دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۰ / ۰۷:۳۲
کد مطلب: 9489
۰

مصرف مايعات در پيشگيري از پيري زودرس پوست موثر است

کارشناس و مشاوره علوم تغذيه و رژيم درماني گفت: مصرف مايعات در پيشگيري از پيري زودرس پوست داراي اهميت فراواني است.

سميه صمدي در گفت وگو با ايسنا منطقه مازندران، اظهار داشت: رژيم غذايي مناسب براي پيشگيري از پيري پوست رژيم متعادلي است که براي سلامت کل بدن مورد نياز است.

وي ادامه داد: يک رژيم غذايي متعادل و متنوع فرآيند پيري سلولي پوست را کند مي‌کند و پوست هم با اين روش سلامتي بيشتري را بدست مي‌آورد.

کارشناس و مشاوره علوم تغذيه و رژيم درماني با بيان اينکه رعايت تعادل و تنوع در رژيم غذايي در خصوص پوست داراي اهميت فراواني است، گفت: تعادل و تنوع در رژيم غذايي بايد رعايت شود تا فرد با دريافت تمامي مواد مغذي مورد نياز دچار کمبود ويتامين و املاح نشود.

صمدي با اشاره به اينکه استفاده از برنامه غذايي يک روش آسان براي اطمينان از داشتن يک رژيم غذايي متعادل است، افزود: براي اينکه مطمئن شويم که تمامي مواد مغذي در حد نياز بدن تامين مي‌شود بهتر است در هر گروه از مواد غذايي متنوع استفاده شود.

وي يادآور شد: مصرف ميوه و سبزيجات تازه کليد جواني پوست است و از پيري زودرس پوست جلوگيري مي‌کند.

كارشناس و مشاوره علوم تغذيه و رژيم درماني با بيان اينکه ميوه و سبزيجات حاوي مقدار زيادي آنتي اکسيدان است که اين آنتي اکسيدان‌ها از تخريب سلولي جلوگيري مي‌کند، گفت: براي اطمينان از دريافت کافي آنتي اکسيدان از طريق ميوه و سبزي بهتر است به صورت خام و تازه و يا نيم‌پز استفاده شود به دليل اين که حرارت و نگهداري در يخچال و فريزر سبب کاهش ميزان آنتي اکسيدان مواد غذايي مي‌شود.

صمدي با تاکيد بر اين که مصرف مايعات در پيشگيري از پيري پوست داراي اهميت فراواني است، اظهار داشت: پوستي که رطوبت خوبي داشته باشد کمتر چروک مي‌شود پس توصيه مي‌شود با مصرف شش تا هفت ليوان مايعات در روز آب مورد نياز براي پوست فراهم شود تا پوست دچار خشکي نشود.

وي با اشاره به اينکه کافئين در بدن سبب دفع آب به صورت ادرار مي‌شود، تصريح کرد: نوشابه‌ها منابع خوبي براي تامين مايعات بدن نيستند به دليل اين که داراي کافئين هستند.

کارشناس و مشاوره علوم تغذيه و رژيم درماني با بيان اينکه کنترل کالري مصرفي تاثير چشمگيري بر جلوگيري از پيري پوست دارد، گفت: افزايش و کاهش سريع وزن سبب چروک شدن پوست مي‌شود.

صمدي ادامه داد: ميزان چروک شدن پوست به سن، ژنتيک و عوامل ديگري از جمله رژيم غذايي بستگي دارد پس بايد مراقب کالري مصرفي باشيم. کساني که قصد کاهش وزن دارند حتماً بايد زيرنظر متخصص تغذيه رژيم بگيرند.

وي با تاکيد بر اينکه افزايش و کاهش مرتب وزن مي‌تواند براي پوست بسيار مضر باشد، افزود: از طرف ديگر رژيم‌هايي که سريعاً فرد را لاغر مي‌کند گاهي بر روي پوست اثرات غيرقابل جبران به جاي مي‌گذارد.

کارشناس و مشاوره علوم تغذيه و رژيم درماني با اشاره به اينکه حرارت مواد مغذي، آنتي اکسيدان‌هاي موجود در غذا را کاهش مي‌دهد و زمينه اصلي پيري پوست را فراهم مي‌کند، گفت: فرآيند پخت غذا هم تاثير جدي بر روند پيري پوست دارد هر چه ميزان حرارت پخت افزايش يابد سبب ايجاد تغييرات بيشتري در ساختار مواد مغذي خواهد شد.

صمدي افزود: اين موضوع به معناي حذف مصرف غذاهاي پخته نيست بلکه براي اينکه از اثرات مخرب حرارت روي مواد غذايي جلوگيري شود زمان پخت مواد غذايي کاهش داده شده و بايد از سرخ کردن غذاها و پختن غذا با مقدار فراوان روغن پرهيز شود.

وي يادآور شد: بهترين روش براي فرآيند پخت آماده کردن مواد اوليه کاملاً تازه، پخت آنها در کمترين مدت زمان با کمترين حرارت و مصرف سريع غذاي آماده شده است.

کارشناس و مشاوره علوم تغذيه و رژيم درماني اظهار داشت: برخي از ميوه‌ها و سبزي‌ها علاوه بر قندهاي طبيعي حاوي ويتامين c هستند که در نگهداري و پايداري سلولي موثر بوده و مانع شل شدن پوست مي‌شوند.

صمدي ادامه داد: مرکبات از جمله پرتقال، گريب فروت، انواع ليمو، نارنگي، انواع توت، گوجه فرنگي، فلفل دلمه‌اي، طالبي، توت فرنگي، خربزه، هندوانه، آلبالو، گيلاس، کيوي، سيب زميني، سبزي‌هاي برگ سبز و کلم بروکلي حاوي ويتامين c فراواني هستند.

وي تصريح کرد: نگهداري بدن در وزن مناسب و ايده‌آل، افزايش روزانه مصرف انواع ميوه و سبزيجات، پرهيز از مصرف غذاهاي چرب، گنجاندن غذاهاي متنوع در برنامه‌هاي غذايي و مصرف روزانه آب به مقدار کافي براي مرطوب نگه داشتن پوست بدن از جمله مسايلي است که براي پيشگيري از پيري پوست توصيه مي‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