سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱ / ۰۹:۱۸
کد مطلب: 14855
۰

کم تحرکي عاملي براي بروز بيماري هاي گوارشي

يبوست همراه با درد، تهوع و کاهش وزن را جدي بگيريد
شيوه زندگي اثر مستقيمي روي عملکرد سيستم گوارشي مي گذارد؛ تغذيه ناسالم، مصرف ناکافي مايعات و کم تحرکي و يا ميزان بالاي استرس، عملکرد دستگا ه هاي داخلي بدن از جمله دستگاه گوارش را دچار اختلال مي کند. يبوست يکي از اختلالات دستگاه گوارش است که علت هاي زيادي براي بروز آن بيان مي شود اما بايد دانست که تغذيه ناسالم، کم تحرکي و استرس از جمله دلايل مهم بروز يبوست است. درباره علت ها و درمان يبوست با دکترسيامک خالقي، فوق تخصص گوارش و کبد و استاديار دانشگاه علوم پزشکي تهران گفت وگويي کرده ايم که در ادامه مي آيد. وي مي گويد: يبوست يکي از شايع ترين علائم و مشکلات گوارشي است که بيماران در مراجعه به پزشک از آن شکايت مي کنند. متخصصان دفع مدفوع کمتر از ۳ بار در هفته را يبوست مي دانند. اين بيماري در سنين مختلف ديده مي شود و در شرايط مختلف امکان بروز آن وجود دارد. شايع ترين علت اين اختلال تغذيه ناسالم، مصرف غذاهاي آماده و فست فود به جاي غذاي خانگي، استفاده ناکافي از فيبر و مايعات و کم تحرکي است. اين فوق تخصص گوارش و کبد، مصرف موادغذايي حاوي فيبر از جمله ميوه، سبزي، کاهو و فيبرهاي غيرقابل جذب مانند سبوس را در رفع يبوست مفيد مي داند. بنابراين در اولين قدم توصيه پزشک به بيمار اين است که رژيم غذايي خود را تغيير بدهد و مايعات بيشتري بنوشد و تحرک کافي داشته باشد. وي مي افزايد: يبوست همراه با علائمي مانند درد شکم، حالت تهوع و استفراغ، کاهش وزن، مشاهده خون چه در مدفوع و چه هنگام دفع را بايد يک زنگ خطر محسوب کرد. زيرا اين علائم هشدار دهنده، احتمالاً بيانگر بروز يک بيماري جدي است. براي مشخص شدن علت بروزاين علائم، نياز به معاينات پزشکي است. بعضي از بيماري ها موجب يبوست مي شود. بيماري هايي مانند کم کاري تيروئيد و کم کاري ديگر هورمون ها، بيماري ديابت، تومورها و سرطان روده عوامل شايعي است که در بروز يبوست نقش دارد.

شرايط فيزيولوژيکي مانند حاملگي و همچنين افزايش سن و بيماري هاي عضلاني مانند ديستروفي نيز از علل يبوست است. وي مي افزايد: معمولاً در سنين پايين تغذيه عامل اصلي بروز اين اختلال گوارشي به حساب مي آيد؛ اما در سنين بالاي ۶۰سال، علت آن ممکن است به بيماري هاي خاصي مانند تومورها مربوط باشد. در صورت مشاهده علائم ياد شده لازم است بيمار به پزشک مراجعه کند.

وي بر لزوم کاهش مصرف گوشت و فست فود تاکيد و به چند درمان خانگي نيز اشاره مي کند.

۱ - مصرف روغن زيتون، خاکشير، مايعات و موادغذايي حاوي فيبر در کاهش يبوست موثر است؛ اما در صورت شديد بودن اين اختلال، نياز به درمان هاي پزشکي است.

۲ - علاوه بر تاثير مخرب تغذيه ناسالم و کم تحرکي، استرس، هيجان، اضطراب محيطي و شغلي نيز در ايجاد يبوست نقش دارد. به همين دليل نمي توان فقط روي يک عامل دست گذاشت و صرفاً آن را دليل بروز يبوست دانست، زيرا چنان چه گفته شد عوامل بروز اين اختلال متعدد است. وي مي افزايد: از اين رو هم بايد عامل اصلي را شناسايي و رفع کنيم و هم استرس محيط کار و زندگي را کنترل کنيم. دکترخالقي در پاسخ به اين سوال که آيا يبوست باعث ايجاد جوش صورت مي شود، گفت: برخلاف تصور اکثر مردم يبوست هيچ ارتباطي با ايجاد جوش صورت ندارد. وي در بخش ديگري از سخنانش درباره روش هاي تشخيصي و عوارض آن، افزود: کولونو سکوپي در صورتي که در کلينيک مجهز و با دستگاه هاي مناسب انجام شود، مشکلي براي بيمار ايجاد نمي کند. در مطلبي از سايت «Prevention»، عوامل متعددي براي بروز يبوست عنوان شده است که در ادامه مطلب، به آن ها اشاره مي کنيم.

ايجاد تغيير در برنامه غذايي، سفر يا تعطيلي

بارداري که باعث ايجاد تغيير هورموني و فيزيکي در بدن مي شود.

يائسگي و تغيير هورموني هنگام پريود

با بالا رفتن سن، عملکرد بدن و سيستم گوارشي کند مي شود و افراد مسن نسبت به جوانان ۵برابر بيشتر در معرض خطر يبوست قرار مي گيرند.

مصرف داروهاي حاوي کدئين، قرص هاي آهن، ضداسيد حاوي هيدروکسيدآلومينيوم يا کلسيم کربونيت، داروهاي ضداسپاسمي، ضدافسردگي و ضدتشنج

مصرف بي رويه ملين ها که باعث تنبل شدن روده ها مي شود.

(IBS) سندروم روده تحريک پذير يکي از شايع ترين علل يبوست به حساب مي آيد.     خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...