شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۹ اسفند ۱۳۹۰ / ۱۸:۰۲
کد مطلب: 9561
۰

رشد ترک تحصیل در مقطع راهنمایی

 

وزارت آموزش و پرورش در بند پنجم فرایند ساختار نظام آموزشی جدید 3-3-6 در کتاب راهنمای عمل به مجموعه مستندات تحول بنیادین عنوان کرده است که نرخ ترک تحصیل در پایه پنجم ابتدایی کمتر از 9/0 درصد است که در پایه اول راهنمایی به چهاردرصد افزایش می یاید.

به گزارش مهر، وزارت آموزش و پرورش در راهنمای عمل مجموعه مستندات تحول بنیادین در آموزش و پرورش و در بخش فرآیند ساختار نظام آموزشی جدید3-3-6 یکی از دلایل استقرار این نظام را ترک تحصیل دانش آموزان در پایان مقطع ابتدایی عنوان کرده است.

این اولین باری است که وزارت آموزش و پرورش به شکل رسمی آمار افرادی که ترک تحصیل می کنند، را ارائه کرده و با جزئیات به آن اشاره داشته است.

در بند پنجم صفحه 24 چگونگی استقرار ساختار جدید آموزشی که شامل 6 سال دوره ابتدایی، سه سال راهنمایی و سه سال متوسطه می شود، آمده است: " به رغم هزینه سنگین دولت، همه ساله درصدی از دانش آموزان دوره ابتدایی به دلیل مشکلات خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی در پایان دوره ابتدایی ترک تحصیل کرده و عملا از چرخه آموزش های رسمی خارج می شوند.

این گروه از دانش آموزان از حداقل مهارت های مورد نیاز یک شهروند در جامعه برخوردار نبوده و محدودیت های بیشتری برای موفقیت در زندگی فردی و اجتماعی خواهند داشت.

آمارهای موجود بیانگر این است که نرخ ثبت نام ناخالص در پایه اول ابتدایی 108درصد و نرخ خالص آن 5/97 درصد است؛ این در حالی است که نرخ ترک تحصیل در پایه پنجم دوره ابتدایی به 9/0 درصد می رسد و در پایه اول راهنمایی به یک باره به چهار درصد افزایش می یابد.

براساس این گزارش نرخ ترک تحصیل در پایان پایه سوم راهنمایی به 5/2 درصد کاهش می یابد.

در این گزارش آمده است: با توجه به نرخ بالای پوشش تحصیلی و پایین بودن میزان ترک تحصیل دانش آموزان در پایه پنجم ابتدایی و مقایسه آن با دوره راهنمایی ماندگاری تعداد بیشتر دانش آموزان در نظام آموزشی و افزایش طول دوره ابتدایی امکان بهره برداری بهینه از منابع را فراهم می کند و با کم شدن فاصله آموزشی بین دوره ابتدایی و راهنمایی پیش بینی می شود که میزان مردودی پایه اول راهنمایی به 28/3 دهم درصد کاهش یابد.

در  اسفند سال 1387 مدیرکل آموزش و پرورش راهنمایی وزارت آموزش و پرورش از ترک تحصیل 30 هزار دانش آموز در پایه اول راهنمایی خبر داده بود و پس از آن هیچ گاه آمار دقیقی در این باره از سوی منابع رسمی این وزارتخانه عنوان نمی شد.


نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد