شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۰ / ۰۶:۵۲
کد مطلب: 8233
۰

افزايش باهوش‌ها جهان را به آشفتگي مي‌كشاند !

    تحقيقات متخصصان عصب‌شناسي نشان داده كه احتمال بالاتر رفتن هوش انسان وجود دارد و فرد مي‌تواند طي فرايندهايي اين ويژگي را در خود افزايش دهد؛ اما سؤال مهم اين است كه «دستيابي به اين ويژگي، خوب است؟» يا اين كه «جهان اطراف پس از باهوش‌تر شدن انسان چگونه خواهد بود؟»
دانشمندان در پژوهش‌هاي خود دريافتند كه مغز افراد با هوش بيشتر، از يكپارچگي بالايي برخوردار است و مسيرهاي عصبي دورترين مناطق مغزي را به هم متصل مي‌كنند. اين در حاليست كه مغز افراد با بهره هوشي كمتر، ساده‌تر و مسيرهاي آن كوتاه‌تر است كه البته دليل آن هنوز براي محققان روشن نشده است.
با مطرح شدن امكان بالاتر رفتن هوش بهر‌ اجتماعي، آينده پيش‌رو در هاله‌اي از اميد و ترس فرو خواهد رفت. در نظر بگيريد كه هوش‌بهر معمول انسان كه در حال حاضر 100است، به 200افزايش پيدا كند. به گفته «ارل هانت»، استاد بازنشسته روانشناسي دانشگاه واشنگتن و رئيس انجمن بين‌المللي تحقيقات هوش، حدوداً در ميان هر 10 ميليارد تن، يك فرد از هوش‌بهر 200 برخوردار است. با جمعيت كنوني هفت ميلياردي جهان، امكان وجود چنين انساني با ترديد مواجه شده و در صورت وجود نيز هويت وي نامعلوم است. اين در حاليست كه به عقيده برخي، «اسحاق نيوتون»، دانشمند قرن 17 ميلادي و كاشف گرانش، حسابان و ديگر مسائل از هوش‌بهر 200 برخوردار بوده است.
سايت «لايوساينس» با در نظر گرفتن اين احتمال، به بررسي وجوه اجتماعي آينده با اين ميزان هوش‌بهر انسان پرداخته است.
مهارت‌هاي اجتماعي
جامعه ممكن است به‌اندازه فرد از اين افزايش هوش بهر‌مند نشود. اگرچه افراد، مايل به مقصر شناختن جامعه براي ناداني و كندذهني انسان هستند، ولي دانشمندان بر اين باورند كه حذف اين عوامل به ظهور يك آرمانشهر هماهنگ منجر نخواهد شد؛ چراكه هوش بالاتر هميشه با توانايي بيشتر براي همكاري سازگار نيست. به گفته «هاينر»، هوش از شخصيت و احساسات مستقل است، از اين رو گاهي مي‌توان افراد باهوش، ولي ديوانه را نيز در اجتماع مشاهده كرد. حتي ممكن است سطح شخصيت يك فرد با هوش‌بهر 200 با هوش‌بهر 100 يكي باشد. از آن جايي كه اين عامل در تعيين خوب بودن يك جامعه بسيار اهميت دارد، ممكن است جامعه به سوي بهتر شدن سوق پيدا نكند. براي مثال «نيوتون» در كنار هوش بالاي خود، به عنوان يك انسان‌گريز نيز شناخته شده بود.
از سويي ديگر، اگرچه ممكن است آمار جرايم معمول در چنين جامعه‌اي پائين بيايد، اما به برآورد «هانت»،‌ جرايم يقه سفيد مانند کلاهبرداري‌هاي بانكي و تقلب‌ شركت‌ها ممكن است افزايش يافته يا حتي پيچيده‌تر شوند. همچنين مبارزه با اين جرايم نيز مشكل‌تر خواهد شد.
بنابراين، مي‌توان گفت با افزايش افراد با هوش، جهان به سمت بي‌نظمي و هرج و مرج و آشفتگي پيش مي‌رود.
ظاهر افراد باهوش
«هانت» با حذف تصور كليشه‌اي افراد باهوش با عينك و بند شلوار، از تغيير ديگري سخن گفته كه ممكن است در جهان افراد باهوش‌تر اتفاق بيفتد. به گفته وي در اين جهان، افراد از ظاهر بهتري برخوردارند.
پژوهش دانشگاه هاروارد موفق به شناسايي يك ارتباط جالب ميان نمره آزمايش افراد و جذابيت فيزيكي آنها در چشم افرادي كه به آنها نمره داده بودند، شدند. نتيجه آن كه در جامعه‌، افراد باهوش، اشخاص با ظاهر به هم ريخته و غيرجذاب به نظر مي‌رسند.   روزنامه ايران /کد خبر :    177285  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.