دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۱ دی ۱۳۸۹ / ۲۲:۰۵
کد مطلب: 1992
۰

اصلاح طول دوره تحصیل دانشجویان پزشکی

معاون آموزشی وزارت بهداشت از انجام مطالعه ای برای اصلاح ساختار زمانی طول دوره تحصیل برای دانشجویان پزشکی خبر داد و گفت: این مطالعه در دستور کار قرار دارد و ساختار آموزشی بر اساس نتایج این مطالعه که معتبر و هماهنگ با پیشرفت های علمی است اصلاح می شود.
دکتر محمدعلی محققی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: آنچه در دوره پزشکی رخ می دهد نباید صرفه جویی باشد بلکه عمل به وظایف شغلی است که در آینده به پزشکی خانواده و سایر موضوعات کاربردی معطوف می شود. در عین حال بخش هایی که به موضوعات خاص و غیرکاربردی می پردازد با مدیریت زمانی اداره شود. وی خاطرنشان کرد: دوره پزشکی عمومی از نظر نظامات آموزشی و طول دوره معادل کارشناسی ارشد است. در روال عادی پس از آموزش کارشناسی فرد وارد دوره کارشناسی ارشد می شود اما در آموزش پزشکی عمومی این دو دوره به نوعی به نوعی با هم تلفیق شده اند. ما نکته اینجا است که در عمل مقطع دکتری عمومی با دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد تفاوت دارد زیرا مراحل تحصیلی شکل دیگری پیدا می کنند. محققی اظهار داشت: یک دانشجوی پزشکی در مرحله اول وارد دوره علوم پایه می شود که به صورت نظری آموزش می بیند و بخش های عملی و آزمایشگاهی را نیز می گذراند. فرد در این دوره ها با مبانی آشنا می شود تا برای ورود به دوره علوم بالینی آماده باشد. وی افزود: آموزش در گروه پزشکی در ایران به شکلی است که برای ورود به دوره بالینی فرد باید امتحان جامعی را بگذرانند که پس از گذراندن این آزمون، فرد وارد مقطعی میان علوم پایه و بالینی می شود به نام فیزیوپاتولوژی که در این مرحله هم مبانی علوم بالینی و علل بیماریها به فرد آموزش داده می شود. معاون وزیر بهداشت گفت: تا این نقطه امکان صرفه جویی جدی در دوره های آموزشی با تلفیق آموزه های مشترک، ایجاد میان حیطه های مشترک، محدود کردن حیطه های الزامی و شناسایی عرصه های ضروری و انطباق دانشگاه ها با ضروریات وجود دارد. وی افزود: تمام این موضوعات به کارشناسی همه جانبه نیاز دارد چرا که پزشکی در حال حاضر با توسعه علوم پایه و ایجاد حیطه های جدید مواجه است و برای کوتاه کردن دوره ها باید این مقتضیات هم درنظر گرفته شود. محققی خاطرنشان کرد: حتی تلفیق دوره ها نیز به معنای جامع تر باید دیده شود و می تواند اشکال مختلفی داشته باشد که البته نیاز به کارشناسی دارد. وی یادآور شد: نکته مهم در دوره پزشکی، دوره بالینی است که یک دوره تجربی بوده و رویکرد فعلی نیز در حداقل زمان اجرا می شود و امکان حذف زمانی در این دوره وجود ندارد و حتی لازم است که برخی از دوره ها و بخشها در این مرحله افزایش یابد. معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: این موضوع که آیا در دوره کارورزی و کارآموزی در بالینی امکان تلفیق و صرفه جویی دوره آموزشی وجود دارد باید با نگاه استفاده از فرصتها بررسی شود. نگاه انقباضی در این میان کارساز نیست.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.