يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۵ آذر ۱۳۹۰ / ۰۸:۵۷
کد مطلب: 7139
۰

اوریون

اوریون یك بیماری ویروسی است كه معمولا در فصل بهار و زمستان در بچه های 5 تا 10 سال دیده میشود. ویروس از طریق بزاق یا ترشحات حلق فرد الوده وارد حلق فرد سالم شده خود را به غده بزاقی بناگوشی (پاروتید)رسانده و در انجا تكثیر پیدا میكند.از زمان وارد شدن ویروس به بدن تا ظهور علائم بالینی حدود 17 روز طول میكشد .در یك سوم موارد تظاهرات بیماری به شكل خیلی خفیف و در حد یك سرماخوردگی جزئی است . در دوسوم موارد معمولا با بزرگی و تورم ناحیه بناگوشی یك طرف شروع میشود كه بعد از حدود 24 ساعت علایم دیگری مثل تب سردرد بیقراری بی اشتهایی و گوش درد نیز اضافه میشوند. تورم بناگوش تا سه روز ادامه پیدا میكند تا به حداكثر خود برسد وبعد در عرض 7 روز به تدریج كاهش مییابد .

در مواردی كه تورم دو طرفه است معمولا یك طرف چند روز بعد ازتورم طرف مقابل متورم میشود.صرفنظر از اینكه تورم ناحیه بناگوشی وجود داشته باشد ویا خیر در مواردی این ویروس ممكن است باعث تورم پانكراس( پانكراتیت) یا مننژیت و یا تورم و التهاب بیضة(اوركیت) گردد.یك چهارم بیماران مذكر بالغ مبتلا به اوریون دچار اوركیت میشوند كه در موارد بسیار اندكی هر دو بیضه گرفتار میشوند كه در چنین صورتی در موارد نادری ممكن است منجر به عقیمی گردد.

امامننژیت ناشی از اوریون در ده درصد كل مبتلایان به اوریون دیده میشود كه معمولا 3 تا 10 روز بعد از تورم ناحیه بناگوشی دیده میشود و سیر ان خوب است و مشكلی را بر جای نمیگذارد.عارضه خطرناك ولی نادر اوریون از دست دادن دائمی شنوائی است كه معمولا فقط یك گوش را درگیر میكند .این كاهش شنوائی به طور ناگهانی شروع شده و با سرگیجه وزوزگوش عدم تعادل و استفراغ همراه است .تشخیص اوریون عمدتا بر مبنای معاینه بیمار است.نكته حائز اهمیت اینكه ویروس اوریون ا از چند روز قبل از تورم بناگوش تا 2 هفته بعد از ان در بزاق فرد مبتلا وجود دارد لذا قبل از بروز تورم نیز فرد میتواند افراد سالم را مبتلا كند.

درمان اوریون علامتی است .در صورتیكه فرد یه اركیت گرفتار شده باشد ممكن است برای كم كردن فشار بیضه نیاز به عمل جراحی باشد.ابتلاء فرد به اوریون باعث مصونیت وی در برابر این ویروس میگردد و برای پیشگیری از اوریون واكسن وجود دارد كه این واكسن حاوی ویروس زنده ضعیف شده است. پزشك آنلاين
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند