يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۰ / ۱۸:۳۵
کد مطلب: 6180
۲

آسيب شناسي تكنولوژي روز در نوجوانان و جوانان

    رسانه های جديد، آسيب هاي جديد

گسترش رسانه های جدید و زير ساختهای پيشرفته ارتباطي در داخل كشور و افزايش امكانات تبادل اطلاعات و داده ها در سطح بين المللي زمینه ساز ايجاد آسيب هاي جدیدی شده است .

انقلاب ارتباطي و اطلاعاتي که از دهه 1990 ميلادي به گونه اي نسبتا فراگير به کشور ايران نيز سرايت کرده در چهار حوزه دانش[، صنعت ؛ يعني : مخابرات، رايانه، اطلاع رسانی، فرهنگ و ارتباطات است.

انقلاب اطلاعاتي و ارتباطي رسانه هاي جديدي را خلق کرده است که هر يک در ساختن دنياي ذهني انسان معاصر نقشي خاص بر عهده دارند:

• تلويزيون های ماهواره ای

• بازيها ی الکترونيکي: خانگی/ باشگاهی

• ديسک فشرده موسیقی/ تصویر/ فیلم/ نرم افزار

• اينترنت: وب/ چت/ نامه/ تلفن/ تجارت/ نشر/ تفريح

در اين مقاله كه با موضوعيت «آسيب شناسي تكنولوژي روز در نوجوانان و جوانان» مورد بررسي قرار گرفته ، بيشتر به اينترنت به عنوان آخرين و کامل ترين رسانه بشري پرداخته شده است .

فناوري های جديد، به ويژه اينترنت ، فرصتهای جديدی را برای مجرمان و سود جويان ، پديد می آورد . فناورِی های اطلاعاتی و ارتباطاتی، جرائم اطلاعاتی و ارتباطاتی را به دنبال دارد. منظور از جرايم جديد هم اشکال جديد جرايم قديمي و هم جرايمي بي سابقه است که فقط در محيط رايانه اي امکان بروز دارد.

براي روشن تر شدن موضوع ، محقق ، ابتدا به توضيح اين جرايم مي پردازد .

جرم رايانه ای شامل جرايمی است که با استفاده از رايانه درون فضای سايبر و عليه رايانه ديگر واقع می شوند. هرچه وابستگی انسان به رایانه بیشتر مي شود زمينه توسعه جرائم رایانه ای (جرائم سایبر )نيز آماده تر مي گردد.

مسئله اصلی در جرائم سایبر اين است که اگر داده ها و اطلاعات دارایی و ثروت تلقي شود پس سرقت يا آسيب به آن نيز جرم تلقي مي شود. از طرف ديگر جرم سایبر یک مسئله اجتماعی اغلب عاری از خشونت و بيشتر داراي ماهيت اقتصادی است. اين جرم به اصطلاح تمیز مستلزم مهارت رایانه ای و برنامه ریزی دقیق است.

مجرمان سايبر معمولا مرد، جوان، داراي تحصيلات لیسانس، کارمند سابق یا فعلی شرکت های رایانه ای، دارای وقت آزاد فراوان هستند و زمان غیر متعارفي را برای اتصال به شبکه صرف مي کنند. پیشرفت فناوری، نیروی جوان تحصیل کرده، بیکاری تحصيل کردگان، بی ثباتی سیاسی و اقتصادی، فقدان قوانین و وجود خریداران ثروتمند براي خدمات مجرمان سايبري زمينه هاي اجتماعي گسترش جرايم سايبري را تشکيل مي دهد.

نمونه هايي از جرائم سايبر


سرقت

• سرقت خط تماس تلفنی

• سرقت اطلاعات

• سرقت نرم افزار

• سرقت مشخصات تاشخصی ترین لایه ها

تقلب

• تقلب مالیاتی

• پولشویی

• ناخنک زدن به حسابهای دیگران

• تقلب در بیمه نامه

تروريسم سايبر

• نفوذ در زير ساختهای ملی و تلاش برای کنترل آن مانند:

• تاسیسات دفاعی

• تاسیسات ارتباطات راه دور

• تاسیسات شرکت های برق

• تاسیسات تولید، ذخیره سازی و حمل و نقل انرژي

• سیستمهای بانکداری و مالی

• خدمات دولتی

ويروسها

• اسبهای تروا

• خرگوش ها • کرمها

• بمب های منطقی

• هیولای کلوچه

جرائم جنسی

• هرزه نگاری سایبر: انتشار متون/ تصاویر/ فیلمها و نقاشی های مستهجن

• دلالی فحشا

• دسترسی کودکان و نوجوانان به هرزه نگاری سایبر

• هرزه نگاری کودکان و نوجوانان نوجوانان

• مزاحمت جنسی سایبر

• فریب کودکان و نوجوانان از طریق ارتباط رایانه ای

• فریب دختران و زنان

مزاحمت

• از طریق انتشار اطلاعات غلط

• افشاگری در مورد اطلاعات و تصاویر شخصی

• تهدید به آزار جنسی

وضعيت محيط سايبر در ايران

در حال حاضر(138۴) سياست گسترش و افزايش ظرفيت تبادل بين المللي داده ها از سياستهاي جاري دولت است و افراد، سازمانها و شركت ها به گونه ای نامحدود امكان دسترسي به سرويس دهندگان رسانه های جديد را دارند. براي دسترسي به اينترنت هيچگونه مجوز يا تاييديه دولتي لازم نيست و هنوز سرويس دهندگان اطلاعات مربوط به مشتركان، كاربران و محتواي داده هاي تبادل شده را به سازمانهاي دولتي ارائه نمي دهند. هيچ قانون يا دستور العملی برای منع رمزگذاری محتوای داده های مبادله شده وجود ندارد و هيچ قانوني نيز وجود ندارد كه سرويس دهندگان را ملزم به كنترل محتوا نمايد يا آنان را مسوول محتواي سايت هاي روي سرويس بداند. از طرف ديگر خدمات اينترنت در ايران به سرعت ارزان شده و كافه هاي اينترنتي به سرعت در حال رشد است و هيچ قانون خاصي براي نحوه تاسيس و نحوه اداره آن وجود ندارد.

آسیب های روانی اینترنت

جهان از ریزترین ذراتش كه تا به حال بشر توان دیدن آن را یافته تا دورترین كهكشان ها، نمونه بارزی از حركت و پویایی است. پویایی نیاز به خلاقیت دارد. روزگاری پدران ما این خلاقیت را در رادیوهای ترانزیستوری شاهد بودند و امروز ما در دنیای دیجیتال. شاید هم فردا فرزندان ما در دنیای پرتوهای عجیب و غریب.آنچه موجب تمایز میان عصر حاضر با سایر برگ های تاریخ زندگی بشر گردیده، فن آوری و تبادل اطلاعات می باشد و دنیای دیجیتال توان تبادل اطلاعات را بسیار افزایش داده است. migna.ir

اینترنت جز فضایی مجازی چیز دیگری نیست. فضایی پر از خالی! اما همین دنیای مجازی آنقدر توانمند و انعطاف پذیر هست كه ما را به آسانی به همه جا متصل می كند. چه كسی فكر می كرد روزی فرا برسد كه تنها با كلیك چند گزینه بتوان نامه ای را از یك نیمكره به نیمكره دیگر زمین آن هم در زمانی در حد دقیقه ارسال نمود؟ یا باقالی پلو با گوشت را از رستورانی در سطح شهر سفارش داد؟!

اینترنت برای من به عنوان یك كاربر نیمه حرفه ای كه دست كم 70 درصد كارهایم با رایانه انجام می شود، كاربردهای فراوانی دارد. مرا از آخرین داده ها و نتایج پژوهش های علمی آگاه می كند، دوستان قدیمی ام را به من دوباره نزدیك كرده، باعث شده دوستان زیادی از سراسر جهان پیدا كنم، سایت های هنری مورد علاقه ام را ببینم و حتی كتاب هایی كه مایل به ترجمه آنها هستم را می توانم پیش از خرید بازبینی كنم. اما مسئله به همین جا پایان نمی پذیرد...

از زمانی كه راهنمای تشخیصی- آماری اختلال های روانی( ویرایش تجدید نظر شده چهارم) DSM 4TR)) در سال 2000 به چاپ رسید، بحث پیرامون گنجاندن طبقه ای از اختلال های روانی با نام اختلال های سایبر CYBER قوت یافته است. پیش بینی های انجمن روان شناسی آمریكا به عنوان ناشر و گرد آورنده این راهنمای معتبر تشخیصی- آماری این است كه در طی ده سال آینده با توجه به حجم كاربرد اینترنت و رایانه ها می توان در DSM5 و توسط علم روان شناسی به یافته ها و نتایج پژوهشی برای اعتبار بخشیدن به این طبقه از اختلال ها دسترسی پیدا كرد.

سایبر واژه ای است كه برگردان آن به فارسی كمی مبهم است. سایبر یعنی علم فرمان. یعنی هوش مصنوعی و شاید از نظر اهل فن یعنی دنیای صفر و یك.

شاید كسانی را دیده باشید كه همیشه در اینترنت در حال پرسه زدن هستند. گاهی دیگران را آزار می دهند- مثلاً با هك كردن یا چت كردن پی در پی آنها- یا خودشان را آزار می دهند مثلاً با بررسی پیاپی صندوق پست الكترونیكی یا بررسی وسواس گونه و اجباری سایت های غیراخلاقی و اصطلاحاً هرزه نگاری.

اختلال های روانی كاربرد نادرست اینترنت

1- وسواس های فكری- عملی

از ویژگی های برجسته وسواس ، عدم توانایی مهار رفتارها یا اندیشه های خاص است. برای مثال فردی كه وسواس شست وشو دارد، نمی تواند میل به شست وشو را كنترل كند و گاهی تا ساعت ها مشغول شستن دست ها می شود. یا فردی كه وسواس فكري دارد ساعت ها در رختخواب مشغول به هم بافتن آسمان و ریسمان است. اگر از فرد وسواسی بخواهیم عمل یا فكر وسواسی اش را كنار بگذارد دچار اضطراب شدیدی خواهد شد.

این اختلال را می توان در بررسی كردن های پی در پی پست الكترونیك (وسواس عملی) یا دل نگرانی از ON_LINE نشدن یك دوست (وسواس فكری) مشاهده كرد.

2- هرزهنگری

پیشرفت ها و دگرگونی های زندگی بشری امروزه شتاب زیادی گرفته است. گام هایی را كه عكاسی نگاتیو در طی صد سال آرام آرام برداشت، عكاسی دیجیتال ظرف پنج سال به تندی برداشته است. اگرچه دانه های نقره روی فیلم عكاسی هیچ گاه در مقابل پیكسل های یك عكس دیجیتال كم نخواهد آورد...

امروز به روز شدن فن آوری ها با سرعت زیادی صورت می پذیرد. در این میان اینترنت نه تنها توانسته در مدتی كوتاه عادت های خرید كردن، داده پردازی، تجارت و به طور كلی سطح زندگی ما را دچار دگرگونی كند، اصول و باورهای اخلاقی و حتی رفتار جنسی ما را هم دستخوش تغییر كرده است. كنترل والدین بر فرزندان به واسطه كمبود آگاهی والدین از رایانه ها و از سویی دیگر دسترسی آسان به انواع و اقسام سایت های غیراخلاقی تنها به اندازه زمان لازم برای تایپ یكHTTP://WWW........... ، موجب شده كه سوءاستفاده از اینترنت كم كم رنگ و روی اختلال به خود بگیرد. اگرچه هرزه نگری یك كژكاری جنسی با تاریخچه طولانی است اما اینترنت اقدام به آن را آسان تر ساخته است. این كژكاری اغلب خود سرآغازی جهت ابتلا به سایر اختلال های جنسی مانند آزارگری، آزارخواهی، همجنس گرایی و... شناخته می شود.

3- آزارگری

آزارگری را شاید بتوان رفتار ضداجتماعی در دنیای سایبر نام نهاد. آیا تا به حال به واژه SPAM _ هرزنامه- كه مثل مور و ملخ از دیوار صندوق های پست الكترونیكی بالا می روند برخورد كرده اید؟

SPAMها را امروزه اغلب اهالی دهكده جهانی به عنوان یك مزاحم می شناسد. حال اگر فردی مثل یك هرزنامه مزاحم خلوت شما در دنیای سایبر شود در واقع به آزارگری سایبرنتیك پرداخته است.

به طور كلی دانش ما از آسیب های روانی ناشی از اینترنت هنوز به بازپروری و رشد و گسترش نیاز دارد. چرا كه پژوهش ها و گزارش های تدوین شده و رسمی در این رابطه هنوز به سرعت سایر زمینه ها انجام و منتشر نمی شوند یا هنوز در مراحل اجرا قرار دارند. آنچه در این جا بیان گردید، پیش فرض هایی است كه برای راهنمای تشخیصی آماری اختلال های روانی در نظر گرفته شده و توسط محافل علمی مطرح گردیده است. به یقین این طبقه بندی اولیه دستخوش دگرگونی هایی شده و طبقات تشخیصی فراوانی به آن اضافه خواهد شد و هر طبقه ای از اختلال های روانی هم نیازمند برنامه ریزی های درمانی خاص خود است. این درمان ها شامل روان درمانی و دارودرمانی است؛ كه باید با ظرافت زیادی توسط متخصصین بهداشت روانی برای فرد به كار گرفته شود تا ارزش درمانی آن حفظ شود.

خطرات واقعی ابزارهای ارتباطی در انتظار کودکان ، نوجوانان و جوانان

چند سال گذشته تلفن و نمابر جزء تنها ترین وسایل ارتباط عمومی به شمار می آمدند با گسترش تکنولوژیی در بخش ارتباطات به مرور شبکه های تلویزیونی محلی از حالت محلی خارج شده و بواسطه ماهواره های ارتباطی در سراسر دنیا قابل مشاهده شدند ، هنوز چندی از از روی کار آمدن ماهواره ها نگذشته بود که دنیای دیجیتال شکل تازه ای به خود گرفت سیستمهای ماهواره ای به صورت دیجیتال اقدام به انتقال تصاویر به سراسر دنیا نمودند .استفاده از سیستم ماهواره باعث سهولت درا مر ارتباطات جوامع مختلف شد . کم کم سیستمهای مخابراتی نیز سیستم تلفن همراه را راه اندازی کردند ، استفاده از اینترنت در جوامع گسترش یافت تا اینکه در کشوری همچون ایران طی مدت زمان کمتر از 10 سال به راحتی در هر خانه ای یک رایانه متصل به اینترنت و برای هر عضو خانواده بالای 18 سال یک گوشی و یک سیم کارت تلفن همراه در دسترس قرار گرفته است گذشته از این استفاده از ماهواره به رقم ممنوعیت ان روبه افزایش رفته حال آنکه از خطرات استفاده غیر متعارف از این ابزارهای ارتباطی بی اطلاعیم .

مسلما هر تکنولوژی هم میتواند مفید واقع شود و هم مضر گاهی وقتها انتخاب با شماست که کدامیک را انتخاب کنید اما گاها پیش می آيد زمانی که بیینده یک برنامه هستید به طور اتفاقی با تبلیغات و تصاویر مستهجن روبرو می شوید فرض کنید با اعضای خانواده مشغول دیدن یک فیلم خانوادگی هستید در همان لحظه اوج فیلم ، تبلیغات بر صفحه تلویزیون ظاهر می شود که عموما تبلیغات غربی همراه با نشان دادن تصاویر عریان بخشی از بدن زنان همراه است پخش این تصاویر به گونه ای تحریک امیز انهم در شرایطی که شما در کنار مادر ، خواهر پدر و برادرتان که فقط قصد تماشای یک فیلم خانوادگی را داشتید . مسلما در هنگام پخش این تصاویر ذهنیت شما از فیلم خارج شده و به سمت و سوی دیگری میرود .

ماهواره

بعد از دهه 60 میلادی که این دهه همراه با انقلاب سکسی یا آزادی رابطه جنسی در جوامع غربی به حساب می اید اکثر تبلیغات تلویزیونی این جوامع با استفاده از نمایش بخشی ازاندامهای عریان زنان به شکلی تحریک آمیز یا نمایش اندامهای عضلانی مردان همراه بوده است برخی از بارزترین این تبلیغات مربوط به تولید کنندگان لباسهای های مردانه و زنانه ، تبلیغات اتومبیل ، تبلیغات عطر و لوازم آرایشی و بهداشتی و ... بود که تا امروز نیز ادامه دارد . کم اتفاق می افتد در بیلبوردهای تبلیغاتی عکس صورت یا بدن زنی نمایش داده نشده باشد واین ترفند تبلیغاتی باعث آن شده که حتی در صورتی که شما صرفا قصد تماشای یک برنامه مفید را هم داشته باشید نتوانید احساس امنیت داشته باشید حال اگر به اقتضای سن نوجوانی و جوانی و کنجکاویهای این دوران قصد دیدن شبکه های دیگر را داشته باشید با دیدن شبکه ای که به نمایش فیلمها و تصاویر غیر اخلاقی و مستهجن می پردازد نا خود آگاه برای چند لحظه مکس می کنید همین چند لحظه باعث ضبط تصاویر توسط مغز شما و تحریک جنسی شما می شود و به نوعی اولین قدم در زمینه انحرافات اخلاقی را برداشته اید .

رايانه و اينترنت

یکی از ابزارهای کارامد دنیای امروز رایانه میباشد که هر کس با هر سنی و دانشی را به سمت خود جذب می کند بازیهای مهیج رایانه ای ، فیلمهای انیمیشنی ، برنامه های آموزشی ، اشتغال ، ارتباط ، سهولت در امر فعالیتهای روزمره ، سرگرمی از یک سو ، ورود به سایتهای غیر اخلاقی اتاقهای گپ و گفتگو ( چت [16]) و بحثهای متفاوت توسط افراد از سوی دیگر باعث می شود تا کودک به علت کنجکاوی ، نوجوان و جوان به علت گرایشات جنسی ولذت طلبی چنانچه در دام افراد سودجو یا افراد بی هویتی که به منظور و هدف انحرافات اخلاقی در چت رومها یا در سایتهای مختلف فعالیت میکنند ، قرار بگیرند در ادامه این مسیر کم کم راه بازگشت را از دست میدهند .

تلفن همراه

یک وسیله ارتباطی کار امد که باعث می شود در هر لحظه و هر مکاینی بتوانیم از حال عزیزان خود مطلع شویم کارهای روزمره خود را انجام دهیم و ... اما همین تلفن همراه میتواند باعث از هم پاشی یک زندگی شود . انتشارو انتقال تصاویر خصوصی از یک گوشی به گوشی دیگر یا قرار گیری آنها در فضای اینترنت و...

تجارب کودکان در اینترنت

امروزه بیشتر کودکان به اینترنت دسترسی دارند . گشت و گذار در وب علاوه بر اینکه تجربه شگفت آوری برای کودکان است ، سرشار از خطر نیز هست. بعضی مربیان و والدین آگاهی ندارند که کودکان در حین استفاده از اینترنت با مطالب نامناسب مواجه می شوند. سوالی که در اینجا مطرح است این است که حین استفاده از اینترنت چه عواملی برای کودکان ایجاد مزاحمت می کند و باعث پریشانی آنها می شود؟ آیا تفاوت سن و جنس در این میان مهم است و از همه مهمتر اینکه کودکان به هنگام رویارویی با اطلاعات مضر و مزاحم چه عکس العملی از خود بروز می دهند؟

معمولترین تجارب مثبت کودکان، بازیهای کامپیوتری ، استفاده از اتاقهای گفتگو می باشد. تقریباً 50 درصد از کودکان ، دارای تجارب منفی، موقع استفاده از اینترنت هستند . کودکان ، رویارویی با نقاشی یا عکسهای محرک احساسات جنسی را به عنوان تجربه منفی گزارش می کنند که این نقاشی یا عکسها که باعث رفتارهای خشونت آمیز در کودکان می شود ، اغلب با ویروسهای کامپیوتری و ... همراه هستند. تقریباً 80 درصد کودکان در مورد تجارب منفی خود با دیگران صحبت می کنند اگر چه انتظار می رود که این افراد مربی یا والدین باشند اما 45 درصد کودکان تجارب منفی خود را با دوستان خود در میان می گذارند .

فقط با شناخت این حقایق است که می توانیم در مورد اینکه چگونه اینترنت را به مکان امنی برای کودکان تبدیل کنیم شروع به تفکر کنیم.

اینترنت درسالهای اخیر به یک رسانه محبوب تبدیل شده است. در عین حال که اینترنت محبوبیت زیادی در میان خانواده ها پیدا کرده اما همچنین می تواند محیطی خطرناک برای کودکان باشد. تحقیقات نشان میدهد که بیشتر از هشتاد درصد از خانواده ها در مورد رویارویی کودکان خود در حین استفاده از اینترنت نگران هستند . 57 درصد از خانواده ها نگرانند که شخص بیگانه ای از طریق اینترنت با کودکان آنها تماس برقرار کنند.

به نظر می رسد که خانواده اغلب اوقات از این موضوع ناآگاهند که کودکان ، چه مدت از وقت خود را به استفاده از اینترنت می گذرانند. شصت و دو درصد از کودکان تمایل دارند که به طور مخفیانه در خانه ، مدرسه ، کتابخانه ها و... از کامپیوتر استفاده کنند.
خانواده ها و مربیان غالباً معتقدند که آنها راجع به آنچه کودکان در هنگام استفاده از اینترنت در حال تجربه کردن هستند آگاهی دارند . برای مثال آنها کامپیوتر را در اتاق نشیمن نصب می کنند تا بتوانند کودک را در حین تماشای تلویزیون یا انجام امور دیگر مشاهده کنند و زیر نظر داشته باشند. اگر چه بچه ها در گمراه کردن والدین خود خیلی باهوش هستند. و این یک حقیقت است که کودکان در بین خانواده ، ماهرترین کاربر شبکه هستند.

در سال 1999Valkenburg و Soeters تجارب کودکان از اینترنت را بررسی کردند. در آن زمان تحقیق روی این موضوع خیلی سخت بود. نتایج نشان داد که بیست و پنج درصد کل کودکان ، رویارویی با موارد ناخوشایند در اینترنت را گزارش کردند[19]. از آن زمان تا اکنون به تعداد کودکانی که از وب استفاده می کنند اضافه شده است، در نتیجه نویسندگان معتقدقند که انجام تحقیقات روی تجارب کودکان از اینترنت امری ضروری است.

هنگام بررسي آثار زيان بار اينترنت بر كودكان در يكي از سايت هاي علمي به يك بررسي جالب كه در كشور هلند صورت گرفته بود ، برخوردم . اين بررسي در بين كودكان هشت تا دوازده ساله که در تابستان 2004 انجام گرفته بود . . این بررسی بر اساس تحقیق Blauw Research, 2004 بود و سه هدف داشت . اولاً کشف این که چرا کودکان از اینترنت استفاده می کنند. دوماً فهمیدن تجارب مثبت کودکان از اینترنت و سرانجام کشف اینکه چقدر کودکان با مطالب مضر و مغشوش کننده در اینترنت مواجه می شوند. یافته های به دست آمده از تحقیق Valkenburg و Soeters در مورد سه هدف مورد نظر جالب بود . بنابراین ما تصمیم گرفتم که سوالی را به مجموعه سوالات تحقیق در مورد تجارب منفی کودکان اضافه کنیم . همچنین علاقه مند بودیم بدانم آیا کودکان راجع به این تجارب با دیگران صحبت می کنند، اگر نه، چرا؟

روش تحقيق در اين بررسي به صورت زير بود :

کودکان بین سنین هشت تا دوازده سال از پنج مدرسه ابتدایی از سراسر هلند در نظر گرفته شدند. نمونه ما شامل بچه هایی با زمینه اجتماعی – اقتصادی گوناگون از مدارس مختلف بودند . از بچه ها سوالاتی شد از قبیل اینکه آیا آنها در خانه به اینترنت دسترسی دارند؟ آیا آنها بیشتر از سه بار از آن استفاده می کنند.محققين اين پژوهش علاقه مند بودند که تجارب واقعی بچه ها از اینترنت را بسنجند . ، بنابراین فقط کودکانی را که به این دو سوال پاسخ مثبت داده بودند ، انتخاب کردند . جامعه نمونه نهایی شامل 391 کودک که شامل 193 پسر و 198 دختر بود.

به کودکان در مدرسه پرسشنامه هایی داده شد. در این پرسشنامه، سوالاتی بود از قبیل سن و جنس کودک، دفعات استفاده از اینترنت، انگیزه آنها جهت استفاده از اینترنت، تجارب ناخوشایند و تجارب لذت بخشی که در حین استفاده از این رسانه داشتند . کودکان در مورد شیوه پر کردن پرسشنامه راهنمایی شدند . محققين مي خواستند مطمئن شوند که آنها تجارب منفی خود را خواهند گفت. کودکان ممکن بود از گفتن تجربیات خود به ما خودداری کنند. زیرا آنها از نتایجی که ممکن بود بیان تجربیاتشان برای آنها داشته باشد می ترسيدند. بنابراین تاکید شد که اطلاعاتی كه از آنها گرفته مي شود ، محرمانه خواهد بود .  migna.ir

کودکان باید در مدت 15 دقیقه به سوالات پاسخ می دادند.

نتایج به صورت زير بود :

انگیزه کودکان برای استفاده از اینترنت:

این تحقیق نشان داد که بیشترین انگیزه کودکان هنگام استفاده از اینترنت شامل مواردی همچون بازیهای کامپیوتری ، اتاقهای گفتگو و بارگذاری موسیقی می باشد. انگیزه دیگری که کودکان جهت استفاده از اینترنت از آن یاد کردند شامل یافتن اطلاعات برای مدرسه و سرگرمی بود. (شکل 1)

تفاوت سن و جنس در انگیزه کودکان برای استفاده از اینترنت:

پسرها و دخترها هر دو بازیهای کامپیوتری را دوست دارند. تنها تفاوت اینجا است که آنها انواع متفاوتی از بازیهای کامپیوتری را می پسندند. پسرها کلکها و رمزهای بازیها را به کامپیوتر انتقال می دهند. این بازیها باعث فراهم نمودن شادابی ، توانایی و انرژی بیشتر برای آنها می شود. این بازیها بیشتر خشن هستند و شخصیت اصلی اغلب مجبور است با نزاع راه خود را در مقاطع و حیطه های مختلف پیش ببرد. دختران به ندرت اقدام به انتقال کلکها و رمزها از اینترنت به کامپیوتر خود می کنند ، آنها بازیهای دیگری را می پسندند. این بازیها شامل حل معما یا یافتن گنجینه ها و جواهرات است.[20]. آنها بازیهایی را ترجیح می دهند که واقع گرایانه هستند.
تحقیقات همچنین نشان داد که پسران بیشتر از دختران به انتقال موسیقی به کامپیوتر می پردازند. در حالیکه دختران بیشتر از پسران از اتاقهای گفتگو و ایمیل استفاده می کنند. این مطلب توضیحی است برای این حقیقت که دختران ارتباط برقرار کردن با افراد دور را مهمتر از پسران می دانند. . چت کردن از طریق MSN در میان پسران و دختران به یک اندازه اهمیت داشت.

سن نقشی مهمی در انگیزه کودک جهت استفاده از اینترنت بازی می کند . کودکان جوانتر بیشتر به بازی کردن و جستجوی اطلاعات می پردازند و کمتر به ایمیل زدن و چت کردن روی می آورند. توضیح ساده این مطلب می تواند این باشد که کودکان جوانتر اغلب مهارتی جهت استفاده از برنامه ایمیل و چت ندارند.

تجارت مثبت کودکان از اینترنت :

برای تعداد زیادی از کودکان مشکل است که تجارب مثبت خود در هنگام استفاده از اینترنت را بیان کنند، شاید به این دلیل که اینترنت قسمت اصلی از زندگی روزانه آنها شده بود. تقریباً 50 درصد از کودکان مورد سوال، به طور روزانه از اینترنت استفاده می کردند. بعضی کودکان جهت پاسخگویی به سوالات این قسمت پرسشنامه ، داستانها یا تصاویر مضحک و خنده دار را توضیح می دادند.

از موارد دیگری که کودکان در مورد فرصتهای خوشایند و دلپذیر که توسط اینترنت برای آنها فراهم شده ذکر کردند شامل جستجوی اطلاعات راجع به سرگرمیها و علائق آنها، ارتباط با دوستان و آشنا شدن با اشخاص جدید بود . اگر چه بیشتر کودکان اینترنت را به این علت دوست دارند که سرگرم کننده است . خصوصاً به علت بازیهای کامپیوتری که آنها می توانند بوسیله آنها سرگرم شوند. یافتن اطلاعات برای مدرسه نیز به عنوان یک تجربه مثبت ذکر شد.

تجارب منفی کودک از اینترنت:

جهت بررسی و مطالعه تجارب منفی کودکان از اینترنت ، از کودکان خواسته شد تا بعضی چیزهایی که در هنگام استفاده از اینترنت برای آنها ایجاد مزاحمت و اغتشاش می کنند را بنویسند. کودکان اغلب این نوع اطلاعات را به شما نمی دهند زیرا می ترسند این اطلاعات به گوش والدین یا دبیران آنها برسد، بنابراین ما تاکید شد که اطلاعات کاملاً محرمانه خواهد ماند .

در 1999 ، 7/24 درصد از کودکان مورد مطالعه، هنگام استفاده از اینترنت با موارد ناراحت کننده ، ناخوشایند و اضطراب آور روبرو می شدند. اما این رقم در سالهای بعد افزیش یافت ، بطوریکه در سال 2004 به 50 درصد رسید.

تجارب منفی و ناخوشایندی که کودکان به آن اشاره کردند مواردی بود از قبیل : عکسها و نوشته های مستهجن و تحریک کننده احساسات جنسی ، ترس و وحشت ، ویروسها ، تهدید توسط افراد شناخته ( تهدید A) و تهدید توسط افراد ناشناس ( تهدید B) . (شکل 2)

Valkenburg و Soeters سه خطر را در هنگام استفاده از اینترنت مطرح کردند: در معرض موارد نامناسب قرار گفتن ، آزارهایی که به هنگام کار با اینترنت با آن مواجه بودند و فشارهایی که متعاقب آن گریبانگیر کودکان می شود.

در 1999 ، یکی از تجارب ناخوشایندی که کودکان ذکر کردند این بود که در حین استفاده از اینترنت ناگهان با یک ویروس برخورد می کردند که به دنبال آن تصاویر پورنوگراف و مستجهن ظاهر می شود. آزارهای اینترنتی توسط 5/2 درصد از کودکان گزارش شد. به طور قابل ملاحظه ، هیچ کدام از بچه ها آزارهایی که بعد از استفاده از اینترنت ممکن بود گریبانگیر آنها شود را گزارش نکردند. ویروس می تواند به میزان زیادی ناخوشایند باشد . اگرچه ویروسها نامرتبط با سه خطر ذکر شده در بالا هستند ، اما دریافتیم که کودکان نه تنها به وسیله خود ویروس اذیت می شوند ، بلکه آنها همچنین از سرزنشها و انتقادهایی که والدین و مربیان به علت آسیبها و خسارتهای ایجاد شده توسط آنها ایجاد می شوند ، هراسانند. چون احتمال می دهند که از استفاده از اینترنت منع شوند.

نتایج نشان داد که کودکان در سال 2004 نسبت به سال 1999 بیشتر در معرض موارد نامناسب قرار گرفتند.

تقریباً 80 درصد کودکان در مورد تجارب منفی خود با دیگران صحبت می کنند اگر چه انتظار می رود که این افراد مربی یا والدین باشند اما 45 درصد کودکان تجارب منفی خود را با دوستان خود در میان می گذارند.

تفاوت سن و جنس در تجارب منفی کودکان برای استفاده از اینترنت:

دخترها بیشتر از پسرها تجربیات ناخوشایند اینترنتی را گزارش می کنند . بیشتر آنها در معرض قرار گرفتن تصاویر مستهجن و تحریک کننده احساسات جنسی را به عنوان یک مسئله آزاردهنده نام می برند. برعکس پسران با سن بیشتر، موقعیتهای سوء استفاده جنسی را موردی هیجان انگیز می دانند. . دختران بزرگتر اغلب بیشتر از جوانترها و پسران تهدید می شوند . توضیح این موضوع می تواند این حقیقت باشد که دختران بزرگتر بیشتر از پسران و دختران جوانتر از طریق اینترنت ارتباط برقرار می کنند. توضیح دیگر اینکه دختران اغلب بیشتر از پسران ترس را تجربه می کنند .

از آنچه نتيجه ي تحقيق اين محققين هلندي در پي داشت مي توان به اين نكته اشاره كرد كه :
همواره امنیت کودکان روی اینترنت از زمانیکه کودکان شروع به استفاده از اینترنت کردند به موضوعی قابل بحث تبدیل شده است. ، حفاظت از کودکان به طور مثال از طریق Children's Safety Foundation در هلند ، the Children's Online Protection Act و Cyber Angels در آمریکا ارائه می شود.

علاوه بر این موسسات ، نرم افزارهای فیلتر سایتهای خلاف نیز به تعداد زیادی در دسترس هستند که توسط تهیه کنندگان اینترنت ( کسانی که قول می دهند که محیط امنی برای کودکان فراهم کنند) تهیه می شوند. بیشتر افراد معتقدند که استفاده از اینترنت می تواند یک تجربه تربیتی و فرهنگی برای کودکان باشد ، اما همچنین اینترنت می تواند یک مکان بسیار خطرناکی نیز باشد. والدین ، این مطلب را می دانند ، درنتیجه نرم افزارهای فیلتر را روی کامپیوترها نصب می کنند یا اینکه کامپیوتر را در اتاق نشیمن قرار می دهند تا آنها بتوانند کنترل نزدیکی روی کودکان ، در حین استفاده از اینترنت داشته باشند. با وجود این همه تلاش ، 50 درصد از کودکان مصاحبه شونده هنوز در هنگام استفاده از اینترنت ، در معرض عوامل ناخوشایند و اضطراب آور قرار دارند.چگونه این مسئله احتمال دارد؟

به کودکان باید آموزش دهند که هرگز اطلاعات شخصی خود را به افرادی که در اتاقهای گفتگو ملاقات می کنند ندهند. کودکان معتقدند که شخصی که بیشتر از دو بار در اتاقهای گفتگو با آنها ملاقات میکند ، یک آشنا به حساب می آید. در نتیجه این قابل قبول است که آنها اطلاعات شخصی خود را به آنها بدهند. موقعی که از خانواده ها سوال می شود که آیا آنها در مورد اطلاعات مضری که کودک حین استفاده از اینترنت با آنها روبرو می شود آگاهند ، تقریباً همه آنها جواب مثبت می دهند.

اگر چه نرم افزارهای فیلتر محتوا در دسترس قرار دارند، تاثیر آنها قابل بحث است. کودکانی که ترفندهای استفاده از کامپیوتر را خوب می دانند ، می دانند چگونه این فیلترها را دور بزنند و از کنار آن بگذرند.

در واقع آنها با جنبه های منفی اینترنت دیر یا زود روبرو خواهند شد. علاوه بر آن خانواده ها ، به شدت معتقدند که اینترنت یک ابزار آموزشی موثر است. نه تنها اینترنت یک منبع اصلی برای مدرسه است ، بلکه موادی که در اینترنت یافت می شود ، کودکان را در روشهای دیگری آموزش می دهد. برای مثال اینترنت ایجاد دوستی ها و نفرتها و دانش در مورد موضوعات حساس را فراهم می کند. اینترنت امروزه تبدیل به تفریحگاه کودکان شده است.

تعداد زیادی از کودکان به اینترنت دسترسی دارند.که این به عقیده ما چیز خوبی است. اگر چه این دلیلی است برای نگرانی در مورد افزایش شمار کودکانی که در معرض تجارب منفی اینترنت قرار می گیرند. در چهار سال آینده کمیسیون اروپا 45 میلیون در همکاری با بیست و پنج کشور عضو ، جهت افزایش خطراتی که بوسیله اینترنت ایجاد می شود ، هزینه کرد.

پیشنهاد آخر مجلس اروپا این است که همه وب سایتهایی که مختص کودکان است ، لازم است به جای پسوند .com دارای پسوند .kid باشد مجلس امیدوار است که از این طریق بتواند از کودکان حمایت کند.

باید امیدوار باشیم که بیشتر بودجه صرف کمک به شرکتهای نرم افزار، جهت گسترش یا بهبود نرم افزارهای فیلتر جهت حفاظت کودکان از خطر اینترنت نشود ، بلکه ما امیدواریم که بخش وسیعی از این بودجه صرف برنامه های آموزشی و تعاون و همکاری بین دولت و دیگر آژانسهای عضو اتحادیه اروپا جهت امنیت کودکان روی اینترنت شود . اگر چه ، مهمترین چیز در آینده این است که ما تحقیقات خود را در مورد تجارب و رفتار کودکان روی وب ادامه دهیم. تحقیقات به ما کمک خواهد کرد که اینترنت را به مکان امنی برای کودکان تبدیل کنیم.



اينجانب به عنوان نويسنده ي اين مقاله قصد داشتم تحت همين الگو تحقيق مشابهي را در مدارس ايران و بر روي كودكان و نوجواناني كه در دسترس بودند انجام دهم اما به دليل اينكه هنوز مساله ي استفاده از اينترنت در ايران ، مثل كشورهاي اروپايي همه گير نشده و ديگر اينكه اكثر سايت هاي غير مجاز در ايران خود به خود فيلتر هستند ، اين امر غير ضروري به نظر مي رسيد . به خصوص كه با وجود اينكه 70 درصد آنها به كامپيوتر دسترسي داشتنند تنها دو يا سه نفر آنهم به صورت خيلي محدود به اينترنت دسترسي داشتند .

اين دليل كه مطمئنا با سرعتي كه ايران در استفاده از تكنولوژي دارد ، به زودي اين امر به يك دغدغه ي روز در ايران نيز بدل خواهد شد . ولي با توجه به نتايج تحقيق اين محققين هلندي ، برآن شدم تا با بيان آسيب هاي دنياي سايبر ، آگاهي هاي لازم را به نوجوانان ناآگاهي كه به عنوان دانش آموزان خودم ، با آنها در ارتباطم بدهم . كما اينكه در كنار دانش آموزان كلاس خودم ، وب سايتي جهت ايجاد ارتباط هاي چند جانبه با همديگر را طراحي نمودم كه لازمه ي استفاده از آن ، داشتن اطلاعات در زمينه ي دامهاي فراروي آنها ، هنگام گام گذاشتن در دنياي شبكه است .

اينترنت، كذبها و روابط ج ن  س  ي

يكي از جذابيت*هاي شبكه جهاني اينترنت به ويژه براي كاربران پرو پا قرص آن،وجود كلوپ هاي گفتگو و چت روم*هاي اينترنت است،اما اين كه چه قدر اين كلوپ*ها كارآيي مفيد فرهنگي و علمي داشته*اند،جاي بحث و بررسي دارد.مقاله زير با طرح بحث نقش كلوپ*هاي مذكور در ايجاد عشق مجازي و روابط  ج  ن س ي،به موضوع دروغ پردازي و شخصيت*سازي تصنعي و نيز فرجام ناخوشايند اكثريت غالب اين روابط اشاراتي دارد.

با مختصر فشاري بر صفحه كليد و به كارگيري ماوس كامپيوتر،اين [چهره*هاي] مجازي متقلب،بي*درنگ به شبكه جهاني دروغ پردازي(اينترنت)وصل مي*شوند.دنياي اينترنتي،دنيايي است كه يك زن متاهل47 ساله و صاحب سه فرزند،به راحتي تغيير چهره داده و خود را به عنوان دختري هفده ساله و پرشور و نشاط جا مي*زند.

دنيايي كه در آن،يك دانش آموز اخراجي و بيكار،تغيير چهره داده و خود را صاحب يك شركت آتيه*دار و رو به ترقي معرفي مي*كند.عرصه*اي كه يك زنداني(تعجب نكنيد،دربسياري اززندان*ها دسترسي به اينترنت امكان*پذيراست)مي تواند با چهره*هاي مبدل،تبديل به افسر ويژه*اي شود كه مي*خواهد ازدستبرد زدن به حساب بانكي آن لاين شما توسط افرادي كه قصد تهديد دارند،"ممانعت" به عمل آورد.

اينترنت دنيايي است كه متجاوزين به عنف و آدم ربايان در آن ولگردي و پرسه زني مي*كنند و بقيه افراد جاده صاف كن، كه خود را شهرونداني قانونمند تصور مي كنند، ساعتها وقت خود را صرف گفتگو در اين فضاي مجازي مي كنند،در صورتيكه واقعيت چيز ديگري است.آنها بر موجي سوار شده*اند كه به دنبال قربانيان تازه*اي مي*گردند.

بسياري از زوج ها،دوست دخترها،دوست پسرها و نامزدها(زن و مرد)هستند كه از طريق اتاق هاي گفت و گو (اتاق هاي چت) با هم ارتباط برقرار مي*كنند.دسته*ها و گروه*هايي به صورت آن لاين مي باشند كه افراد مجرد در زمان*هاي مشخص به آنها پيام فرستاده و متقابلا پيام دريافت مي*نمايند و گاهي اين ارتباط ساعت*ها به طول مي*انجامد و هرگزهم موجب گمراهي آن*ها از ارتباط حقيقي(زندگي زناشويي)نمي*شود.

اما عده*اي نيزحقيقتا گمراه مي*شوند و هرگز نمي توانند خود را از شبكه ي آشفته اينترنت رهاكنند؛نمي*توانند معشوقه*هاي جديد كامپيوتري خود را كنار زده و يا آنها را مهار كنند،برعكس آنها را بر روابط زندگي خود ترجيح مي*دهند.

بسياري از زناني كه مورد بي*مهري شوهرانشان قرار گرفته*اند،معتقدند،زماني كه از نزديك شاهد روابط شوهران خود با معاون جذاب اداره،دوست صميمي دوره دبيرستان شوهرانشان و يا آن خانم* صاحب سبك در آرايشگاه بودند،هرگز باور نمي كردند كه سيستم كامپيوتري شخصي آنها نيز تبديل به رقيبي براي روابط عاشقانه با همسرانشان شده باشد.

آموزش جنسي و ويراني اخلاق در اينترنت

اولين نظريه براي حمله به اخلاق ج ن  س ي سنتي،ديدگاه هاي زيگموند فرويد مبني بر آن بود كه سركوب جنسي باعث روان پريشي مي شود . فرويد معتقد بود : «اگر سركوب جنسي اختلال رواني ايجاد كند،البته علاج آن آزادي ج نسي خواهد بود.» اين روش درماني مورد توصيه فرويد نبود،اما ايده هاي فرويد تاثيري چنان عميق بر فرهنگ آمريكايي گذاشتند كه خيلي زود لباس هاي زنان ازلباس هاي پوشيده سال هاي 1900با گذست تنها بيست سال، تبديل به لباس هايي نامناسب شدند.

فرويد براي ساكنان دهكده گرينويچ وروشنفكران، زمينه مساعدي را فراهم كرد.او توجيهي علمي براي بي بندوباري جنسي وبي اعتنايي به اخلاق جنسي ايجاد نمود.

دومين ايده اصلي را مارگارت سنگر ابراز نمود،كه يك جامعه شناس و مدافع روابط آزاد بود؛ كسي كه نبرد براي پيشبرد شيوه هاي ضد بارداري وسقط جنين را، با هدف رهاسازي زنان از بارحاملگي هاي ناخواسته آغازكرد.

بعدها سنگر،ديدگاه هاي طرفداران اصلاح نژادي را اتخاذ كرد،آن ها معتقد بودند فقط افراد شايسته بايد تشويق به بچه داشتن شوند وافراد ناشايست بايد از آن خودداري كنند.بنابراين آموزش جنسي، بخش اجتناب ناپذير جنبش كنترل زادوولد سنگر شد.در نتيجه، موسسه پلانيد پرنت هود ،كه اوآن راتاسيس كرد،پيشگام دفاع ازآموزش جامع جنسي در مدارس گرديد.

در1953، لنالوين ، سردبير روزنامه پلانيد پرنت هود نوشت :**[هدف ما] اين است كه به عنوان مربيان و والدين آماده كمك به جوانان باشيم تا آنان قبل از ازدواج رضايت جنسي داشته باشند.ما با تاييد س ك  س  قبل ازازدواج، احساس ترس وگناه جوانان را از بين مي بريم...مابايد آماده باشيم تا براي پسران ودختران جوان بهترين شيوه هاي ضد بارداري موجود رافراهم كنيم، طوري كه آن ها روش هاي لازم براي دستيابي به رضايتمندي جنسي را بدون نگراني از احتمال حاملگي در اختيار داشته باشند.

سومين بخش نظريات زيان آور را،سكسولوژيستي به نام آلفرد.سي.كنزي ،رئيس موسسه پژوهش س  ك س دانشگاه اينديان ارائه كرد كه بنياد راكفلر سرمايه گذاراصلي آن بود.گزارش معروف دكتر كنزي با عنوان رفتار ج ن  س ي در انسان مذكردرسال1958منتشر شد،واين ديدگاه را انعكاس مي داد كه موجودات انساني از ابتداي تولد،تمايلات ج ن  س ي دارند.داده هاي317كودك وپسر جوان به طور فرعي منبع علمي ايده او را فراهم كرد.در حقيقت اين داده ها از طريق فردي پدوفيلي به دست آمده بود كه با تحريك و آزار كودكان وپسران، نتايج آزمايش هاي جنايتكارانه اش راثبت مي كرد.همه ي اينها را سال ها بعد دكتر جوديت رايزمن فاش كرد وكنزي را متهم به همدستي در سوء استفاده جنسي از كودكان نمود.

چهارمين ديدگاه توسط دكتر ماري كالدرون ، مدير پيشين بخش پزشكي پلانيد پرنت هود مطرح شد .او وهمكاران انسان گرايش، سيكوس را در موسسه كنزي با هدف ويژه آموزش ديدگاه هاي جنسي كنزي،به نام آموزش هاي جنسي راه اندازي كردند.دكتر كالدرون آموزش جنسي را تبديل به چيزي كرد كه در حال حاضر در مدارس آمريكا تدريس مي شود. سيكوس بيشتر مطالب درسي كنوني مدارس دولتي را تهيه مي كند.

