جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ / ۰۶:۴۴
کد مطلب: 10696
۱
۱۵

آشنايي با رشته‌‌ها : پرستاري

پرستاري
 

امروزه با گذشت زمان و پيشرفت علم و تكنولوژي، حرفه پرستاري يك رشته علمي است و متخصص اين رشته بايد علوم بسياري را فرا بگيرد و كاربرد آنها را در ارتباط با مريض بياموزد.از سوي ديگر بايد توجه داشت كه وظيفه يك پرستار تنها مراقبت از بيمار در بيمارستان نيست بلكه يك پرستار با مراقبت از افراد در تمام مراحل زندگي آنها از پيشگيري از بيماري‌ها گرفته تا مراقبت در هنگام بيماري و توانبخشي پس از بيماري‌ها سر و كار دارد. زيرا بسياري از بيماري‌ها ريشه در عادت‌هاي غلط و شيوه نادرست زندگي دارد. براي مثال زمينه بسياري از سكته‌هاي قلبي از مدتها قبل فراهم مي‌شود و دليل آن نيز نوع غذاي فرد، وزن او و مقدار فعاليت بدنيش مي‌باشد.
حال اين پرستار است كه با آموزش‌هاي لازم در مورد نوع غذا،‌ نحوه و مقدار فعاليت بدني و نحوه جلوگيري از فشار خون و افزايش چربي سعي مي‌كند تا از بيماري پيشگيري كند يا افراد را با علايم و اختلالات بيماري آشنا سازد تا بيمار به موقع و پيش از پيشرفت بيماري به دكتر مراجعه كند.

در كل مي‌توان گفت كه پرستار يك‌ عضو مهم‌ در تيم‌ مراقبت‌ بهداشتي‌ است‌ و نقش‌هاي‌ گسترده‌اي‌ از جمله‌ نقش‌ مراقبتي‌، حمايتي‌، درماني‌، هماهنگي‌، مشورتي‌، مديريتي‌ و تحقيقاتي‌ دارد.

به‌ اين‌ معنا كه‌ پرستار وظيفه‌ مراقبت‌ و حمايت‌ از بيمار، هماهنگي‌ بين‌ بيمار و پزشك، بيمار و خانواده‌ بيمار(انتقال‌ دهنده‌ خواست‌ها و نيازهاي‌ بيمار يا مددجو)، مسؤوليت‌ مديريت‌ بخش‌ (اولويت‌بندي‌ براي‌ رسيدگي‌ به‌ بيماران‌ و تصميم‌گيري‌ به‌ موقع‌ در مورد بيماران‌ اورژانسي‌)، آموزش‌ به‌ بيمار در جهت‌ تطابق‌ با مشكلات‌ و ناراحتي‌هاي‌ پيش‌آمده‌، تحقيق‌ درباره‌ روش‌هاي‌ مراقبتي‌ كه‌ اعمال‌ كرده‌ است‌ و تحقيق‌ بر روي‌ نحوه‌ كاهش‌ تعداد روزهاي‌ بستري‌ يك‌ بيمار را برعهده‌ دارد.

توانايي‌هاي‌ لازم :

دانشجوي‌ پرستاري‌ بايد عاشق‌ انسان‌ و انسانيت‌ باشد تا بتواند در شرايط‌ سخت‌ و بحراني‌ حتي‌ زماني‌ كه‌ خسته‌ است‌ يا آمادگي‌ جسمي‌ و روحي‌ لازم‌ را ندارد، به‌ ديگران‌ كمك‌ كند. همچنين‌ بايد فردي‌ منظم‌ و دقيق‌ باشد و بداند كه‌ نظم‌ و سختگيري‌ اساس‌ كار رشته‌ پرستاري‌ است‌ و از لحاظ‌ درسي‌ نيز لازم‌ است‌ كه‌ به‌ زيست‌شناسي‌، شيمي‌ و زبان‌ انگليسي‌ مسلط‌ باشد چون‌ براي‌ روزآمد بودن‌ و اطلاع‌ از آخرين‌ دستاوردهاي‌ دانش‌ پرستاري‌، بايد از مجلات‌ و منابع‌ علمي‌ به‌ زبان‌ انگليسي‌ استفاده‌ كند.
در ضمن‌ دانشجوي‌ پرستاري‌ بايد از سلامت‌ كامل‌ جسماني‌ برخوردار باشد تا به‌ ياري‌ ديد قوي‌ بتواند كارهاي‌ ظريف‌ و دقيق‌ پرستاري‌ را به خوبي‌ انجام‌ دهد و با شنوايي‌ خوب‌، صداي‌ قلب‌ را حتي‌ اگر ضعيف‌ باشد، بشنود. حتي‌ داشتن‌ قدي‌ متناسب‌ و عدم‌ لكنت‌ زبان‌ يا لرزش‌ دست‌ در اين‌ رشته‌ ضروري‌ است‌.

يك‌ پرستار بايد علاوه‌ بر دانش‌ لازم‌، از آمادگي‌ روحي‌ و رواني‌، صبر و حوصله‌، روابط‌ عمومي‌ خوب‌ و قدرت‌ تجزيه‌ و تحليل‌ بالا برخوردار باشد. به‌ عبارت‌ ديگر يك‌ پرستار نمي‌تواند تنها با تكيه‌ بر دروس‌ دانشگاهي‌، در كار خود موفق‌ شود بلكه‌ بايد از دانش‌ خود در شرايط‌ مختلف‌ و متفاوت‌ به‌ درستي‌ استفاده‌ كند و اين‌ نياز به‌ قدرت‌ تجزيه‌ و تحليل‌ خوب‌، سرعت‌ عمل‌ و آمادگي‌ روحي‌ و رواني‌ دارد.

موقعيت‌ شغلي‌ در ايران :


در كشور ما با اين‌ كه‌ پرستاران‌ جايگاه‌ واقعي‌ خود را نيافته‌اند و در چند سال‌ اخير نيز با تعداد قابل‌ توجهي‌ فارغ‌التحصيل‌ رشته‌ پرستاري‌ روبرو هستيم‌ اما هنوز مراكز بهداشتي‌ ـ درماني‌ به‌ پرستاراني‌ متخصص‌، مجرب‌ و توانمند نيازمندند و در واقع‌ بازار كار براي‌ فارغ‌التحصيل‌ خوب‌ اين‌ رشته‌ وجود دارد.

چون‌ پرستاران‌ علاوه‌ بر كار در بيمارستان‌ها و مراكز بهداشتي‌ ـ درماني‌ مي‌توانند در صنعت‌ براي‌ مراقبت‌ از سلامت‌ و بهداشت‌ كاركنان‌ صنايع‌ مختلف‌، در سازمان‌ تربيت‌ بدني‌ و مراكز ورزشي‌ به‌ عنوان‌ يكي‌ از اعضاي‌ اصلي‌ تيم‌ مراقبت‌ پزشكي‌ و در آموزش‌ و پرورش‌ فعاليت‌ نمايند.حتي‌ يك‌ پرستار مي‌تواند به طور مستقل‌ فعاليت‌ كند.

درس‌هاي‌ اين‌ رشته‌ در طول‌ تحصيل :

دروس‌ پايه‌: تشريح‌، فيزيولوژي‌، ايمونولوژي‌، بيوشيمي‌، ميكروب‌شناسي‌، انگل‌شناسي‌، آمار حياتي‌ مقدماتي‌.

دروس‌ اصلي‌: تغذيه‌ و تغذيه‌ درماني‌، اصول‌ اپيدميولوژي‌ و مبارزه‌ با بيماري‌ها، روانشناسي‌ اجتماعي‌، داروشناسي‌، زبان‌ تخصصي‌، اصول‌ و روش‌ آموزش‌ به‌ بيمار.

دروس‌ تخصصي‌: اصول‌ و فنون‌ كاربرد احكام‌ اسلامي‌ در پرستاري‌، بررسي‌ وضعيت‌ سلامت‌، پرستاري‌ بهداشت‌ جامعه‌، پرستاري‌ بهداشت‌ مادران‌ و نوزادان‌ و مراقبت‌هاي‌ دوران‌ بارداري‌ و زايمان‌ ، بيماري‌هاي‌ داخلي‌، عفوني‌ و پرستاري‌هاي‌ مربوط ، پرستاري‌ ويژه‌، پرستاري‌ در فوريت‌ها، كودكان‌ و پرستاري‌ مربوط 1 (كودك‌ سالم‌)، كودكان‌ و پرستاري‌ مربوط‌ 2 (كودك‌ بيمار)، بهداشت‌ رواني‌، بيماري‌ها و پرستاري‌هاي‌ مربوط ، اصول‌ مديريت‌ خدمات‌ پرستاري‌، تاريخ‌ و تحولات‌ و اخلاق‌ پرستاري‌، كارآموزي‌ .

تهيه و تنظيم : فائزه رفيعي طباطبائي / آفرينش
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ممنون از مطالب خوبتون یه سوال منظور از کاراموزی در دروس تخصصی چیه؟؟؟؟
ضض
باچه رتبه
ی می توان پرستاری خواند
اخرین رتبه مجاز 80000
الناز
اخرین رتبه مجاز برای پرستاری ملی چنده
الیناز
Iran, Islamic Republic of
با رتبه ١٢۴١٨منطقه سه میشه پرستاری قبول شد؟؟
Aho
Iran, Islamic Republic of
بارتبه۱۰۶هزارمیتونم دردانشگاه ازادپرستاری بخونم توروخدا ج بدید غیرانتفاعی چطور؟؟؟
هانیه
Iran, Islamic Republic of
با چه رتبه ای میشه تو کنکور سراسری برستاری خوند؟؟
مریم
با رتبه چند میشه در دانشگاه غیر انتفاعی پرستاری خوند لطفا جواب بدید
سارا
Iran, Islamic Republic of
سلام من با رتبه ی 50000 میشه پرستاری بخونم خواهش می کنم جوای بدید ،،همون اول قبولم می کنن یا باید وایسم برای تکمیل ظرفیت?? خواهش میکنم جواب بدید
باران
Iran, Islamic Republic of
ممنون از مطلب خوبتان
nurse
Iran, Islamic Republic of
به نظرتون با رتبه 18700منطقه سه پرستارى قبول ميشم
Iran, Islamic Republic of
من سال سوم کودکیاری هستم آیا میتونم کنکور تجربی بدهم در رشته ی پرستاری درس بخوانم؟؟
konkori76
Iran, Islamic Republic of
سلام به همه.قبل از گفتن حرفام جواب میخوام.امسال من کنکور دادم رشته مم تجربی هستش،از پرستاری خیلی خوشم میاد و اینکه منطقه ۲ هستم و ۷۰ % سهمیه ایثارگری.. با چه رتبه ای میتونم تو این رشته قبول بشم؟؟؟ لطفا پاسخ بدین
عاطی
Iran, Islamic Republic of
سلام ب نظر شما من با رتبه 48000میتونم پرستاری سراسری بخونم من همه دانشگاه ها مجاز شدم تورو خدا ج بدید
سارا
Iran, Islamic Republic of
نظر من کجا رفته ??? یا خدا الان کی بمن جواب میده از کی جاب میگیرم ...چرا رو صفحه نیستم..واای??
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
قلب فقط کارش خونرسانی نیست؛ رزق و روزیتون رو هم میرسونه! خوش قلب باشید