سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۱ / ۰۳:۱۹
کد مطلب: 12554
۰

در آوردن دندان کودکان باعث بيماري نمي شود


در آمدن دندان در کودکان زمان مشخصي ندارد و به طور کلي تا 3 سالگي طول مي کشد. مقدمات شکل گيري دندان از دوره جنيني آغاز مي شود و جوانه دندان ها پس از تولد شکل مي گيرد. اين جوانه ها بين سه تا دوازده ماهگي به تدريج از سطح لثه بيرون مي آيد. معمولا دندان درآوردن کودکان همراه با بي قراري و درد و آب ريزش از دندان است. کودک قبل از بيرون آمدن اولين دندان بي قراري مي کند و براي تسکين درد ممکن است هر شيئي را به دهان نزديک کند، لثه ها متورم مي شود و ممکن است لب هاي وي پر و باد کرده به نظر آيد. بر خلاف نظر عده اي از والدين، متخصصان بر اين عقيده اند که دندان درآوردن کودکان موجب بروز هيچ بيماري نمي شود. حرارت بدن کودک در هنگامي که دندان درمي آورد نبايد بيشتر از ۳۸ درجه سانتي گراد باشد. اگر دماي بدن وي بيشتر باشد، نشانه بيماري کودک است به خصوص در فصل گرما که ممکن است کودک دچار گرمازدگي شده باشد يا به علت قرار دادن شيء آلوده در دهان دچار بيماري شده باشد. دکتر فاطمه مهتابصير متخصص نوزادان و کودکان با بيان اين مطلب به خراسان افزود: چون کودک هنگام درآوردن دندان احساس ناراحتي مي کند هر شيئي را که در اختيار داشته باشد در دهان قرار مي دهد و اين امر ممکن است باعث اسهال وي شود. والدين به اشتباه فکر مي کنند تب و اسهال هنگام دندان درآوردن کودک امري طبيعي است اما بايد گفت که تماس کودک با وسايل آلوده باعث بروز عفونت و اسهال شده است.اين متخصص نوزادان با اشاره به اين که وضعيت و شرايط کودکان هنگام دندان درآوردن با هم متفاوت است، افزود: قبل از شروع درآمدن اولين دندان لثه کودک سفت مي شود و ترشح بزاق افزايش مي يابد که اين امر باعث قرمزي پوست اطراف دهان مي شود.وي افزود: معمولا از ۴ماهگي به بعد دندان شروع به در آمدن مي کند و زمان آن در کودکان دختر و پسر فرقي نمي کند. اما برحسب ميزان دريافت ويتامين D و شرايط ژنتيکي ممکن است در آمدن دندان زودتر و يا ديرتر اتفاق افتد.معمولا آغاز درآمدن دندان از ۴ ماهگي است و انتظار مي رود تا يک سالگي کودک ۴ دندان پيش داشته باشد.

وي با اشاره به اين که در برخي موارد براي تسکين درد کودک از مسکن استفاده مي شود، افزود: خانواده ها بايد مراقب باشند که از مصرف زياد مسکن براي کودکان خودداري کنند. زيرا ژل هاي بي حس کننده باعث اختلال بلع در کودکان مي شود. استفاده موضعي از قطره استامينوفن مناسب تر است که البته بايد با تجويز پزشک استفاده شود.



نکاتي براي کمک به تسکين درد


- لثه کودک را با انگشت خود که تميز کرده ايد مالش دهيد، اين کار باعث آرامش وي مي شود.

- بيسکويت مخصوص يا حلقه پلاستيکي مخصوص در آوردن دندان را در اختيار وي قرار دهيد.

- با پيچيدن پارچه کتاني تميز به دور انگشت لثه و دندان کودک را تميز کنيد.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی