین تحت تأثیر این همه‌گیری قرار گرفته است.

امید به زندگی یک شاخص مفید برای بررسی سلامت کلی جمعیت است و اغلب برای مقایسه سلامت جمعیت بین کشورها استفاده می شود. تغییرات در امید به زندگی در سال 2021 ممکن است نشان دهنده اثرات مداخلات غیردارویی و جذب واکسیناسیون باشد که بین کشورها متفاوت بوده است.

پژوهشگران موسسه تحقیقات دموگرافیک ماکس پلانک آلمان در تحقیقی که در این زمینه انجام داده اند، از داده‌های مربوط به مرگ و میر از 29 کشور بین سال‌های 2015 تا 2021 برای تخمین تغییرات در امید به زندگی استفاده کرده اند. 

آن ها دریافتند:در چهار کشور مورد ارزیابی شامل فرانسه، بلژیک، سوئیس و سوئد، امید به زندگی در سال 2021 به سطح قبل از همه گیری بازگشته است. 
بر اساس این یافته ها، امید به زندگی در سایر کشورهای اروپای غربی نیز تا حدودی در سال 2021 بازگشت، اما چندین کشور از جمله ایالات متحده آمریکا ، شیلی و کشورهای اروپای شرقی همچنان شاهد کاهش امید به زندگی بوده اند.

محققان فوق، مرگ و میر را بر اساس گروه سنی تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند: مرگ و میر ناشی از کووید 19 در سراسر کشورها در گروه های سنی جوان تر (زیر 60 سال) در سال 2021 نسبت به سال 2020 رخ داده است. 
آن ها همچنین نسبت جمعیتی را که به طور کامل واکسینه شده بودند از اکتبر 2021 تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که کاهش امید به زندگی با جذب کمتر واکسیناسیون مرتبط است

این پژوهشگران نتیجه گرفته اند: با توجه به این که چندین کشور شاهد کاهش مداوم امید به زندگی بوده اند که در 70 سال گذشته بی سابقه بوده است، این احتمال وجود دارد که برخی از کشورها با یک بحران سلامت طولانی مدت مواجه شوند این یافته های پژوهشی در نشریه معتبر Nature Human Behaviour منتشر شده اند.

 
مرجع : سینا پرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.