سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۱ / ۰۷:۵۵
کد مطلب: 12305
۲
۱

علت آرامش بخش بودن رنگ آبی+عكس

تحقیقات جدید دانشمندان را به این نتیجه رسانده است که افراد با نگاه کردن به اجسام مشابه رنگها مشابهی را نمی بینند.
به گزارش مهر، اگرچه اتفاق نظر عمومی درباره این مسئله وجود دارد که رنگ قرمز همان رنگی است که توت فرنگی، خون و یا سیاره مریخ دارد، اما براساس اظهارات کارشناسان برخی از مردم رنگ قرمز را همانگونه مشاهده می کنند که گروهی از مردم رنگ آبی را می بینند.
این نتیجه گیری پس از انجام یک آزمایش با میمونها حاصل شد، نتایجی که نشان می دهد درک رنگی ما توسط دنیای خارج شکل می گیرد و از هیچ الگوی مشخص شده ای پیروی نمی کند.


دانشمندانی که اعتقاد دارند درک رنگ از پیش مشخص شده نیست اظهار می ارند که رنگ قرمز یک نفر ممکن است رنگ آبی دیگری باشد

در تحقیقاتی که در مجله نیچر منتشر شده، جی نیتز دانشمند دید رنگ از دانشگاه واشنگتن با تزریق یک ویروس به چشمهای میمونها موجب شد که آنها هم بتوانند رنگ قرمز، سبز و زرد را ببینند.

به طور چشمگیری گروه خزمیمونها به رغم اینکه مغزشان از نظر ژنتیکی برای واکنش به سیگنالهای رنگ قرمز برنامه ریزی نشده بود اما توانستند اطلاعات جدید را درک کنند.
نتیجه این آزمایش 4 ماه بعد مشخص شد که میمونها توانستند برای اولین بار دنیا را با رنگهای کامل ببینند.
این فناوری جدید علاوه بر اینکه به انسانهای کوررنگ اجازه می دهد که قرمز را از سبز تشخیص دهند می تواند نور را به چشم نابینایان بازگرداند.
مبتلایان به بیماری دژنراسیون ماکولا یا تباهی لکه زرد که در نتیجه کهولت سن ایجاد می شود و متداول ترین علت نابینایی در سالخوردگان است، درمیان افرادی هستند که می توانند از این شیوه بهره ببرند.
دانشمندان توانستند به خزمیمونها ویروسی تزریق کنند که به آنها توانایی مشاهده رنگ قرمز را می داد، رنگی که در حال طبیعی نمی توانند آن را ببینند .
نکته مهم این است که به میمونها یک ژن انسانی تزریق شده بود ، گفته می شود که این تکنیک می تواند روی انسانها نیز موثر واقع شود

نتایج تحقیقات سال 2009 موجب شد که محققان درباره این که میمونها به واقع چه می بینند تحقیق کنند و در نهایت نتیجه گیری کردند که آنها درک از پیش مشخص شده ای برای طول موجها ندارند.
اکنون دانشمندان اعتقاد دارند که اگرچه مغز انسانها در زمان تولد چنین کارکردی دارد اما شکل گیری نورونها به گونه ای نیست که به رنگها پاسخ از پیش تعریف شده ای بدهند.
سایر تحقیقات نشان می دهند که درکهای مختلف از رنگ پاسخهای عاطفی ما را به همان رنگها تغییر نمی دهد. آنها همچنین دریافتند که واکنش انسانها به رنگ آبی در نتیجه طول موجهای کوتاه تر نوری که به شبکیه می رسد تأثیر آرامش بخش تری است.
درحالی که طول موجهای بلند تر زرد، نارنجی و قرمز می تواند ما را هوشیار تر کند. نیتز اظهار داشت: تحقیقات اخیر نشان می دهد که همه ما رنگها را یکسان نمی بینیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مهدی
واقعا قبول دارم این مطلب رو ممنون
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
قلب فقط کارش خونرسانی نیست؛ رزق و روزیتون رو هم میرسونه! خوش قلب باشید