جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۱
کد مطلب: 57554
۱

در پسا کرونا بزرگ‌ترین نگرانی بشریت سلامت روان است

در پسا کرونا بزرگ‌ترین نگرانی بشریت سلامت روان است
به گزارش میگنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان روان شناسی و مشاوره کشور با حضور در برنامه زنده تلویزیونی دکتر سلام شبکه آموزش پیرامون موضوع آثار روان شناختی کرونا گفت: ما روان شناسان، کووید_۱۹ را نه فقط یک بیماری بلکه آن را یک بحران می دانیم که حدود دو سال است که زندگی مردم را در همه ابعاد (سیاسی،فرهنگی،خلقیات ،روابط اجتماعی و..)تحت تاثیر قرار داده است بویژه برای کودکان و نوجوانان که در مرحله رشد و تحول بوده اند، مشکلات زیادی را به وجود آورده است؛ ازجمله روی رشد اجتماعی، شناختی و هویت آن ها تاثیر گذاشته است.

وی افزود:در زمان فعلی مردم غیر از بحران کرونا با بحران دانش، زندگی دیجیتالی و معیشت ناشی از کرونا روبرو هستند زیرا کرونا به دلیل ماهیتش، همگرایی و همدلی را کاهش داده و جامعه را اینگونه می توانیم تبیین کنیم که یک ضلع آن مردم، ضلع دیگر حاکمیت و ضلع دیگر متخصصان هستند کرونا باعث شده بین آن ها فاصله ایجاد گردد. در قدم اول باید این سه رأس نزدیک شده و به نحو احسن از سرمایه های اجتماعی استفاده شود.

حاتمی افزود: ما به زودی به مرحله پساکرونا وارد می شویم‌؛ اما تاریخ مشخصی برای آن وجود ندارد، کرونا تغییرات زیادی در زندگی مردم ایجاد کرده است و عوارضی را به دنبال داشته است؛ یکی از عوارض مهم روانی آن، تنهایی و به دنبال آن اضطراب و افسردگی است، این تنهایی نیاز مردم به گفت و گو و مشاوره را افزایش داده است. در زمان فعلی باید نخبگان وارد میدان شوند، خصوصا فرصت را برای روان شناسان و مشاوران که در کنار مردم قرار گیرند، فراهم آوریم. چهل هزار عضو ما آماده ایفای این نقش تاریخی هستند. اما در این مسیر مشکلاتی هست ازجمله اینکه مسأله خدمات روانشناسی ومشاوره به عنوان یک ضرورت ملی در ستاد تعریف شود و ضمن فرهنگ سازی حتی هوشمندسازی مشکلات استفاده مردم از خدمات روانشناسی ومشاوره در شرایط بحران رفع شود، بیمه های پایه و تکمیلی که در قانون برنامه ششم مصوب شده ؛ دولت باید آن را اجرایی کند و تا این لحظه این اتفاق به وقوع نپیوسته است. 

رئیس سازمان نظام افزود: ما به دنبال آن هستیم همان طور که مردم به پزشک مراجعه می کنند به روان شناس و مشاور هم مراجعه کنند و از خدمات مشاوره روان شناسی از طریق بیمه های پایه و و تکمیلی استفاده نمایند، این یکی از راهکارهایی است که باید ما این را در سیاست گذاری هایمان، برنامه‌ریزی ها و ساختار سازی هایمان اجرایی کنیم که مردم بتوانند از خدمات روان شناسی استفاده کنند.


وی ادامه داد: در قرارگاه کرونا در حال تهیه گزارشی برای آقای رئیس جمهور هستیم و اطمینان دارم ریاست جمهوری این موضوع را حل خواهند کرد.

حاتمی ادامه داد: از اسفند ۹۸ که مدارس تعطیل شد،کودکان و نوجوانان در سن تحول و رشد بودند و این رشد و تحول باید در فضایی مانند نقش پذیری اجتماعی، مدرسه ،دوستان و خانواده شکل گیرد . اما قرنطینه و محدودیت های ایجاد شده، موجب شد رشدی که باید دربسترخانواده،اجتماع ،دوستان و سایر مولفه های دیگر شکل گیرد را حذف کرد و فقط خانواده باقی ماند و خانواده ای که خودش تحت تاثیر مشکلات ناشی از کرونا قرار داشته و دارد.

 
او افزود: ۱۲ سالگی برای دختران و ۱۳ سالگی برای پسران که تفکر شناختی شکل می گیرد هویت هم شکل می گیرد. هویت یعنی پرسشگری در خصوص خود، دنیای بیرون و دنیایی که برایشاننا شناخته است چون تفکر انتزاعی در آن ها شکل می گیرد، هویت شان هم در حال شکل گیری است و پاسخ این سوالات باید در بستر اجتماع و در اثر فراز و فرود هایی که در روابط اجتماعی تجربه می کنند شکل گیرد و پاسخ داده شود که در زمان فعلی امکان محقق شدن آن وجود نداشته است.


دکتر حاتمی گفت: طی بررسی های به عمل آمده ۶۰ درصد علت مراجعه خانواده ها به روانشناسان، درباره فرزندانشان بوده است که در زمان قرنطینه مشکل داشته اند. پیش آگهی ما این است چون نوجوانان در قرنطینه بودند و به سوالات آنها پاسخ داده نشده است، تاخیر هویت دارند که باید جبران شود.

وی در مورد توصیه به والدین و آموزش و پرورش گفت: بعضی از کشور ها ماننده کره جنوبی و کشورهای اسکاندیناوی،آلمان مدارس شان را کامل تعطیل نکردند، آن ها فرصت هایی را برای خانواده ها ایجاد کردند که همان نقش پذیری اجتماعی صورت گیرد و از همه مهم تر آموزش استفاده از فضای مجازی به دانش آموزان را اجرایی کردند؛ که در کشور ما این آموزش به والدین و به دانش آموزان صورت نگرفته است.

دانشیار دانشگاه خوارزمی افزود: دانش آموزان از فضای اجتماعی دور شدند و نیاز هایشان هم رفع نشده است .

دکتر حاتمی گفت :وقتی امکان رفع نیازهای نوجوانان به دلیل‌ محدودیت ها وجود ندارد، کودکان و نوجوانان روابط شان با والدین آشفته می شود. ما تصور می کنیم می توانیم از طریق قانع سازی رفتار فرزندان خود را تغییر دهیم اما آن ها با عمل خود با ما سخن می گویند، زمانی که مثلا کودک یا نوجوان تلویزیون را خاموش می کند با این رفتارش می گوید مادر به من توجه کن.

حاتمی در پایان با اشاره به اینکه در قرارگاه کرونا مطرح کردیم که کلاس های مدارس حتما حضوری برگزارشود افزود: ما طرح استفاده از ظرفیت روان شناسان و مشاوران سازمان در مدارس را به وزیر و آموزش پرورش قبلی بیان کرده بودیم و انشالله به محضر وزیر آموزش پرورش فعلی نیز خواهیم رساند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند