يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ / ۱۰:۱۰
کد مطلب: 9002
۱

افراد متاهل نسبت به مجردها نشاط بيشتري دارند

  رييس كل سازمان نظام پزشكي نشاط اجتماعي را يكي از مولفه‌هاي نشان دهنده توسعه در كشورها عنوان كرد و بر لزوم توجه جدي‌تر مسئولان به مقوله نشاط اجتماعي تاكيد كرد.

به گزارش ايسنا، دكتر سيدشهاب الدين صدر در همايش سلامت و نشاط اجتماعي گفت: احساسات مثبت يك موضوع ديرينه و قديمي است و از عهد باستان به اين موضوع توجه مي‌شد. ارسطو نيز نشاط را در سطوح مختلفي قرار مي‌دهد كه پايين‌ترين سطح آن كاميابي و موفقيت در زمينه‌هاي معيشتي و بالاترين سطح آن نشاط معنوي است.

وي گفت: نشاط به قضاوت فرد از درجه ميزان كيفيت زندگي اطلاق مي‌شود و اينكه فرد چقدر زندگي‌اش را دوست دارد. منظور از نشاط اجتماعي آرامش فكري به دور از هرگونه دغدغه است. در برخي از آيات قرآن نيز به نشاط اشاره شده است.

صدر ادامه داد: اقتصاد دانان نيز معتقدند درآمد تعيين كننده نشاط است و افراد غني شادتر از افراد فقير هستند اما اين موضوع نيز يك حدي دارد و بعد از حد اشباع ديگري تاثيري ندارد. در مجموع هرچه رفاه يك جامعه بيشتر باشد نشاط آن بيشتر خواهد بود.

رييس كل سازمان نظام پزشكي افزود: پيشرفت‌هاي فناوري نيز تا حدي در رفاه موثرند اما عواطف و روابط نيز بر روي آن تاثير مي‌گذارد. اساسا عدالت و احساس برابري نيز نشاط آور است به اين ترتيب در جامعه‌اي كه فكر كنند عدالت وجود دارد نشاط بيشتري نيز ديده مي‌شود در مقابل، تبعيض‌ها نشاط را پايين مي‌آورد.

وي افزود: اگر امنيت و عدالت برقرار باشد اما مردم احساس عدالت و امنيت نكنند، نشاط آن جامعه تامين نمي‌شود. آموزش و تحصيلات نيز در ايجاد نشاط اجتماعي موثر است. هرچه سطح تحصيلات بالاتر باشد در نشاط اجتماعي و كيفيت زندگي موثرتر خواهد بود.

به گفته رييس كل سازمان نظام پزشكي، اعتقادات مذهبي نيز در نشاط اجتماعي موثر است چرا كه افراد به آينده اميد دارند و در مقابل مكاتبي كه به پوچي گرايي رسيده‌اند به افسردگي پيش مي‌روند.

وي ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده در دنيا 61 درصد افرادي كه در مراسم مذهبي مانند مساجد، كليسا و غيره شركت مي‌كنند احساس شادي و نشاط بيشتري دارند.

وي با اشاره به تاثير بهداشت و سلامت در ايجاد نشاط اجتماعي گفت: افراد سالم در مقابل افراد بيمار شادترند. جسم سالم نشاط بيشتري را ايجاد مي‌كند. سلامت كامل روان و رفاه اجتماعي بر ايجاد نشاط اجتماعي موثر است. همچنين افراد متاهل نسبت به افراد مجرد يا افرادي كه زندگي‌شان از هم پاشيده نشاط بيشتري دارند. البته اين موضوع به عواملي مانند درآمد و شغل نيز بستگي دارد.

رييس كل سازمان نظام پزشكي با بيان اينكه كشور از ظرفيت‌هاي اجتماعي بسيار بالايي برخوردار است گفت: هرچه مردم به نظام و حكومت تعلق بيشتري داشته باشند در نشاط موثرتر خواهد بود. مشاركت مردم در راهپيمايي‌ها و انتخابات نشان دهنده ميزان نشاط اجتماعي است. در مجموع يكي از مولفه‌هاي توسعه در هر كشور، نشاط اجتماعي است كه اميدواريم مسئولان به اين امر توجه بيشتري داشته باشند.  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد