جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
جمعه ۵ اسفند ۱۳۹۰ / ۱۶:۱۰

احتمال وقوع «مریخ لرزه» بر اساس شواهد تازه دانشمندان!

محققان با بررسی تخته سنگ های سطح مریخ به شواهد تازه ای از وقوع «مریخ لرزه» و آتشفشان بر سطح سیاره سرخ دست یافته اند.

به گزارش ایسنا، دوربین های مدارگرد مریخ «های رایز» تصاویری با وضوح بسیار زیاد از سطح مریخ تهیه كرده اند و محققان با بررسی این تصاویر به شواهد تازه ای از احتمال بروز «مریخ لرزه» بر سطح سیاره سرخ دست یافتند.

به گفته «جرالد رابرتس» زمین شناس و محقق زلزله شناسی در مؤسسه Birkbeck وابسته به دانشگاه لندن و سرپرست تیم تحقیقاتی، در تصاویر گرفته شده توسط مدارگرد «های رایز» تخته سنگ هایی به قطر ۲ تا ۲۰ متر دیده می شوند كه در جریان وقوع بهمن اخیر در سطح مریخ فرو ریخته اند.

این تخته سنگ ها در شعاع ۱۰۰ كیلومتری گسل منطقه «سربروس فوسائی» قرار دارند و این فرضیه اكنون مطرح شده است كه این تخته سنگ ها در اثر لرزش هایی مشابه زمین لرزه به حركت درآمده اند.

پیش از این محققان یكی از علت های وقوع بهمن بر سطح مریخ را ناشی از اصابت یك شهاب سنگ به سطح سیاره عنوان كرده بودند.

تیم تحقیقاتی الگوی سقوط تخته سنگ ها بر سطح مریخ را با الگوی زمین لرزه سال ۲۰۰۹ در منطقه آكوئیلا در مركز ایتالیا مقایسه كردند.

در زمین لرزه ایتالیا تخته سنگ ها در فاصله ۵۰ كیلومتری از مركز زمین لرزه قرار داشتند. با توجه به فاصله ۲۰۰ كیلومتری تخته سنگ ها با گسل، محققان بزرگای «مریخ لرزه» احتمالی را بیش از هفت ریشتر تخمین زده اند.

محققان معتقدند اگر گسل ها در طول منطقه «سربروس فوسائی» فعال باشند و لرزش ها ناشی از حركات ماگمای آتشفشان مجاور یعنی «المپوس مونز» باشد، انرژی حاصل از فعالیت آتشفشانی می تواند یخ های مریخ را ذوب كرده و باعث ایجاد آب بر سطح سیاره سرخ شود كه می تواند شرایط را برای زندگی فراهم كند.

نتیجه این بررسی در مجله Geophysical Research Planets منتشر خواهد شد.

هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.