پنجمين نظريه انقلابي از مانيفيست انسان گرايي دو (1937)ناشي مي شد كه ديدگاه هاي مذهب سنتي را با توجه به رفتارهاي جنسي به چالش مي كشيد ومدعي آزادي مطلق جنسي بين افراد بالغ تحت عنوان استاندارد جديد اخلاقي براي تمايلات جنسي بود. اين مانيفيست را تعداد زيادي اساتيد دانشگاهي شامل دكتر لستر.اي. كير كندال ،رئيس سيكوس، و دكتر آلن.سي. گات ماچر ،نماينده پلانيد پرنت هود امضا كرده بودند. .

در1976 دكتر كير كندال،قانون جديدحقوق ووظايف جنسيرا منتشر كرد كه توسط 37نويسنده و سكسولوژيست برجسته امضا شده بود.در اين كتاب آمده است:مانيفيست انسان گرايي دو،شامل بحث كوتاهي درخصوص مسايل جنسي است.تصور ما اين بود كه مي تواند بيانيه جزيي مفيدي در اين باره باشد.

از بطن اين مديريت واحد در سازمان هاي انسان گراي آموزش جنسي ، مفاد درسي برنامه هاي آموزشي مدارس آمريكا بيرون مي آيد ونتيجه ي آن شيوع سكس قبل از ازدواج بين دانش آموزان است كه منجر به حاملگي هاي ناخواسته ،بيماري هاي جنسي ، سوءاستفاده هاي فيزيكي وحتي قتل شريك جنسي،افزايش انحراف جنسي،زندگي كودكان بدون پدر و در فقر ،آشفتگي عاطفي ،اعتياد به مواد مخدر،افسردگي وازدياد پورنوگرافي گرديده است.به عبارت ديگر ،سكس پيش از ازدواج،بيش از هر عامل ديگري سبب آسيب ها ومشكلات اجتماعي شده وبه خاطر تمام آن ها بايد برنامه هاي كنوني آموزش جنسي را مقصر دانست.

دسترسي كودكان ونوجوانان به اينترنت موجب شده تا با وجود دور بودن از اين منابع خطر ساز در مدارس ، البته در كشوري مانند ايران ، به راحتي بتوانند از خلوت اتاق خويش به تعاليم آمريكايي روشنفكران به دور از اخلاق دسترسي داشته باشند . درحال حاضرتنها راه حل والدين،كنترل استفاده ي فرزندانشان از اينترنت است . اين تنها روشي است كه آن ها مي توانند از طريق آن معصوميت كودكان خود راحفظ كنند.

روان شناسی چت و کاربران چت روم ها

جوان ايراني، خسته از مناسبات متناقض اجتمـاعي، واقعيت*هـاي تلخ زندگي، ناكامي هاي كنوني و آينده اي ابهام آميز از دريچه اينترنت بـه جهـاني دسـت مي*يابد كه در آن فاصله ها مفهوم خود را از دست مي*دهند .برخي آنرا «تالار گفتمان» مي*نامند و اكثرا آنرا به*نام «چت روم» مي*شناسند، مثبت است يا منفي، سازنده است يا مخرب، مفيد است يا مضر، هنوز اين موضوع به بحث*هاي تخصصي و كارشناسي راه نيافته است.

از جمله نکات مهمي که افراد را به سمت چت روم ها مي کشاند نيازهاي افراد به دوستي و برقراري ارتباط اجتماعي به هر شكل و عنواني است كه اينترنت مي*تواند پاسخگوي اين نياز باشد؛ اينترنت به فرد كمك مي*كند تا شناخته نشود يعني فرد مي*تواند در وراي اين فناوري بدون اينكه هويت وي فاش شود به هر كاري دست بزند؛ بنابراين آزادي زياد بدون داشتن مسئوليت را تجربه مي*كند.

چت*روم*ها تكنيك*ها و امكاناتي را در اختيار افراد مي*گذارند كه به آن*ها امكان مي*دهد تا تصويري مطلوب و قابل پذيرش از خود ارائه كنند. كاربران ممكن است در چت*روم*ها توصيف مجازي*اي از ويژگي*هاي رفتاري و شخصيتي خود ارائه دهند كه با ويژگي*هاي واقعي آن*ها تفاوت بنيادي داشته باشد. افراد حتي اين امكان را دارند كه جنسيت، طبقه اجتماعى، تحصيلات، محل زندگى، شغل، درآمد و ساير مشخصات خود را خلاف واقع شرح دهند.

كاربران به واسطه گمنامى در چت*روم*ها به بازي نقش و خودافشايي پرداخته و با بيان آنچه كه در دنياي واقعي امكان بازگو كردنش را ندارند، زمينه برقراري ارتباط در محيط مجازي را براي شكل*گيري روابط صميمانه آماده مي*سازند.جوانان و نوجوانان به لحاظ اجتماعي، عاطفي و جنسيتي نياز به برقراري ارتباط دارند؛ اينترنت مي*تواند اين امكان را براي پر كردن خلاء عاطفي اين افراد فراهم كند.

با توجه به اينكه امكان ازدواج و برقراري رابطه سالم در جامعه مشكل است يك نوجوان و جوان به راحتي نمي*تواند با فرد موردعلاقه* خود صحبت كند يا نياز خود را مطرح كند بنابراين مي*توان گفت، عوامل موثر بر اين مسئله يعني نياز، دسترسي به اينترنت، تبليغات منفي و سايت*هاي مستهجن ،شرايط و تصاوير غيراخلاقي مي*توانند به اين مسئله دامن بزنند؛ جوانان علاوه بر نياز اجتماعي شدن، در آستانه بلوغ نيازهاي جنسي*شان نيز فعال مي*شود.و ترويج بيش از اندازه مسائل جنسي در چت رومها و سايتهاي موجود به صورت عکس و يا فيلم در اينترنت ممکن است فرد را بيش از پپيش تحت تاثير خود قرار دهد. همانقدر که يک آگهي تبليغاتي 30 ثانيه اي مي تواند نظر ما را در مورد خريد يک نوشيدني تغيير دهد، مشاهده تصاوير محرک جنسي نيز مي تواند ارزش ها و نگرش هاي جوانان را به طور کلي دگرگون سازد.

عکس ها، فيلم ها، مجلات، بازي هاي کامپيوتري، و پورنوگرافي در اينترنت که تجاوز و غيرانساني شدن جنس مؤنث را در صحنه هاي مستهجن به تصوير مي کشد، ابزاري قدرتمند در تغيير شکل دادن نگرش ها و آگاهي هاي جوان از رابطه جنسي مي باشد. حداقل تاثيري که اين امر مي تواند بر روي جوانان بگذارد، تغييرات فاحش در شيوه نگرش و رفتار آنهاست که اين امر با مشاهده تصاوير محرک جنسي تسريع خواهد شد.

در طول رشد جوانان و نوجوانان، يکي از دوره هاي حياتي رشد وجود دارد که ذهن او را براي انجام فعاليت هاي جنسي برنامه ريزي مي کند. در اين مرحله به نظر مي رسد که ذهن جوان براي مسائل مربوط به رابطه جنسي و اينکه جذب چه افرادي شود، برنامه ريزي مي شود. قرار گرفتن در روابط نرمال، جهت گيري سالم جنسي را به جوان القا مي کند، اما اگر جوان در اين دوران با جنس مخالف خود و يا حتي موافق به صحبت در اين امور و خود ارضايي بپردازد و يا با تصاوير محرک جنسي تحريک شود، دچار انحرافات جنسي ميشود و جهت گيري هاي او نسبت به مسائل جنسي تا ابد در ذهنش به صورت تحريف شده حک مي شود. به طوري که ماکروسافت به علت سوء استفاده از كودكان و هرزه نگاري در چت رومهاي MSN از چهاردهم اكتبر , بسياري از چت رومها را تعطيل کرد.

از مشکلات ديگر جوانان ما اين است که متأسفانه ما نتوانسته*ايم به خوبي فرهنگ خود را به نوجوانان و جوانان عرضه و آنطور كه متناسب با نياز و درك علايق جوانان باشد معرفي كنيم از طرفي عواملي همچون فشارهاي اقتصادي مشكلات خانوادگي، بيكاري، فقدان برنامه مناسب براي پر كردن اوقات فراغت، نبودن تفريحات سالم، عدم امكان ازدواج، فشار گروه*هاي همسال مي*تواند به گرايش نوجوانان به اينترنت و ورود به چت روم*ها موثر باشد.

به دليل دسترسي آسان به اينترنت و شناخته نشدن فرد و مخفي ماندن هويت واقعي وي، تنوع در ارتباطات، عدم نياز به سرمايه*گذاري، نداشتن ريسك در اين زمينه، گرايش به اينترنت و چت رو مها بيش از پيش در ميان نوجوانان و جوانان ديده مي*شود.

عواملي که باعث استفاده ي جوانان از چت روم ها مي شود:

بيشتر افرادي كه از نظر روحي افسرده بوده و به حالات پريشاني دچارند بيش از ديگران به چت معتاد مي*شوند.

فرار از واقعيت و گريز از دنياي واقعي و ارتباط آسان از طريق صفحات رايانه و سايت*هاي اينترنتي، چت و اتاق*هاي گفت*وگو به مكاني براي تبادل افكار قشر جوان جامعه تبديل شده است.

در بسياري از موارد كاربران اينترنت، نام، شغل، جنس و سن خود را مخفي نگه مي*دارند، انسان*هاي منزوي وقتي در زندگي واقعي احساس امنيت نمي*کنند از طريق اين رسانه راه نجاتي براي خود ايجاد مي*كنند.اينترنت فضايي است كه جوانان ما براي ايفاي نقش فرصت پيدا كرده*اند و امكان خصوصي بودن آن به گسترش آن در بين جوانان دامن زده است.به نظر اين جوانان، اينترنت جانشين فضاي عمومي خواهد شد كه دست آنها در اغلب امور باز خواهد شد و به كاربران اجازه مشاركت بيشتري در سطح جامعه مي*دهد.



معايب:

•چت روم دنياي است كه افراد قادرند در آن هويت خويش را پنهان كنند كه نتيجه آن مهار اخلاقي و اجتماعي در دنياي سايبر است. بواسطه اينكه هويت افراد در چت*روم ها پنهان است، روابط ايجاد شده، مي تواند موجب ايجاد سوء تفاهم و در نتيجه ضربه عاطفي شود. ممكن است اين روابط به دنياي واقعي نيز كشيده شود و اثرات سوئي را در بر داشته باشد .

• ازدواج هاي ناموفق اينترنتي، استثمار جنسي، ورود به شبكه شركت هاي هرمي و خروج ارز از كشور، سايت هاي مستهجن و غيراخلاقي در كمين كساني است كه بدون آگاهي وارد آن مي*شوند.

• چت روم اولين مکاني است كه يك جوان ايراني احساس آزادي مي*كند و معمولا مورد برخورد خانواده، دولت به آن واقع نمي شود كه اين آزادي باعث سوءرفتارهاي در بين جوانان مي شود.

• وقت گذراني بيش از حد از چت رومها علاوه بر تلف كردن پول و سرمايه باعث مي*شود تا كاربران در انجام تكاليف تحصيلي كوتاهي نمايند و دچار افت تحصيلي شوند.

• يكي از ايرادهاي اساسي چت، نامنظم بودن آن است، يعني هر كس از هر كجا با هر اطلاعاتي مي*تواند به* آن مطلبي اضافه كند.

• يكي ديگر از جنبه هاي منفي چت روم ها، ورود بي هويت اشخاص در آن است و با توجه به تحقيقات انجام گرفته كساني كه نسبت به *ديگران كمتر از چت رو مها و کلا اينترنت استفاده مي*كردند، ارتباط فيزيكي بهتري با خانواده و دوستان خود داشتند. استفاده از چت رومها نيز مشكلات خانوادگي زيادي را ايجاد مي*كند كه اين استفاده زياد از اينترنت باعث مي*شود تا فرد نتواند با خانواده خود ارتباط برقرار كند و روابط خانوادگي و زندگي زناشويي دچار اختلال مي*گردد.



محاسن:

• چت، از آنجايي*كه امكان ارتباط نوشتاري و غير رودررو را فراهم مي*كند، به جوانان كمك مي***كند تا راحت*تر به ابراز احساسات و منویات خویش بپردازند.

• ماهیت غیر رودرروی ارتباطات الكترونیكی اینترنتی می*تواند انگیزه*ی بیشتری را برای فعالیت كاربران که در دنیای واقعی قادر به انجام آن نیستند یا از انجام آن واهمه دارند فراهم سازد كه ریسك شرمندگی در آن كمتر است .ارتباطات اینترنتی در محیط*های چت، ضمن آنكه تقویت*كننده روابط غیر وابسته به زمان و مكان است، به محملی برای جستجو و ارضای كنجكاوی*های جوانان نیز تبدیل شده است.

• کاهش هزینه ی برقراری ارتباط علی الخصوص برای افرادی که با خارج از کشور تماس دارند.

در هر حال نمي توان منكر جذابيت هاي ارتباط بواسطه چت شد. اما اين نكته را نيز نبايد از ياد برد كه فضاي مجازى، فضايي است كه در عين داشتن تهديدها و محدودىت*ها، مي*تواند فرصت*ها و قابليت*هاي زيادى را نيز همراه داشته باشد. سياست*گذاران بايد در درجه اول نيازهاي جوانان را به خوبي شناسايي كنند و در درجه دوم اين فضا را بدرستي مدىريت كنند و به سمت توليد محتواي مناسب و سالم در قالب*هاي جذاب و متناسب با ذائقه جوانان بروند. تا زماني كه به لحاظ فرهنگى، اقدامی عملی صورت نگرفته و برنامه*ریزی مدونی برای اوقات فراغت جوانان وجود ندارد، نبايد انتظار داشت كه جوانان از تهديدهاي مربوط به استفاده از تكنولوژي*هاي جديد مصون بمانند. در نتیجه در این بین سه امر ضروری می*نماید: شناخت نیازهای جوانان، آگاه*سازی آنان و تدبیر و برنامه*ریزی صحیح برای اوقات فراغت آنها.

خطر هاي جانبي اينترنت ( دنياي سايبر )

خطر انتشار اسرار خصوصي در فيس بوك و مكانهاي مشابه

در اين فضاها ، اگر كاربر تصاوير خانوادگي و خصوصي خود را براي نشان دادن به دوستان نزديك قرار دهد اين تصاوير به سادگي در دسترس هزاران نفر از كاربران ديگر اين شبكه قرار مي گيرد.

برخي موارد نيز خطرناك تر از اين است. مثلا يك مادر در امريكا اخيرا متوجه شد كه تصوير دختر پنج ساله وي كه در يكي از اين شبكه هاي اجتماعي قرار داشت بر روي يك سايت ضد اخلاقي قرار گرفته است كه اين مسئله اين خانواده را بسيار نگران ساخت. وقتي اين خانواده تلاش كرد با قرار دادن يك اطلاعيه در اينترنت با اين مسئله مقابله كند متوجه شد كه شماره تلفن و ادرس انها نيز از طريق اينترنت در اختيار بسياري از كاربران قرار گرفته است كه اين مسئله انها را بسيار نگران كرد.

روز به روز بر تعداد كساني كه در امريكا اطلاعات خصوصي خود را در شبكه هايي مانند فيس بوك ، يوتيوب ، ماي اسپيس و توئيتر قرار مي دهند افزوده مي شود.

در بسياري موارد خود كاربران اطلاع ندارند كه چه اطلاعاتي از انها در اختيار عموم قرار گرفته است و پس از اطلاع يافتن از انتشار اين اطلاعات نگران مي شوند.

در واقع هرزماني كه يك كاربر در اينترنت دكمه ارسال را مي زند اطلاعات ارسال شده تقريبا به راحتي در دسترس همگان قرار مي گيرد. در مواردي حتي مطالبي كه يك كاربر در اينترنت جستجو مي كند قابل رديابي ، ذخيره سازي و فروش به ديگران است.

نگاهي به پديده كلاهبرداري*هاي اينترنتي

كلاهبرداري اينترنتي كه اين روزها از كلاهبرداري*هاي سنتي پيشي گرفته، به يك معضل بزرگ و پيچيده براي جوامع بشري تبديل شده است به حدي كه نمي*توان با قوانين سنتي جوابگوي برخورد با مجرماني بود كه به صورت شبح و ناشناخته اقدام به كلاهبرداري مي*كنند. جالب*تر اين*كه براي مجرمان اينترنتي نمي*توان حد و مرزي تعريف كرد ضمن اين*كه قوانين هر كشور در قلمرو آن كشور قابل اجراست و براي خارج از كشور مشكلاتي را در پي دارد.

او با فكري جمع و جور شده شروع به نوشتن مي*كند: «من ماريا باخ صاحب ثروتي افسانه*اي از اهالي بوركينا فاسو هستم، اما نمي*توانم ثروتم را از كشور خارج كنم. اگر شما وكيل من بشويد، صاحب نيمي از ثروتم خواهيد بود.» پيام خيلي كوتاه و شفاف است و شكي باقي نمي*گذارد. انگار پس از سال*ها بدشانسي، مرغ اقبال اين بار روي شانه*هايش نشسته است. فقط كافي است دل به دريا بزند و با اين زن رابطه برقرار كند. البته او آن سر دنياست ولي اگر بخواهد حتما مي*تواند. پس او هم شروع به تايپ كردن در ايميلش مي*كند: «من... حاضرم هزينه*هاي انتقال ثروت شما را به عهده بگيرم. پس در پيام بعدي شماره حسابتان را برايم بفرستيد.»

وقتي اين واژه*ها ميان مارياي قلابي و مرد ايراني از همه جا بي*خبر رد و بدل مي*شد، شايد هيچ*كس حتي خود مرد هم خبر نداشت چه كلاهبرداري بزرگي در حال وقوع است. نخستين پرونده كلاهبرداري در ايران به چند سال پيش برمي*گردد كه در آن يك مرد ايراني وقتي ايميل خود را باز كرد به پيغام شادي*آوري برخورد.

دختري كه خود را ماريا باخ معرفي كرده بود با ادعاي اين كه دختر نخست*وزير سابق بوركينا فاسوست، از گنجي گفته بود كه مرد ايراني مي*توانست نيمي از آن را در اختيار داشته باشد.

ماريا در پيغام اينترنتي*اش اعلام كرده بود، دختري تنها و مجرد است و با مرگ پدرش شرايطي پيدا كرده كه نمي*تواند به كشورش برود و مي*خواهد مرد ايراني به عنوان وكيل وي به كشورشان برود و ثروت افسانه*اي به جا مانده از پدر را از بوركينا فاسو خارج كند. به اين ترتيب وقتي با درخواست*هاي به ظاهر قانوني ماريا مرد ايراني پول ميليوني را به حساب او در بانك*هاي خارجي واريز كرد تا او بتواند با پرداخت ماليات گنج خود در بوركينا فاسو شرايط انتقال آن را به ايران فراهم كند، تماس ميان ماريا و مرد ايراني به طور ناگهاني قطع شد تا پرده از راز كلاهبرداري اينترنتي برداشته شود.

ماجراي اين كلاهبرداري اينترنتي در اداره جرايم رايانه*اي پليس آگاهي تهران تحت بررسي قرار گرفت و تيم تحقيق با بيشتر شدن پرونده*هاي مشابه پي برد كه گروه سازمان*يافته*اي در سطح گسترده به ارسال پيغام*هاي اينترنتي به مشتركان پست الكترونيك سايت ياهو اقدام مي*كنند و با پيشنهاد*هاي ميليوني به اغفال طعمه*هاي خود مي*پردازند. migna.ir

البته اين پايان ماجرا نبود چرا كه در اقدامي مشابه يك تاجر خراساني نيز 70 ميليون تومان از دارايي*اش را از دست داد. او نيز وقتي ايميلش را باز كرد از 3 كمپاني و سايت جداگانه پيام*هايي را دريافت كرد كه در آن برنده خوشبخت معرفي شده بود. يكي از اين كمپاني*ها اعلام كرده بود كه محمدرضا برنده يك ميليون يورويي است و همراه 9**مشترك اينترنتي ديگر به اين جايزه دست يافته است. اين در حالي است كه 2 كمپاني ديگر نيز اين مرد را برنده 450 هزار دلاري معرفي كردند و از او اطلاعاتي درخواست كردند.

آنها از محمدرضا خواستند به منظور جابه*جايي پول به ايران مبالغي به اين منظور و همچنين مبالغي از بابت پرداخت بيمه و ماليات ويژه درآمدهاي اتفاقي نيز به شماره حساب داده شده واريز كند. البته او سعي مي*كرد تا اين پول را پرداخت نكند ولي با وجود تلاش*هاي بسيار وقتي مي*بيند براي دريافت جايزه*اش چاره*اي جز تسليم در برابر درخواست كمپاني*هاي خارجي ندارد حدود 65 هزار يورو به حساب آنان واريز كرد به اميد اين*كه به ثروت بادآورده*اي دست خواهد يافت.

اما پس از گذشت مدتي طولاني وقتي تاجر خراساني متوجه شد ديگر تماسي با وي گرفته نمي*شود و به تماس*هاي او نيز پاسخي داده نمي*شود پي برد كه در دام كلاهبرداران اينترنتي گرفتار شده است.

شايد خيلي از افراد در سرتاسر دنيا باشند كه به خاطر زودباوري خود در دام چنين كلاهبرداراني گرفتار شده*اند. در واقع داستان اغفال اين آدم*ها با يك پيام ساده و كوتاه شروع مي*شود، اما به خاطر وعده*هايي كه براي پولدار شدن به آنان داده مي*شود دل از كفشان مي*رود و با كلاهبرداران همراه مي*شوند، اما خاصيت اين قبيل پيغام*ها وسوسه*انگيز بودن آنهاست، طوري كه ديگر فرد دريافت*كننده نمي*تواند به درستي پيام*هاي دريافت شده فكر كند، زيرا تصورش بر اين است هرگونه تعلل مي*تواند هماي بخت را بر شانه ديگري بنشاند.

البته نكته قابل توجه در اين گونه پيام*ها، ناشناس ماندن توليدكنندگان پيام است، حتي آن زمان كه در دادسراهاي دنيا پرونده*هاي شكايت تشكيل مي*شود نيز كسي نمي*داند واقعا با چه افرادي طرف هستند هرچند كه اطلاعات مختصر موجود بيان مي*كند كه عمده اين كلاهبرداران مليت آفريقايي و اروپايي دارند. اما آنچه جاي سوال دارد اين است كه به چه دليلي دريافت*كنندگان پيام*هاي وسوسه*كننده به محتواي اين پيام*ها شك نمي*كنند و از خود نمي*پرسند كه مثلا چه دليلي دارد يك شركت اروپايي آنها را در قرعه*كشي شركت بدهد و قصد اعطاي جوايز چند ميليوني به آنها را داشته باشد و يا اين*كه اين شركت*ها به چه طريقي با اين كاربران آشنا شده*اند و با چه مكانيزمي آنان را در قرعه*كشي شركت داده*اند.

جرایم رایانه ای آرپانت، هكرها، كركرها و فریك ها

اصطلاح فضاى رایانه اى (Cyberspace) براى اولین بار در سال 1982 در یك داستان علمى ـ تخیلى بكار برده شد. ما در گفتارمان از فضاى رایانه*اى، بعنوان یك مكان فیزیكى یاد مى*كنیم اما در واقع* اینطور نیست. فضاى رایانه*اى اگر چه اصطلاحى نسبتاً جدید است اما مفهوم آن جدید نیست و پیدایش* این مفهوم، همزمان با اختراع تلفن توسط الكساندر گراهام*بل در سال 1876 بوده است. در حقیقت مى*توان گفت كه اولین “جرایم رایانه*ای” در سال 1878 ارتكاب یافتند.

همانند فضاى رایانه اى كه سابقه آن از آنچه اكثر مردم مى پندارند بسیار بیشتر است، *ایده *اینترنت نیز كه بسیارى از ما تنها طى چند سال اخیر با آن آشنا شده*ایم ـ بسیار قدیمى *است.* ایده* اینترنت در اوایل دهه 1960 و در زمانى شكل گرفت كه تشكیلات نظامى *ایالات متحده و شركت راند (RAND Corporation) تصمیم گرفتند از رایانه*ها براى حصول اطمینان از امكان برقرارى ارتباطات پیوسته در صورت تهاجم هسته*اى استفاده كنند. سیستمى*كه تنها داراى یك رایانه مركزى باشد در مقابل صدمات وارده بسیار آسیب پذیر خواهد بود. آنچه ما امروزه از آن با عنوان “*اینترنت” یاد مى*كنیم، سیستمى* از رایانه*هاى مرتبط با هم است به نحوى كه* این رایانه*ها از تعداد بسیار زیادى خط تلفن براى برقرارى ارتباط با یكدیگر استفاده مى*كنند و به *این ترتیب اطمینان حاصل مى*شود كه در صورت عدم توانایى یك مسیر براى ارسال اطلاعات، مسیر دیگرى قابل دسترسى خواهد بود.

آنها رایانه ها را به صورت شبكه*اى به هم متصل كردند و این كار باعث شد كه انجام محاسبات و اجراى برنامه*ها با سرعت بسیار بیشترى انجام شود زیرا اپراتورهاى رایانه*ها مجبور نبودند كه اطلاعات را به صورت نوارهاى مغناطیسى یا كارتهاى پانچ ارسال كنند. بجاى ارسال اطلاعات به *این شكل، *امكان ارسال اطلاعات به صورت الكترونیكى از طریق سیم*هاى تلفن در یك لحظه بوجود آمد.

این پیش*نمونه *اینترنت در سال 1969 با عنوان آرپانت (شبكه آژانس پروژه*هاى تحقیقاتى پیشرفته) *ایجاد شد و به وسیله وزارت دفاع به اجرا درآمد. براى اهداف دفاعى بجاى تنها یك مسیر، مسیرهاى زیادى وجود داشت كه اطلاعات از طریق آنها در شبكه جابجا مى*شد. آپارنت در اصل به وزارت دفاع و چندین دانشگاه (دانشگاه كالیفرنیا در لس*آنجلس، موسسه تحقیقاتى استنفورد، دانشگاه كالیفرنیا در سانتا باربارا و دانشگاه یوتا) متصل شده بود. اما در سال 1971، آرپانت گسترش یافت و دانشگاه*ها و آژانس*هاى دولتى بیشترى را در برگرفت كه دانشگاه* هاروارد، موسسه صنعتى ماساچست (MIT) و سازمان ملى هوانوردى و فضایى (NASA) را شامل مى*شد.

پس از آن، موضوع جالب توجهى رخ داد. بجاى مبادله خدمات محاسباتى، كاربران شبكه شروع به رد و بدل كردن یادداشت*ها و نامه*هاى الكترونیك و “صحبت كردن” با یكدیگر در قالب گروه*هاى خبرى و مباحثه*اى كردند. از سال 1973، كشورهاى دیگر و به تبع آن تمام شبكه*هاى دیگر به آرپانت[22] متصل شدند.

این شبكه هاى رایانه اى با آرپانت سازگار بودند زیرا از یك زبان ارتباطى جهان استفاده مى كردند كه به آن پروتكل كنترل شبكه (NCP) گفته مى*شد ( امروزه این زبان را معمولاً با عنوان پروتكل كنترل ارسال، كنترل*اینترنت (TCP/IP)مى*شناسند. ممكن است متوجه شده باشید كه گاهى هنگام جستجو در *اینترنت، رایانه شما خواستار یك “آدرس IP” مى*باشد). همزمان با توسعه پروتكل*هاى شبكه، استفاده از اسامى*حوزه*ها (Domains) نیز آغاز شد. براى مثال، بجاى تلاش براى یافتن شماره سرور 204.50.77.34 شما مى*توانید با آدرس “explora .com” جستجو كنید و* این عبارت شما را به همان آدرس عددى هدایت مى*كند.

تا قبل از سال 1986، تنها كسانى كه به نوعى با شركت*هاى بزرگ رایانه*اى مانند IBMیا دیجیتال الكترونیكس در ارتباط بودند، امكان دسترسى به *اینترنت داشتند اما پس از *این سال با كاهش قیمت رایانه*هاى شخصى و افزایش سرعت آن*ها، امكان دسترسى به *اینترنت براى افراد معمولى نیز فراهم شد. حال* این سئوال پیش میآاید كه در سال 1986 چه اتفاقى افتاد؟ درآن سال، شبكه ملى زیربناى علمى* (NSFNET) تبدیل به “ستون فقرات” *اینترنت شد. سرعت فزآینده *اینترنت در ارسال داده*ها به معنى آن بود كه* اینترنت مى*تواند داده*هاى بیشترى را جابجا كند. مطابق با صفحات وب چند رسانه*اى اكسپلورا (EXPLORA) در سال 1989، آرپا، مدیریت آرپانت را متوقف كرد زیرا آرپانت بر اثر مجتمع شدن با شبكه*هاى دیگر، تبدیل به*اینترنت شده بود. شبكه جهان*گستر (World Wide Web) كه همه ما هر روز مطالبى درباره آن مى*شنویم، از سوئد نشات گرفت.

متصل كردن رایانه هاى بیشمار در سراسر دنیا به یكدیگر منجر به پیشرفت هاى حیرت آورى در زمینه*هاى آموزشى، فناورى و اقتصادى شده است. نامه*هاى الكترونیك یا* ایمیل، به ما امكان مى*دهد كه ظرف چند ثانیه با دیگران ارتباط برقرار كنیم. “اتاق*هاى گپ” و “گپ*هاى مبتنى بر*اینترنت” (IRC) به ما امكان مى*دهد كه به وسیله صفحه كلید، بطور همزمان با افراد متعددى در سراسر دنیا ارتباط برقرار كنیم. *اینترنت بخودى خود گستره*اى از اطلاعات بسیار متنوع است و بهانه پیدا نكردن یك مفهوم در دائره المعارف را از دانش آموزان آاینده سلب مى*كند اما در عین حال شبكه جهان*گستر باعث شده است كه انواع حیرت انگیزى از جرایم (رفتارهاى كیفرى) پدید آید.

در فوریه سال 1995، پس از چندین سال پیگرد، كوین میتنیك (Kevin Mitnick) به جرم كلاهبردارى رایانه*اى دستگیر و متهم شد. بازداشت او، به خبرسازترین رویداد دنیاى رایانه تبدیل شد. *این حادثه دست كم در سه كتاب ثبت شد ـ یكى از*این سه كتاب نوشته كسى است كه میتنیك را بازداشت كرد ـ و بدون تردید منجر به ساخت فیلم*ها و آثار دیگرى در* اینباره شد. اما میتنیك دقیقاً چه كرده بود كه باعث شد توجه تمام رسانه*ها به او جلب شود؟ او به سیستم*هاى رایانه*اى متعددى دسترسى غیرقانونى پیدا كرده بود، برنامه*هاى رایانه*اى را به سرقت مى*برد و براى انجام* این كار از سرویس*هاى تلفن راه دور استفاده مى*كرد. حال* این سئوال مطرح مى*شود كه یكنفر چگونه مى*تواند در دستكارى سیستم*هاى رایانه*اى و دیگر فناورى*ها، تا* این حد مهارت پیدا كند؟ میتنیك بدلیل جرایمى*كه مرتكب شده بود توسط مقامات فدرال تحت تعقیب قرار گرفت.

این تعقیب ناموفق دو سال بطول انجامید تا آنكه در كریسمس سال 1994، میتنیك كوشید كه به درون فایل*هاى رایانه*اى یك فیزیكدان و متخصص امنیت رایانه به نام تسوتومو شیمومورا (Tsutomu Shimomura) در كالیفرنیا رخنه كند. پس از حدود شش هفته ردیابى، شیمومورا، میتنیك را در كالیفرنیاى شمالى پیدا كرد.

میتنیك به هزاران شماره كارت اعتبارى و اطلاعات مهم دیگر دسترسى پیدا كرده بود و امكان یافته بود كه از* این اطلاعات براى سرقت صدها و هزاران دلار ـ اگر نگوئیم میلیون*ها دلار ـ استفاده كند. اما او* این كار را نكرد. میتنیك حتى اظهار كرد كه به رایانه*هاى وزارت دفاع نیز رخنه كرده است. او مى*توانست* این اطلاعات را نابود كند یا باعث یك بحران نظامى* جهانى شود. اما *این كار را نكرد. او مى*توانست به اطلاعات حساس رایانه*هایى دسترسى پیدا كند كه مجاز به دیدن آنها نبود. مانند بیشتر هكرهاى رایانه، میتنیك در سیستم*هایى كه به آنها رخنه كرده بود " گشت مى*زد" و سپس آنجا را ترك مى*كرد.

هكرها در یك مورد مهم با كركرها تفاوت دارند. كارهایى كه آن*ها انجام مى*دهند معمولاً از روى بدخواهى نیست. انگیزه بیشتر هكرها براى* این كار، تمایل شدید به یادگیرى نحوه كار سیستم رایانه، یافتن راهى براى ورود مخفیانه به آن*ها و پیدا كردن سوراخ*هاى امنیتى *این سیستم*ها است. هیجان خواندن اطلاعاتى كه مى*دانند اجازه دیدن آنها را ندارند یا انجام كارى كه مى*دانند قانونى نیست به لذت دست زدن به چنین تجاربى توسط هكرها به عنوان سرگرمى* مى*افزاید. مانند هر سرگرمى *دیگر، هك كردن مى*تواند تبدیل به یك عادت شود. بسیارى از هكرها، ساعاتى طولانى را پشت رایانه خود مى*گذرانند در حالیكه داراى همسر و خانواده مى*باشند و مى*كوشند كه شغل خود را از دست ندهند

از سوى دیگر كركرها، هكرهایى بدخواه هستند. آنها به سیستم*ها رخنه مى*كنند تا خرابكارى كنند، ویروس*ها و كرم*هاى رایانه*اى را منتشر كنند، فایل*ها را پاك كنند یا بعضى انواع دیگر ویرانى را ببار آورند. اختلاس، كلاهبردارى یا جاسوسى صنعتى (سرقت اطلاعات محرمانه یك شركت) تنها بخش كوچكى از اهداف احتمالى كركرها مى*باشد. جاسوسى رایانه*اى همانطور كه بین شركت*ها وجود دارد، میان كشورها نیز در جریان است بنابراین امنیت ملى ما را با مخاطره مواجه مى*كند. تروریسم رایانه*اى، توسعه رایانه*اى دهشتناك دیگرى است كه شاید امنیت میلیون*ها انسان را در سراسر دنیا تهدید كند. هیچ بحثى در*این نیست كه آنچه كركرها انجام مى*دهند همانقدر كه غیر قانونى است، مخاطره آمیز نیز مى*باشد.

شكل دیگرى از جرایم رایانه*اى را “فریك*هاى تلفن” مرتكب مى*شوند. فریك*ها بجاى دسترسى به سیستم*هاى رایانه*اى، از طریق خطوط تلفن در دنیاى رایانه گشت مى*زنند. فریك*ها از میان اولین هكرها در دهه 1970 پدید آمدند.

احتمالاً هیچ راهى براى جلوگیرى كامل از نفوذ وجود ندارد اما مى*توانیم وقوع آن دسته از جرایم رایانه*اى را كه بالقوه خطرناك هستند به حداقل برسانیم. آگاهى و مدیریت خوب كاركنان در قالب آموزش آنان مى*تواند كارآمدترین دفاع در مقابل رخنه در سیستم امنیتى رایانه باشد.

فرهنگ سازي، حلقه مفقوده استفاده از فناوري اطلاعات

‎ جذب و بومي كردن تكنولوژي*هاي نوين در جامعه، همچنين‎ ‎سازماندهي نيرو و شكوفايي استعدادهاي جوان در كشور از ملزوماتي است كه فقط با‎ ‎فرهنگ*سازي قابل دسترسي مي*شود، در حالي*كه هنوز نتوانستيم به عنوان توليدكننده‎ ‎كاملا وارد صنعت روز دنيا شويم و بعضا مصرف*كننده محصولات توليدي توسط سايرين‎ ‎هستيم‎.

‎فرهنگ*سازي براي ورود تكنولوژي*هاي جديد به عقيده‎ ‎كارشناسان جريان عظيمي است، در اين ميان در مباحثي چون فيلترينگ ساده*ترين و ارزان*ترين روش* برخورد فرهنگي است، در‎ ‎صورتي كه نقد و تحليل افكار، راه* حل مناسب*تري است كه به سرمايه*گذاري نياز دارد‎.

نبود جهت*دهي افراد به سمت استفاده از اطلاعات مثبت‎ ‎از عواملي است كه به روي آوردن به اطلاعات منفي و زائد برروي اينترنت منجر مي*شود،‎ ‎اما قرار گرفتن جوانان در مسير درست، استفاده از تكنولوژي*هاي نوين، به هدايت و‎ ‎سرمايه*گذاري نياز دارد و با ايجاد برنامه* هدايت شده افرادي كه آرام آرام به سمت‎ ‎استفاده از امكانات تكنولوژي*هاي نو مي*روند، فرصت استفاده*هاي نادرست از جمله‎ ‎چت*هاي بيهوده كه افزايش ترافيك*هاي اينترنتي را به دنبال داشته، نخواهند داشت‏‎.

بنابراين اولين قدم در امر فرهنگ*سازي براي ورود ‎تكنولوژي*هاي نوين اطلاع و اعتقاد مسوولان است و اين سوال وجود دارد‎ ‎كه مسوولان چقدر باور دارند كه فن*آوري*هاي نو، مانند نان شب واجب است و در جهان‎ ‎حرف اول را مي*زند؟‎

به نظر مي*رسد فن*آوري*هايي چون اينترنت بدون در‎ ‎نظر گرفتن كاركرد اصلي و منافعي كه براي رونق اقتصادي كشور و كاهش مراجعات زائد‎ ‎به سازمان*ها يا اطلاع*رساني صحيح به همراه دارد، به طور ناقص وارد كشور شده است‎. ‎اما فرهنگ*سازي در خانواده*ها بايد به نحوي باشد‎ ‎كه افراد، حقيقت را به درستي بپذيرند، چرا كه در صورت نداشتن محدوديت در اينترنت، با‎ ‎تايپ هر كلمه*اي، موتورهاي جست*وجو، دنيايي از اطلاعات را در اختيار كاربران قرار‎ ‎مي*دهند و نكته در همين جاست كه فرهنگ سازي بايد آنقدر قوي باشد كه خود افراد در‎ ‎اين جست*وجوها به درستي عمل كنند‎.

شايد مشكل ما اين است كه از زمان ورود اينترنت و‎ ‎ماهواره به كشور مراجع مربوطه بعضا هنوز سرگرم بحث*هايي درباره ضرورت يا نداشتن ضرورت،‎ ‎تدوين قانون*، جهت دادن يا ندادن آن هستند، لذا مساله* فرهنگ*سازي به عقيده تحليلگران‎ ‎به يك معضل تبديل شده است و بازسازي اين فرهنگ و جهت*دهي مناسب به آن مشكل*تر شده است‏‎.به عنوان نمونه مبارزه با سايت*ها و شبكه*هاي‎ ‎ماهواره*اي مخرب جنبه*هاي مختلف دارد؛ ابتدائي*ترين آن فيلترگذاري ا*ست، ولي‎ ‎اساسي*ترين راه، فرهنگ*سازي در جامعه است. ما به فرهنگ*سازي نياز داريم، چراكه‎ ‎فرهنگ*سازي يك اصل مهم است، اما اگر بخواهيم به صرف نياز به فرهنگ*سازي صورت مساله‎ ‎را پاك كنيم با مشكل مواجه خواهيم شد‎.

همگان قبول دارند كه تكنولوژي را بايد با تكنولوژي‎ ‎ايمن كرد، مقوله*اي مانند اينترنت هم هرچند چندين سال از ورود آن به كشور مي*گذرد‎ ‎اما تكنولوژي جديدي محسوب مي*شود و امنيت آن هم تكنولوژي جديدي را مي*خواهد و اين‎ ‎مساله در دنيا پذيرفته شده است؛ اما اگر فرهنگ*سازي را به جاي محدودسازي در جامعه‎ ‎گسترش دهيم، نتيجه مطلوب*تري از آن را در درازمدت خواهيم ديد و فرهنگ*سازي چيزي‎ ‎‏*جز آموزش استفاده* مفيد از اينترنت و نشان دادن جنبه*هاي مثبت و كاربردي اينترنت‎ ‎به كاربران نيست‎. ‎با تمامي اين اوصاف تحليلگران بر اين باورند كه‎ ‎فرهنگ*سازي، حلقه* مفقوده* تكنولوژي در جامعه ‎ما است كه بعضا مورد توجه نبوده است و در اين زمينه همواره زمان، انرژي و‎ ‎پتانسيل فكري و عملي جامعه به هدر *رفته است. البته شايد محققان و متفكران هميشه آن‎ ‎را مطرح كرده*اند و درباره* چگونگي آن اظهار نظر كرده*اند، اما غالبا به آن توجه نشده و‎ ‎معمولا نگاه*ها به اين پديده*هاي نوين غيرعلمي بوده است‎.

راه کار ها و اقدامات ضروری

مهمترين مسئله در مقابله با حرايم سايبر مسووليت پذيری دولت در سياست گذاري كارشناسانه و همه سونگر براي تدوین سیاستها، قوانین و مقررات مناسب حمایتی/ هدایتی/ نظارتی است. در اين مسير بهره گيري از تمام توان علمی و اجرایی كشور، رویکرد میان رشته ای و میان بخشی ضروري است. شرط موفقيت هر سياستي اهتمام به آموزش خانواده و آموزش کودکان و نوجوانان، تربیت نیروی انسانی متخصص در مقابله با اين جرايم و در نهايت سازماندهی جدید نيروي انتظامي و قوه قضاييه براي تاسيس پلیس سایبر و دادسراي جرايم سايبر است.

تهيه پیش نویس قانون مبارزه با جرائم رایانه ای که در دستور کار قوه قضاييه، مجلس و دولت قرار گرفته است اولين گام در اين مسير طولاني است.

هزینه پیشگیری در بُعد كلان اختصاص بودجه های پژوهشی دولتی و در بعد خرد، رعایت كردن نكات ایمنی توسط خود فرد است.برای جلوگیری از بروز هر نوع اختلال روانی و رفتاری ناشی از سوء كاربری اینترنت به موارد زیر توجه كنید:

1- ورود و خروج تان در اینترنت را تحت نظر بگیرید و از میزان آن اطلاع پیدا نمایید.

2- اگر بیش از ماهی 20 ساعت به اینترنت وصل می شوید بی آنكه كار خاصی جز پرسه زدن و چت كردن داشته باشید می بایست از تعداد این ساعت ها كم كم بكاهید تا در یك برنامه زمان بندی سه ماهه دست كم نیمی از این زمان را كم كنید.

3- از اینترنت برای فعالیت های مفید مانند بررسی سایت های فرهنگی یا علمی هم استفاده كنید. اینترنت بیشتر جنبه كاری و تسهیل گری دارد تا تفریح و وقت گذرانی.

4- بیشتر از روزی دو بار EMAIL و فهرست دوست تان را چك نكنید.

5- مزاحم دیگران نشوید و حریم خصوصی آنها را زیر پا نگذارید.

6- برای همیشه دور سایت های غیراخلاقی را خط بكشید.



راهكارهاي پيشنهادي براي والدين :

بهتر است رایانه در اتاق شخصی فرزند شما نباشد ( مخصوصلا اگر در سن نوجوانی و بلوغ میباشد و رایانه قابلیت اتصال به اینترنت را دارا است) رایانه باید در محلی باشد که شما براحتی بر صفحه مانیتور نظارت داشته باشید . در صورتی که امکان قرار دادن رایانه در محلی غیر از اتفاق شخصی میسر نمیباشد لازم است در مواقعی که فرزند شما در اتاق خود مشغول کار با رایانه است به صورت غیر مستقیم نظارت داشته باشید ( هراز گاهی به اتاق وی سربزنید و با بهانه بردن نوشیدنی یا مطرح کردن سوال به نحوی که احساس بی اعتمادی به فرزند شما دست ندهد فعالیت وی را نظارت کنید )

اگر مشاهده کردید چند وقتیست گوشی تلفن همراه فرزندتان در خانه مدام در دست وی است یا نزدیک وی و هر چند لحظه یکبار پیام ارسال و دریافت میکنید یا موقع تماس از محیطی که شما قرار دارید به اتفاق شخصی خود میرود ، به صورت غیر مستقیم نظارت را بیشتر کنید .

چند پدیده جدید که متاسفانه در ابزارهای ارتباطی روبه افزایش است : ارضای جنسی از طریق چت - گفتگوی تلفنی و پیامک ، درخواست ارسال تصویر یا به صورت عکس یا از طریق دوربین اینترنتی ( وب کم web cam )

پیشنهاد دوستی یا اشنایی بیشتر جهت امر ازدواج وتبادل عکس و شماره تلفن که غالبا هدف از این ارتباط از سوی افراد سودجو برقراری ارتباط جنسی است .

قرارهای ملاقات مخفیانه در محل های خلوت ، مخفی کردن برخی پوشه های قرار گرفته بر روی رایانه فرزندتان ، فراموش نکنید هرگز نباید فرزند شما به خصوص در دوران بلوغ دچار احساس بی اعتمادی از جانب شما شود برقراری یک ارتباط دوستانه می تواند تا حد زیادی به شما و فرزندتان در جهت برقررای امنیت و آسایش کمک کند.

ما(خانواده ها) بايد تلاش كنيم و اگر دير بجنبيم، دير جنيدن ما خلايي ايجاد مي كند كه وسايل ارتباط جمعي به سرعت آن را پر مي*كنند. بايد فضايي ايجاد كنيم كه نوجوانان احساس كند، تحت هر شرايطي ما تكيه گاهي قابل اعتماد او هستيم، تكيه گاهي دلسوز كه مي*تواند به او رو كند. اگر چنين نشود، شخص ثالثي در چت روم*هاي شبكه* جهاني اينترنت منتظر آنها خواهد بود .     اهل البصر
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.