يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ / ۱۸:۲۲
کد مطلب: 61644
۱

چرا مردم به موضوعات ماورالطبیعه اعتقاد دارند؟

رویداد ماوراءالطبیعه مستلزم نقض قانون فیزیکی است که گمان می‌رود به اشخاص غیر فیزیکی نسبت داده شده‌است،
چرا مردم به موضوعات ماورالطبیعه اعتقاد دارند؟
ماوراءالطبیعه، شامل پدیده‌های فرضی است که تابع قوانین طبیعت نیستند  انسان در طول تاریخ زندگی خود روی کره زمین همواره موضوعات و پدیده های مختلف را بر اساس دانش اندک خود تفسیر کرده و به همین دلیل شاهد شکل گیری انواع خرافات و باورهای ماورالطبیعه برای تفسیر موضوعات طبیعی هستیم.
مردم جهان باستان باور داشتند زمین روی شاخ گاوی قرار دارد که با هر تکان خوردن آن زلزله به وجود آمده یا اینکه رعد و برق شلاق خدایان بوده و طوفان نشان دهنده خشم یک خدای خاص است.
این باورهای خرافی کمابیش در جهان امروزی نیز دیده می شود و به همین دلیل تیمی از پژوهشگران بر اساس تجزیه و تحلیل متون تاریخی قوم نگاری از ۱۱۴ جامعه انسانی دریافتند: باورهای ماوراء طبیعی بیشتر برای توضیح رویدادهای طبیعی، مانند طوفان یا شیوع بیماری استفاده می شود تا پدیده های اجتماعی. این یافته ها بینش بیشتری در مورد منشأ باورهای ماوراء طبیعی انسان ارائه می دهد.

باید توجه داشت که باورهای ماوراء طبیعی برای پر کردن شکاف درک ما از جهان پدیدار شده اند. یکی از نظریه ‌های رایج در این رابطه نشان می ‌دهد: چنین باورهایی زمانی پدیدار می ‌شوند که هیچ عامل علّی روشنی برای یک پدیده وجود نداشته باشد و انسان در این شرایط ممکن است پیشنهاد کند که یک عامل ماوراء طبیعی یا غیر زمینی مسوول این رویداد زمینی است.

در این مطالعات دکتر جاشوا جکسون، دکتر دانیکا ویلبانکس و همکارانش متون قوم‌ نگاری اقوام مختلفی از قرن ۱۸ تا ۲۰ را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و ۱۱۴ جامعه را از سراسر جهان که از نظر پیچیدگی اجتماعی از جوامع شهری بزرگ تا گروه‌های عشایری کوچک‌ تر مبتنی بر خویشاوندان را شامل می ‌شد، به تفصیل بررسی کردند.
محققان در پژوهش خود، توضیح فراطبیعی را هر گونه نسبت دادن یک رویداد به یک عامل ماوراء طبیعی (مانند یک خدا یا جادوگر) یا یک نیروی ماوراء طبیعی مانند کارما یا چشم بد تعریف کردند.
نویسندگان دریافتند: تقریبا همه این جوامع، توضیحات ماوراء طبیعی را در فرهنگ خود مستند کرده‌ و آن ها را برای توضیح  پدیده‌ های طبیعی (مانند طوفان یا زلزله) بیشتر از پدیده‌های اجتماعی (مانند دزدی یا قتل) رواج داده اند.

گفتنی است، محققان هیچ مدرکی مبنی بر این که این شکل باور می تواند با فراوانی این رویدادها مرتبط باشد شناسایی نکردند. بررسی های انجام شده نشان می دهد که ۹۶ درصد از جوامع نمونه برداری شده از توضیحات فراطبیعی برای بیماری، ۹۲ درصد برای کمبود غذا و ۹۰ درصد برای خطرات طبیعی استفاده می کردند.

در مقابل، تنها ۶۷ درصد جوامع از توضیحات فراطبیعی برای جنگ، ۸۲ درصد برای قتل و ۲۶ درصد برای دزدی استفاده می کردند. نویسندگان همچنین شواهدی یافتند که نشان می ‌دهد تبیین‌ های فرا طبیعی از پدیده‌ های اجتماعی در جوامعی با جمعیت بیشتر، پول، حجم سفرهای زمینی و تخصص ‌های فنی بیشتر رایج است.

یافته های این مطالعه نشان می ‌دهد:انسان ‌ها در زمانی که هیچ دلیل انسانی واضحی برای یک پدیده وجود ندارد، احتمالاً از توضیحات ماوراء طبیعی برای توجیه آن استفاده می ‌کنند. دانشمندان در خاتمه پیشنهاد می کنند: تحقیقات آینده باید شواهدی را برای ارتباط بین توضیحات فراطبیعی و انواع تعاملات انسانی، مجازات و انسجام اجتماعی بررسی کنند. شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature Human Behaviour منتشر شده است.
 
مرجع : سینا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