يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ / ۱۱:۰۸
کد مطلب: 17216
۰
در اختتامیه‌ی جشنواره‌ی دانشگاه پاک عنوان شد:

تجارت مواد مخدر پس از نفت در رتبه‌ی دوم جهانی

رییس دانشگاه رازی کرمانشاه، با بیان این‌که سالانه میلیاردها تومان صرف مبارزه با مواد مخدر و درمان معتادان می‌شود، گفت: هم‌اکنون تجارت مواد مخدر در دنیا پس از نفت در رتبه دوم قرار دارد.
به گزارش ایسنا، پروفسور «محمدمهدی خدایی» رییس دانشگاه رازی کرمانشاه، در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره‌ی منطقه‌ای دانشگاه پاک که دیروز با حضور مشاور اجرایی مدیرکل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، مسوولان ستاد مبارزه با مواد مخدر، فرمانده انتظامی استان و جمعی از اساتید و دانشجویان برگزار شد، ابراز امیدواری کرد، برگزاری جشنواره‌های این‌چنینی در زمینه‌ی پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر بتواند به تدریج به اهداف خود در جهت کاهش این آسیب اجتماعی در جامعه برسد.
خدایی اعتیاد را از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی کنونی جامعه برشمرد و افزود: متاسفانه فرد معتاد با از دست دادن جان خود، سبب آسیب رساندن به افراد خانواده و اجتماع می‌شود.
به گفته‌ی وی، طبق آمارها در هر دو ساعت یک معتاد جان خود را از دست می‌دهد. رییس دانشگاه رازی اعتیاد را اهرم فشار کشورهای استعمارگر علیه کشورهای توسعه‌نیافته و جهان سومی برشمرد و افزود: تنها با معتاد کردن جوانان یک کشور می‌توان اختیار آن کشور را در دست گرفت و این موضوعی است که کشورهای استعمارگر به خوبی به آن واقفند. خدایی اشغال افغانستان توسط آمریکا را در همین راستا دانست و گفت: هم‌اکنون تجارت مواد مخدر در دنیا پس از نفت در رتبه دوم قرار دارد و آمریکا برای تصاحب این تجارت تنها با اشغال افغانستان می‌توانست به اهداف خود برسد، چون بیش از 93 درصد از مواد مخدر دنیا در این کشور تولید می‌شود.
وی مبارزه با اعتیاد را بسیار سخت و هزینه‌بر برشمرد و افزود: با وجود تلاش‌های فراوان ایران در زمینه‌ی مبارزه با مواد مخدر و این‌که در این زمینه هم‌اکنون در دنیا پیشرو هستیم، هنوز نتوانستیم مانع ورود کامل موادمخدر به کشور و نابودی آن شویم.
به گفته‌ی خدایی، مبارزه با مواد مخدر در دنیا به علت سودآور بودن این تجارت چندان جدی گرفته نمی‌شود و هم‌اکنون ایران بیشترین سهم مبارزه را در دنیا در این زمینه دارد. خدایی مقاومت در برابر مواد مخدر به ویژه از ناحیه جوانان را ضروری دانست و برگزاری این جشنواره را در راستای پیشگیری از مصرف مواد مخدر در جوانان دانست و گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر استان به همراه حوزه‌ی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در برگزرای این جشنواره نقش داشته‌اند و تلاش کردند تا جشنواره به اهداف مدنظرش برسد.
«پیام جوادی‌کیا» مدیرکل فرهنگی دانشگاه رازی و دبیر این جشنواره نیز به ایسنا گفت: این جشنواره از آذر سال پیش، آغاز شد و هدف این جشنواره آگاه‌سازی دانشگاهیان در زمینه‌ی مواد مخدر و آموزش پیشگیری از مصرف این مواد به آنهاست.

به گفته‌ی جوادی‌کیا، این جشنواره در چندین محور از جمله برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی اجتماعی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و همایش‌ها پیگیری شده است. وی با اشاره به برگزاری این جشنواره در پنج منطقه‌ی کشور به میزبانی دانشگاه شاهد تهران، دانشگاه رازی، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه هرمزگان و دانشگاه بندرعباس ادامه داد: دانشگاه رازی متولی برگزاری این جشنواره در منطقه دو کشور بود که برای برپایی آن به 18 دانشگاه این منطقه اطلاع‌رسانی شد.
به گفته‌ی دبیر نخستین جشنواره‌ی منطقه‌ای دانشگاه پاک، بیش از 70 اثر در بخش‌های مقاله‌نویسی، شعر، فیلم، انیمیشن و ... به بخش داوری این جشنواره راه یافتند. وی با اشاره به برگزاری دو کارگاه آموزشی در این جشنواره، از حضور اساتید و کارمندان همچنین دانشجویان دانشگاه‌های منطقه‌ی دو در این کارگاه خبر داد.

جوادی‌کیا تشکیل کتابخانه‌ی تخصصی، طراحی وب سایت و تشکیل کانون دانشجویی را در زمینه‌ی پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر از برنامه‌های این جشنواره در جهت تداوم اهداف مدنظر جشنواره برشمرد و افزود: برای تداوم بخشی اهداف جشنواره به ایجاد فضای دایمی نیاز بود تا دانشجویان با مراجعه به آن اطلاعات مورد نظر خود را در زمینه‌ی پیشگیری از مواد مخدر دریافت کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی