يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۱ / ۰۹:۵۰
کد مطلب: 16081
۱

رضایت از کاهش وزن با طب سوزنی

وبدا: مدیر گروه طب چینی دانشگاه علوم‌پزشكی مشهد گفت: از هر 5 نفري که براي کاهش وزن طب سوزني انجام مي‌دهند،3 نفر به نتيجه رضايت‌بخش دست مي‌يابند.

دكتر حمید رضا بهرامی  درباره اثربخشي طب سوزني اظهار کرد: مطالعات زيادي در حوزه اثرگذاري طب سوزني براي چاقي و لاغري انجام شده که بيانگر مؤثر بودن آن است، اما بطور کلي 60 تا 65درصد جواب داده است.

وي افزود: طب سوزني موجب رها شدن موادشيميايي موجود در بدن  و تحريک نوعي مسکن که ترکيباتي از ترياک است، مي‌شود و ميدان‌هاي مغناطيسي و الکتريکي بدن را فعال مي کند و به اين ترتيب بهترين ميزان پاسخ را به عمده دردها داده است.

تکرار دوره درمان ميزان پايايي را افزايش مي‌دهد

دکتر بهرامي، درباره ميزان ماندگاري و اثربخشي دايم طب سوزني گفت: بطورکلي تکرار يک دوره درمان ميزان پايايي را افزايش مي‌دهد، اما بطور معمول درمانگر بر اساس شرايط بيمار و نوع درد تشخيص مي‌دهد که درمان را تکرار کند يا خير و در مواردي طب سوزني به ميزان غيرقابل برگشت اثربخش بوده است.

وي خاطرنشان کرد: بر اساس بولتن رسمي سازمان بهداشت جهاني که در سال 2005 منتشر شد،طب سوزني روشي بدون خطر و اثربخش براي 37بيماري عنوان شده که بيشتر در بحث سردرد، نازايي، كمر درد، آرتروز، برخي مشکلات گوارشي و ... نتايج قابل توجه و خوبي داشته است.

به گفتهدکتر  بهرامي، اين درحاليست که امروزه بررسي‌ها حاکي از آنست که طب سوزني در رابطه با بيماري‌هاي روحي و رواني،افسردگي، انواع اضطراب و ... نيز از درصد موفقیت بالا برخوردار بوده است.

طب سوزني به هيچ‌وجه طب جايگزين نيست

وي در عين حال تصريح کرد: طب سوزني به هيچ‌وجه طب جايگزين نيست،بلکه درمان کمکي و مکمل است، بنابراين ورود افراد بايد با پايه پزشکي باشد و بهتر است بپذيريم اين طب، طب معجزه‌گر نيست.

مدیر گروه طب چینی دانشگاه علوم‌پزشكی مشهد تأکيد کرد: بر اين اساس فرد درمانگر در طب سوزني بايد به طب کلاسيک آشنا باشد، بنابراين مسير تشخيصي را بايد يا خودش انجام دهد و يا از همکاران متخصص کمک بگيرد و به همين دليل هر مراجعه‌کننده‌اي نمي‌تواند کانديد استفاده از طب سوزني باشد، چراکه در برخي مواقع بايد اقدامات اورژانسي براي بيمار انجام شود.

درمانگر طب سوزني بايد حداقل 2هزار ساعت کار عملي کرده باشد

وي در پاسخ به اين پرسش که «آيا هر فردي مي‌تواند در حوزه درمانگر طب سوزني فعاليت کند؟»، اظهار کرد: درمانگر طب سوزني بايد مباني تشخيصي را آموخته باشد و صرف گذراندن دوره‌هاي کوتاه مدت نمي‌توان وارد اين حوزه شد، چراکه گرفتن نبض بطور ويژه و مشاهده زبان همراه با بررسی رنگ،پوشش و بدنه زبان نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است، از اين رو تأکيد شده که درمانگر حداقل بايد 2هزار ساعت کار عملي کرده باشد.

دکتر بهرامي همچنين درباره ميانگين جلسات براي يک دوره درمان طب سوزني گفت:3 جلسه در هفته معادل 12 جلسه ماهانه استاندارد دوره درمان طب سوزني است اما بر حسب مورد،شدت درد و شرايط فرد،درمانگر ممکن است اين تعداد جلسه را افزايش دهد.

به گفته وي، طب سوزنی يکي از زيرشاخه‌هاي طب سنتی چیني با قدمتي بين 3 تا 5هزار سال است و در حال حاضر به عنوان یكی از مؤثرترين رشته‌های طب مكمل در تسکين بسياري از دردها كاربرد دارد. در اين طب اعتقاد بر اين است که انرژی حیاتی در بدن و طبیعت در جریان و حرکت و سلامت در اين انرژي نهفته است و هرگاه از حالت تعادل خارج شود،بيماري بروز مي‌يابد.

مدیر گروه طب چینی دانشگاه علوم‌پزشكی مشهد افزود: براساس فلسفه اين طب، این انرژی حیاتی در بدن انسان درون کانال‌های خاصی که 14مسير است، در جریان بوده که به آن «مریدین» گفته می‌شود و به اين ترتيب اين مسيرهاي خاص در جلو و عقب بدن زنجيره‌اي از حرکت انرژي را بوجود مي‌آورند که سلسله‌وار بهم مرتبط هستند و هرگاه يک انرژي کارکرد خود را از دست دهد،تعادل بهم مي‌خورد.

سوزن‌ها فقط يکبار مصرف شوند

بهرامي گفت: طبق مطالعات صورت گرفته، 361 نقطه اصلی و 50 تا 60 نقطه اضافي در بدن نقاطي هستند که براي طب سوزنی استفاده مي‌شوند و هريک از اين نقاط،يک جغرافيا و عملکرد خاصي را در سطح بدن عهده‌دار هستند و درمانگر با انجام معاينه و گرفتن شرح حال به تشخيصي از الگوي برهم خوردن تعادل در بدن مي‌رسد و بجاي استفاده از دارو،به داده‌هاي علمي خود مراجعه و به فرمولاسیون و ترکیبی از این نقاط دست پیدا می‌کند. با فرورفتن سوزن‌ها که بدون حساسيت و عارضه هستند،آن نقاط خاص فعال شده و به تدريج تعادل از دست رفته برقرار مي‌شود.

وي همچنين تأکيد کرد که درمانگرها بطور حتم سوزن‌ها را بصورت يکبارمصرف استفاده کنند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...