جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۷:۳۹
کد مطلب: 12920
۰

ماساژ بافت های آسیب دیده مطلقاً ممنوع!

ماساژ یك روش درمانی مفید و نسبتاً ایمن است كه در صورت استفاده منطقی و كاربرد تكنیك های مناسب و به شرط انجام توسط افرادی كه صلاحیت علمی، عملی و اخلاقی انجام آن را دارند می تواند اثرات موثری بر سلامت جسمی و روانی افراد سالم و بیمار داشته باشد.ماساژ یك واژه كلی است كه برای دستكاری های مشخصی از بافت نرم بدن به كار می رود و شامل یك گروه از فرایندهایی است كه معمولا با حركت سطحی ملایم، ضربه زدن و فشردن دست روی بافتهای خارجی بدن می شود.

به گزارش کیهان ؛ از ماساژ به منظورهای درمانی، درمانهای تسكینی و یا سایر كاربردهای بهداشتی استفاده می شود و ممكن است اثرات درمانی آن سبب بهبود عملكرد سیستم عصبی و عضلانی، گردش خون و سیستم لنفاوی و حتی سیستم ایمنی بدن شود. تاریخچه استفاده از ماساژ و سایر انواع درمانهای دستی به بیش از سه هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد. در این زمینه اسنادی مرتبط از كشورهای چین، هند، یونان و حتی شواهدی از استفاده آن در طب سنتی و اسلامی در زمان ابن سینا در دست است. در حال حاضر ماساژ درمانی یك روش علمی و آكادمیك است به طوری كه در برخی كشورها رشته دانشگاهی آن در دوره های كارشناسی تا دكترا تدریس می شود. در ایران بیشترین افرادی كه از لحاظ علمی و عملی روی ماساژ درمانی تسلط دارند همكاران فیزیوتراپیست هستند. پزشكان متخصص طب فیزیكی و توانبخشی از ماساژ دستی برای آماده سازی بافتها برای انجام درمانهایی مثل ماتیپولاسیون (دستكاری) ستون فقرات یا مفاصل اندامها یا انجام ورزش درمانی استفاده می كنند.مكانیسم قطعی تأثیرات ماساژ و ماساژ درمانی هنوز شناخته نشده است ولی ممكن است بر حسب نوع و كاربرد ماساژ و نیز سطحی یا عمقی بودن آن مجموعه ای از اثرات مكانیكی، بازتابی (رفلكسی)، عصبی و روانی در آن دخیل باشد. هدف كلی از ماساژهای درمانی ایجاد آرامش (ریلكسیشن)، برطرف كردن تنش عضلات، كاهش درد، افزایش قابلیت حركت بافت نرم و بهبود گردش خون است.

شواهد علمی قابل توجهی به نفع تأثیرات مثبت ماساژ درمانی در درمان اضطراب و استرس، درد مفاصل، لنف ادم (تورم اندامها ناشی از تجمع لنف)، برخی از انواع كمر دردهای مكانیكی، آسیب رباطها (تاندون ها) و حتی اختلالات خواب وجود دارد. همچنین برخی تحقیقات نشان داده اند كه می شود از ماساژ درمانی به عنوان درمان كمكی و فرعی (و نه علاج قطعی) در مبتلایان به دردهای مزمن، فیبر و میالژی، برخی آسیبهای ورزشی، سردرد، مراقبتهای سوختگی و حتی كاهش درد در برخی انواع سرطان بهره گرفت اما نكته مهم این است كه در موارد مذكور ماساژ به هیچ وجه جایگزین درمانهای علمی معمول و مرسوم نیست.در صورت استفاده مناسب و به جا در كل ماساژ یك روش درمانی نسبتاً ایمن و كم خطر است. ولی باید به خاطر داشت كه انجام ماساژ بر روی نواحی سرطانی، التهاب عفونی بافت نرم (سلولیت) و التهاب عروق لنفانوی (لنفانژیت) مطلقاً ممنوع است. همچنین از انجام ماساژ عمقی بر روی نواحی كه اخیراً دچار ضربه (تروما) و خونریزی شده اند باید پرهیز كرد.

در مورد بیمارانی كه تحت درمان با داروهای ضدانعقادی هستند باید از روشهای ملایم و سطحی تر ماساژ و آن هم با احتیاط بهره جست. اما انجام ماساژ عمقی بر روی نواحی شناخته شده ترومبوز عمقی وریدی ممنوع است. و در آخر اینكه ماساژ در مبتلایان به ارتروز و پوكی استخوان شدید نیز باید با ملایمت انجام شود.نكته بسیار مهم و حائز اهمیت این است كه با توجه به اینكه فرد ماساژدهنده به عنوان یك درمانگر باید موارد كاربرد صحیح، موارد ممنوعیت ماساژ، احتیاطات نوع و تكنیك مناسب را بداند، ارائه خدمات ماساژ در مراكز غیرمجاز ممكن است سبب تشدید بیماری بیماران و حتی ایجاد عوارض اسكلتی و عضلانی و روحی روانی شود لذا به هیچ وجه انجام ماساژ توسط افراد متفرقه و فاقد صلاحیت علمی را در مورد بیماران توصیه نمی كنیم.



نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن