شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ / ۰۷:۲۶
کد مطلب: 10908
۰

شبکه هایی که به قلب خانواده شلیک می کنند

ماهواره و رواج خشونت و بی بند و باری؛
شبکه هایی که به قلب خانواده شلیک می کنند

در سال های اخیر شبکه های ماهواره ای فارسی زبان با قدرت هر چه تمام تر فعالیت خود را برای تخریب بنیان خانواده ها دنبال کرده اند.

در این میان کانال هایی مانند من و تو، پی ام سی، فارسی وان، تی وی پرشیا و چندین و چند شبکه دیگر با پخش برنامه های گوناگون، اعضای خانواده به خصوص زنان را هدف قرار داده اند. مدیران این شبکه ها به خوبی می دانند که با جذب زنان، کل افراد خانواده را پای برنامه های خود خواهند نشاند. آنها «رواج بی بند و باری» و «عادی سازی خیانت» را دو محور اصلی برنامه های خود قرار داده اند و به راحتی می توان این موضوع را در افزایش آمار طلاق و اختلاف های خانوادگی مشاهده کرد.

اگر سریالهای ماهواره ای را نبینیم، عصبی می شویم!

«سارا- ی» 33 ساله که از طرفداران پرو پا قرص سریال های ماهواره ای است درباره دلیل تماشای اینگونه فیلم ها، می گوید: من از کودکی دوست داشتم زندگی مجللی داشته باشم اما تا حالا که به این سن رسیدم به رویایم دست پیدا نکرده ام. دیدن برنامه های ماهواره ای باعث می شود تا خودم را به جای شخصیت های اصلی داستان بگذارم و احساس کنم به آرزو هایم دست یافته ام. وی ادامه می دهد: شاید باورتان نشود اما من احساس می کنم تماشای برنامه های ماهواره، اعتیاد می آورد. چون اگر من و زن های همسایه مان یک روز نتوانیم سریال مورد علاقه مان را ببینیم عصبی می شویم.
«نرگس- س» 13 ساله هم می گوید: من و تمامی اعضای خانواده ام هر شب پای فیلم ها و برنامه های ماهواره می نشینیم. صبح ها هم در مدرسه با دوستانمان در رابطه با لباس های هنرپیشه فیلم ها و نوع آرایششان صحبت می کنیم. من معمولا سعی می کنم نوع لباس پوشیدنم را به مدل های ماهواره ای نزدیک کنم چون احساس می کنم در این صورت همکلاسی هایم برایم ارزش بیشتری قایل می شوند! این دختر نوجوان می گوید: تعدادی از دوستان من سعی می کنند مثل مجری یا هنرپیشه محبوبشان باشند و مدام از تکه کلام آنها در صحبت هایشان استفاده می کنند.

پدر و مادر ها، بی تفاوت شده اند

به دنبال صحبت های نرگس، مادربزرگش که شنونده این صحبتهاست وارد بحث ما می شود و می گوید: امروزه برخی از پدر و مادر ها مثل پسر من نسبت به نوع تربیت فرزندانشان بی تفاوت شده اند و اجازه می دهند فرزندشان به تماشای ماهواره بنشیند. تا چند سال قبل خانواده ها اجازه تماشای ماهواره را به فرزندانشان نمی دادند اما اکنون این محدودیت ها برای کودکان و نوجوانان وجود ندارد و آنها پای برنامه هایی می نشینند که به هیچ وجه مناسب نیست و آثار بدی روی شخصیت آنها خواهد داشت.
تحقیق ها نشان می دهد بسیاری از خانواده ها بدون توجه به آسیب های ماهواره از این وسیله استفاده می کنند و از اینکه فرزندانشان همراه آنان به تماشای فیلم ها و سریال های ماهواره بپردازند هیچ نگرانی ای ندارند. وقتی اعضای یک خانواده به راحتی ساعت ها پای تماشای فیلم های ماهواره می نشینند، رعایت بسیاری از ارزش ها از جمله حریم میان زن و مرد به مرور زمان برای آنها کمرنگ می شود. به گفته جامعه شناسان تماشای برنامه های برخی شبکه های فارسی زبان منجر به فساد اخلاقی و بی بند و باری در روابط بین نوجوانان و جوانان می شود اما خانواده ها این موضوع را جدی نمی گیرند و وقتی متوجه خطرات آن می شوند که دیگر دیر شده است.

