جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ / ۰۷:۲۸
کد مطلب: 8424
۰

پاکترین انرژی جهان را بشناسید

باد به عنوان یکی از پاک ترین انرژی ها شناخته شده است و امروزه نیز به اشکال مختلف از آنها بهره داری می شود. در این نوشته قصد داریم تا شما را با نکاتی در مورد باد آشنا کنیم.
باشگاه خبرنگاران: باد از زمان های بسیار دور به عنوان یک منبع تولید انرژی و حتی یکی از عناصر سازنده طبیعت شناخته شده است.

باد به عنوان یکی از پاک ترین انرژی ها شناخته شده است و امروزه نیز به اشکال مختلف از آنها بهره داری می شود. در این نوشته قصد داریم تا شما را با نکاتی در مورد باد آشنا کنیم.

_ اولین استفاده از باد به عنوان شکلی از انرژی مربوط به 5 هزار سال قبل از میلاد مسیح است. در او دوران که بشر به تازگی دریانوردی را آغاز کرده بود کم کم به پتانسیل های بالای باد در امر تولید انرژی به منظور به حرکت در آوردن شناورها بر روی سطح آب پی برد.

_ همه ما شنیده ایم که باد یکی از پاک ترین انواع انرژی ها است . اما آیا واقعا به این صورت است و آماری در این زمینه وجود دارد؟ در پاسخ بایستی گفت : بله و ادامه داد که تولید 1 مگا وات برق با انرژی باد به معنای 2600 تن کربن دی اکسید کمتر است. در یک تحقیق به سال 2004 میلادی در ماساچوست آمریکا مشخص شد که هر شهروند به طور متوسط سالانه 4.5 تن کربن دی اکسید تولید می کند . فقط 1 مگاوات انرژی تولید شده با برق می تواند بدون تولید هیچ گونه دی اکسید کربنی برق مورد نیاز 400 خانه را تامین کند. در عین حال تولید انرژی الکتریکی با باد همچنین می تواند در مصرف آب نیز صرفه جویی زیادی به عمل آورد.

_ یکی از انتقادات مطرح شده در مورد انرژی بادی خطری است که توربین های تولید باد برای پرندگان دارند. بر اساس تحقیقات انجام شده مشخص شده است که هر ساله چیزی نزدیک به 1300 پرنده شکاری به علت برخورد با پره های بادی از بین می روند. اما ادامه این تحقیق مشخص کرد که توربین های بادی یک تهدید بزرگ برای جمعیت پرندگان نیست و سایر اقدامات انسانی تهدیدات بزرگتری برای پرندگان است.

_ نکته دیگر در مورد باد و انرژی بادی اهمیت و نقش مهم خورشید است. در حقیقت این خورشید است که با تابش خود به اندازه مختلف در ساعات روز مکان هایی را گرم کرده و با کم کردن مقدار تابش سرد می کند. این اختلاف دما در سطوح بالای جو است که موجب به وجود آمدن پدیده ای به نام باد می شود.

_ با توجه به این پتانسیلهای بالا در زمینه انرژی بادی طبیعی است که هر روز کشورهای بیشتری خواهان استفاده از این شکل از انرژی هستند. برای نمونه در سال 2009 میلادی در مقایسه با سال قبل از آن تولید انرژی الکتریکی از طریق توربین های بادی 31 درصد افزایش پیدا کرد. در حال حاضر نیروی مورد نیاز 250 میلیون نفر در بیش از 70 کشور جهان به وسیله انرژی بادی تامین می شود. سازمان ملل متحد در گزارشی در مورد استفاده از انرژی های تجدید پذیر عنوان کرده است که به منظور ارتقاء هر چه بیشتر این نوع از انرژی ها لازم است تا سرمایه گذاری در حدود 12 تریلیون دلار در دو دهه آینده انجام شود.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...