جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۰ / ۱۶:۳۱
کد مطلب: 7332
۰

تاثیر تجربیات سخت بر مقاوم شدن انسانها

سخن مشهور نیچه را به یاد دارید؟" آنچه مرا نکشد، مرا قویتر می سازد." محققان اکنون با تایید این جمله اعلام کرده اند سختی ها و بلایا انسان را قویتر می سازد.
به مهر، این سخن "فردریش نیچه" فیلسوف آلمانی تا کنون توسط بسیاری از افراد برای افزایش انعطاف پذیری در برابر سختی های زندگی بازگو شده است، اما محققان نشان داده اند این سخن ریشه علمی نیز دارد. روانشناسان آمریکایی دانشگاه بوفالو دریافته اند با وجود اینکه تجربیات دردناکی از قبیل وقوع بلایای طبیعی، ضرب و شتم و از دست دادن نزدیکان می توانند به شدت مخرب باشند، اما تجربیاتی که کمتر دردناک هستند می توانند به انسانها کمک کنند تا مقاومت خود را افزایش دهند. به گفته محققان بسیاری از ایده های روانشناسانه به صورت عمومی رایج هستند اما شواهد علمی برای پشتیبانی از آنها وجود ندارد. رویدادهای جدی از قبیل مرگ فرزند، بلایای طبیعی ، مورد ضرب و شتم قرار گرفتن، مورد سوء استفاده قرار گرفتن و یا جدا شدن اجباری از خانواده می تواند منجر به ایجاد اختلالات روانی در افراد شود، به طوریکه بعضی از مطالعات به این نتیجه رسیده اند بهترین شیوه برای عبور از میان زندگی این است که هیچ اتفاقی برای انسان رخ ندهد. اما چنین راهکاری نه تنها واقع گرایانه نیست، بلکه لزوما نمی تواند راه حل سالمی نیز باشد. از این رو محققان معتقدند افرادی در زندگی بهترین نتایج را به دست می آورند که تعداد محدودی رویدادهای منفی را در زندگی تجربه کرده باشند. در مطالعه ای دیگر محققان نشان داده اند افرادی که به کمردرد مضمن مبتلا هستند، در صورتی که تعدادی حادثه ناگوار را در زندگی تجربه کنند، راحت تر می توانند به اطراف حرکت کنند، در مقابل افرادی که سرتاسر زندگی شان را تجربه های دردناک فرا گرفته و یا افرادی که هیچ تجربه سخت و دشواری نداشته اند، در زندگی بیشتر تحت تاثیر کمر درد خود قرار می گیرند. به گفته محققان یکی از توضیحات موجود برای چنین رویدادی این است که تجربه های دردناک در زندگی می تواند مکانیزم تحمل و مقاومت را در افراد به شدت توسعه دهد. در واقع تجربیات منفی انسانها را سر سخت تر کرده و آنها را در مدیریت دشواری هایی بعدی تواناتر می سازد. بر اساس گزارش تلگراف، همچنین محققان می گویند افرادی که در رویدادهای پراسترس حضور داشته اند از شبکه های اجتماعی قدرتمندتری برخوردارند زیرا فرا گرفته اند که در شرایط دشوار چگونه باید از دیگران کمک گرفت.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...