شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۰ / ۱۷:۳۳
کد مطلب: 8016
۰

اجرای نظام "6،3،3" بعد از تعویق 22 ساله/تشکیل750 ستاد اجرای ششم ابتدایی


وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه 750 ستاد اجرایی در زمینه ورود دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی به ششم ابتدایی در کشور شکل گرفته است، گفت: از سال 1368 تا به امروز قرار بود که طرح "6،3،3" اجرایی شود و دوران ابتدایی 6 ساله باشد، اما هر سال این قانون را به تعویق انداختند.



به گزارش فارس  حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه هوشمندسازی مدارس استثنایی که صبح امروز در فرهنگسرای شفق برگزار شد با بیان اینکه نقشه راه برای تغییر و تحولات مدارس استثنایی آماده شده است، اظهار داشت: نظام آموزش و پرورش با تمام وسعت و براساس سند تحول بنیادین حرکت می‌کند.

وی با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش در سال‌های آینده دچار تحول عظیمی می‌شود، گفت: در تمام مدارس کشور باید به نیازهای دانش‌آموزان پاسخ داده شود و هر کس می‌خواهد چیزی یاد بگیرد باید شرایطش مهیا باشد.

* 20 هزار مدرسه تا خرداد ماه  هوشمند می‌شوند

حاجی‌بابایی ادامه داد: در نظام آموزشی کشور باید نگاه‌ها به صورت 100 درصد تغییر کند؛ ممکن است در برخی بخش‌ها 70 درصد و در برخی دیگر 10 درصد تحول ایجاد شود، اما قصد داریم به صورت بنیادین در آموزش و پرورش کشور با تأسی از سند تحول بنیادین، تغییرات گسترده‌ای ایجاد کنیم.

وی افزود: یکی از بخش‌های تحول در نظام آموزشی کشور این است که روش‌های تدریس در مدارس و نحوه یادگیری دانش‌آموزان از حفظیات باید به سمت و سوی کارهای تحقیقاتی و پژوهشی تغییر یابد و مدارس استثنایی شامل این تغییر و تحولات می‌شود؛ محیط‌های کلاس و آموزش باید دانش‌آموزان را جذب کند.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه تجهیز تمامی مدارس کشور و مدارس استثنایی را به فناوری‌های نوین از جمله رایانه، بر اساس سند تحول بنیادین دانست و خاطرنشان کرد: بیش از 100 موضوع در دستور کار قرار دارد که برای تحول بنیادین در آموزش و پرورش کشور آماده شده است که اگر بخواهم تنها یک موضوع آن را بگویم یک روز زمان می‌برد.

حاجی‌بابایی گفت: هوشمندسازی مدارس کشور از جمله مدارس استثنایی یکی دیگر از نمونه‌های سند تحول بنیادین است که باید همه کمک کنند تا در آینده تمام مدارس کشور هوشمند شوند؛ از دو سال گذشته برنامه‌ریزی کردیم که تا خردادماه سال تحصیلی جاری باید مراحل هوشمندسازی 20 هزار مدرسه از جمله مدارس استثنایی انجام شود که خوشبختانه به خوبی پیش رفته است و اعتبارات لازم نیز برای هوشمندسازی مدارس درنظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: با مصوبه دولت همه کسانی که مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری از جمله بانک‌ها، شهرداری‌ها، ادارات و رؤسای ادارات هستند، موظف شدند که حداقل یک مدرسه را هوشمندسازی کرده و به شبکه اینترنتی مجهز کنند که اعتقاد دارم همه باید وارد میدان شوند چرا که این قانون جزو اختیارات نیست بلکه اضطرار است.     * دانش‌آموزان دیگر تاب تحمل توضیحات تئوری را ندارند

* کتاب‌های درسی به طور 100 درصد دگرگون می‌شوند

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه برخی مدارس با مشکلات مختلف تربیتی مواجه هستند که باید برطرف شود، اظهار داشت: تا چه زمانی باید دبیران مدارس در داخل کلاس به صورت تئوری به توضیح درس مربوطه بپردازند و دانش‌آموزان نیز تاب تحمل این توضیحات را نداشته باشند؟؛ باید دانش‌آموزان را به سمت و سویی برد که علاوه بر مجهز شدن به یارانه به سمت تحقیق، پژوهش، تفکر و تفحص بروند.

حاجی‌بابایی اضافه کرد: باید تحول در روش‌های آموزشی در مدارس به وجود بیاید و بسته‌های آموزشی را برای مدارس تعریف کنیم، اما هیچ چیزی جای معلم و کتاب را نمی‌گیرد؛ در کنار معلم و کتاب باید دانش‌آموزان را با امکانات پیشرفته و فناوری‌های نوین آشنا کرد البته دست‌خط دانش‌آموزان باید الکترونیکی باشد.

وی با بیان اینکه باید کتاب‌های مدارس نیز به طور 100درصد دگرگون شوند اضافه کرد: باید به جای حفظیات، فرمول‌هایی برای دانش‌آموزان درنظر گرفته شود که آنها بر طبق آن فرمول‌ها به سمت پژوهش و تحقیق بروند و ما با این نگاه به میدان آمده‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش به طرح "6،3،3" اشاره و خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه، طرح "6،3،3" که برای اجرا شدن ابلاغ خواهد شد، تمام نگاه‌ها در سیستم آموزشی مدارس کشور را تغییر می‌دهد که کار بسیار سختی است اما خوشبختانه همه مسئولان، مدیران و دست‌اندرکاران آموزش و پرورش به میدان آمده‌اند و در این راه تلاش می‌کنند.

* طرح  "6،3،3" بعد از  تعویق 22 ساله اجرا می‌شود

حاجی‌بابایی بیان کرد: از سال 1368 تا به امروز قرار بود که طرح "6،3،3"  اجرایی شود و دوران ابتدایی 6 ساله باشد، اما هر سال این قانون را به تعویق انداختند و ما آمدیم تا بعد از 22 سال این قانون را اجرایی کنیم.

وی اضافه کرد: هیچ محقق و کارشناسی را پیدا نمی‌کنید که از اجرای سند تحول بنیادین در وزارت آموزش و پرورش و طرح "6،3،3" ایراد گرفته باشد، چرا که این طرح، مدارس کشور، نحوه تدریس در مدارس و ساختارها را به طورکلی دچار تحول می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: طی دو سال گذشته امکانات خوبی دراختیار سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور قرار گرفته است به طوری که نیروی انسانی مدارس استثنایی کشور را به 3 هزار نفر افزایش داده‌ایم چرا که اعتقاد داریم باید نگاهی ساختاری به مدارس استثنایی وجود داشته باشد؛ اعتبارات خوبی نیز در اختیار سازمان آموزش و پرورش استثنایی قرار گرفته است و به طورکلی زمینه برای پیشرفت مدارس استثنایی مهیا است.

* افزایش 20 درصدی نیروی انسانی آموزش و پرورش استثنایی

حاجی‌بابایی در ادامه با اشاره به تأسیس دانشگاه فرهنگیان گفت: با تربیت دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان از دل آن معلمان پرورش پیدا می‌کنند و برای تدریس در مدارس مشغول فعالیت می‌شوند و برای مدارس استثنایی نیز مانند مدارس عادی نیازمند تربیت معلمان هستیم؛ 20 درصد از نیروی انسانی در آموزش و پرورش استثنایی کشور افزایش پیدا کرده است که باز هم باید افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه در سند تحول بنیادین جایگاه نظام تعلیم و تربیت و جایگاه مدارس استثنایی کشور مشخص شده است، بیان کرد: در برنامه پنجم توسعه نیز این مورد مشخص شده است و قصد داریم با قدرت و قوت برنامه‌های پیش رو را ادامه دهیم.

وزیر آموزش و پرورش به راهکاری در سند تحول بنیادین اشاره کرد و افزود: این راهکار متناسب‌سازی فضاهای فیزیکی در آموزش و پرورش با نیازهای ویژه و همچنین تفاوت‌های جنسیتی دانش‌آموزان با توجه به الزامات نهادینه‌سازی فرهنگ عفاف و حجاب، ایمانی و محرمیت در محیط را مورد توجه قرار می‌دهد که با این راهکار دانش‌آموزان دختر احساس آرامش خواهند کرد.

حاجی‌بابایی در ادامه به ماده 19 بند هـ برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و اظهار داشت: دانش‌آموزان مدارس استثنایی با عنایت به برنامه‌های تلفیقی، نیازمند پیگیری‌های متعدد هستند تا این مدارس با عنایت به سند تحول بنیادین دچار دگرگونی‌های ساختاری شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه فناوری‌های نوین آموزشی در مدارس کشور باید طی دو تا سه سال آینده در اختیار دانش‌آموزان قرار بگیرد، بیان کرد: طی سه سال آینده نباید هیچ کلاسی باشد که دانش‌آموزان آن کلاس با فناوری‌های تجهیز شده مدارس آشنا نباشند.

* تشکیل 750 ستاد اجرایی برای ورود دانش‌آموزان به پایه ششم ابتدایی

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه 750 ستاد اجرایی در زمینه ورود دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی به ششم ابتدایی در کشور شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: در این زمینه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها آموزش‌های لازم را خواهند دید و با شیوه‌های تدریس و نحوه آموزش در پایه ششم ابتدایی آشنا می‌شوند.

حاجی‌بابایی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یک میلیون و 430 هزار دانش‌آموز برای حفظ قرآن در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند، تصریح کرد: اکثر دانش‌آموزان با شور و شوق خاصی در کلاس‌های حفظ قرآن حضور می‌یابند؛ با آموزش حفظ قرآن به دانش‌آموزان باید کاری کنیم که آنها به جای مشاهده مسائل و مشکلات اجتماعی و انحرافات احتمالی به سمت و سوی قرآن حرکت کنند.

وی طرح سباح، طناورز و ژیمناستیک را از دیگر نمونه‌های تحول بنیادین در مدارس آموزش و پرورش ارزیابی و خاطرنشان کرد: برای تحول در ورزش دانش‌آموزی نیز برنامه ویژه‌ای داریم که امیدوارم در آینده با تلاش و کوشش مسئولان در بخش تربیت بدنی نیز تحول عظیمی شکل بگیرد.

وزیر آموزش و پرورش در پایان توجه به مسایل بهداشت روانی، محیطی و اجتماعی دانش‌آ‌موزان را ضروری دانست و عنوان کرد: در این زمینه‌ها نیز باید در مدارس دگرگونی صورت بگیرد تا دانش‌آموزان از لحاظ بهداشت نیز با دغدغه‌ای مواجه نباشند؛ امیدوارم سند تحول بنیادین که کار بسیار سختی است به خوبی پیش برود.   عکس های مراسم
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.