بی بند و باری؛ آموزه اصلی شبکه های ماهواره ای

«حسن سعیدی» جامعه شناس با تایید این موضوع تصریح می کند: اعضای یک خانواده وقتی در سریال های ماهواره ای خیانت و روابط آزاد زن و مرد را تماشا می کنند این احساس به آنها دست می دهد که این افراد در زندگی خود موفق هستند و هیچ مشکلی ندارند؛ پس به راحتی به آن سمت و سو گرایش پیدا می کنند و به راحتی در دامی می افتند که مدیران این شبکه ها برای آنها طراحی کرده اند. وی با بیان اینکه تماشای ماهواره کم کم خانواده را به سمت بی اهمیت بودن نقش والدین در خانواده، اختلافات داخلی، ایجاد اختلاف بین زوجین و دوری فرزندان از والدین می کشاند، می گوید: وقتی خانواده که نخستین نهاد تربیتی در جامعه است در پی تماشای این برنامه ها دچار پوسیدگی شود، شما به راحتی می توانید تبعات منفی آن را در جامعه مشاهده کنید. بعنوان نمونه شما می توانید تا حدودی تاثیر منفی شبکه های ماهواره ای فارسی زبان را در بی بند و باری دختر ها و پسر ها و افزایش آمار طلاق مشاهده کنید.

خشونت بی حد و مرز در شبکه های ماهواره ای

این جامعه شناس، در ادامه به ترویج خشونت که از آثار تماشای ماهواره است اشاره می کند و ادامه می دهد: بیشتر این کانال ها صحنه های خشن را بدون هیچ سانسوری برای بینندگان خود به نمایش می گذارند که این موضوع به ترویج خشونت در میان نوجوانان و جوانان، دامن می زند.
«سعیدی» می افزاید: بررسی ها نشان می دهد که وقوع بسیاری از جرایم از جمله سرقت های مسلحانه و قتل های خانوادگی نتیجه تماشای این فیلم های خشن است؛ در بعضی موارد این صحنه ها به قدری واقعی ساخته شده اند که افراد با دیدن این صحنه ها به نوعی آموزش عملی رفتارهای خشونت آمیز را می بینند.     الگو گیری جوانان از مدل های غربی

متاسفانه تماشای ماهواره نه تنها حریم اعضای خانواده را از بین برده بلکه سبب الگوگیری های نادرست نوجوانان نیز شده است. بسیاری از نوجوان و جوانان به دلیل تماشای بدون کنترل برنامه های ماهواره ای گرفتار خرافه پرستی، کمرنگ شدن اعتقادات و از همه مهمتر بی بند و باری شده اند و به وضوح می توان مشکلات شخصیتی را در آنها مشاهده کرد.
«خلیل اسدی» روان شناس با بیان این موضوع به خبرنگار ما می گوید: اگر روشهای استفاده از ماهواره در جامعه تبیین نشود، آثار مخرب و زیانباری با خود به همراه خواهد داشت. همانگونه که اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی، روان افراد را تحت الشعاع قرار می دهد، تماشای برنامه های ماهواره نیز تعارض بین دو فرهنگ را برای مخاطبان ایجاد می کند و روح افراد را مورد آسیب قرار می دهد. پس باید برای مقابله با این بیماری، خانواده ها واکسینه شوند تا به راحتی گرفتار این ویروس نشوند.   وی در ادامه تصریح می کند: برای کاهش گرایش اعضای خانواده به برنامه های ماهواره ای باید برنامه هایی در تلویزیون ما به نمایش گذاشته شود که در آن نیاز تمامی اعضای خانواده به خصوص زنان در نظر گرفته شود. با تامین نیاز خانواده در تمام ابعاد به طور یقین ما شاهد کاهش گرایش افراد به تماشای سریال های ماهواره ای خواهیم بود. این آسیب شناس اجتماعی معتقد است تا زمانی که از این موضوع غافل شویم و به نیازهای اعضای خانواده بی توجه باشیم، مشکلات همچنان پا برجا خواهد ماند.     ندا جعفری
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...