دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۲ / ۲۳:۴۷
کد مطلب: 20798
۰
همزمان با هفته پژوهش و فناوری

پانزدهمین جشنواره جوان خوارزمی 26 آذر ماه امسال برگزار می‌شود

ایسنا: دکتر احمد اکبری، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس سازمان پژوهش‌های علمی صنعتی ایران در نشست خبری این جشنواره همچنین با بیان اینکه سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی همه ساله در راستای انجام ماموریت‌ها و به منظور تقدیر از مبتکران و فناوران جوان و صاحبان اندیشه کشور در زمینه‌های علمی و پژوهشی، مراسم تقدیر از برگزیدگان جشنواره جوان خوارزمی را در هفته پژوهش برگزار می‌کند، گفت: در این مراسم از دستاوردهای ارزشمند تلاش‌گران جوان عرصه پژوهش و فناوری کشور که موجب سرافرازی ایران اسلامی هستند، تقدیر و به جامعه علمی معرفی خواهند شد. وی افزود: تا کنون چهارده دوره از جشنواره جوان خوارزمی برگزار شده و روز سه‌شنبه 26 آذر ماه مقارن با هفته پژوهش پانزدهمین دوره جشنواره جوان خوارزمی نیز برگزار خواهد شد.

به گفته وی طرح‌های ارسالی به این جشنواره در چهار محور پژوهش‌های بنیادی، پژوهش‌های کاربردی، پژوهش‌های توسعه‌یی و بخش ابتکار و نوآوری و اختراع و همچنین در چهارده گروه تخصصی شامل صنایع شیمیایی، مکانیک، برق و کامپیوتر، هنر و معماری، کشاورزی و منابع طبیعی، علوم پایه، مهندسی صنایع و مدیریت فناوری، مواد، متالوژی و انرژی‌های نو و زیست فناوری، محیط زیست و علوم پزشکی، فناوری نانو، مهندسی نرم‌افزار و فناوری اطلاعات و مکاترونیک مورد بررسی قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: برگزیدگان جشنواره‌های جوان از تسهیلات ویژه‌ای همچون امکان ادامه تحصیل در دوره‌های تحصیلی بالاتر و معرفی به بنیاد ملی نخبگان برای استفاده از تسهیلات این بنیاد برخوردار می‌شوند. همچنین در سال جاری از طرح‌های برگزیده‌ای که امکان تجاری سازی داشته باشند، حمایت‌های بیشتری به عمل می‌آید و علاوه بر معرفی طرح‌های صنایع مرتبط، امکان استفاده این طرح‌ها از تسهیلات مراکز رشد و پارک‌های فناوری و حضور در موزه علوم و فناوری وزارت علوم و معرفی در سمینارها و کنفرانس‌های بین‌المللی نیز فراهم خواهد شد .

وی با اشاره به اهداف جشنواره جوان خوارزمی گفت:‌ از جمله اهداف این جشنواره می‌توان به زمینه‌های لازم برای بروز، پرورش، رشد و شکوفایی استعدادها و خلاقیت‌های نوجوانان و جوانان، توسعه و تعمیق روحیه پژوهش و نوآوری، حمایت و هدایت مادی و معنوی از دانش‌آموزان و دانشجویان پژوهشگر و نوآور، توجه به فناوری‌های نوین، ارزش بخشیدن به دستاوردهای علمی و فنی نوجوانان و جوانان، آماده‌سازی نسل جوان برای ورود به میدان رقابت‌های علمی و فنی اشاره کرد.

وی افزود: همچنین آشنایی دانش‌آموزان با پژوهش و شیوه‌های کشف و حل خلاقانه مسائل علمی و فنی و انجام کارهای علمی، فنی و پژوهشی به شیوه گروهی با حفظ رقابت سالم و سازنده از دیگر اهداف این جشنواره است. وی با اشاره به آثار ارسالی به دبیرخانه پانزدهمین جشنواره جوان خوارزمی گفت:‌ بر این اساس در بخش دانشجویی و آزاد این دوره از جشنواره تعداد 939 طرح از طریق ثبت‌نام الکترونیکی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که پس از ارزیابی علمی در مجموع تعداد 34 طرح به هیات داوران پیشنهاد شد و این هیات نیز پس از دفاع گروه‌های تخصصی از طرح‌های پیشنهادی خود و بررسی‌های مجدد تعداد 21 طرح را به عنوان برگزیده نهایی انتخاب کرده‌اند.

به گفته وی همچنین در بخش دانش‌آموزی نیز 20 هزار و 548 طرح به دبیرخانه استانی جشنواره ارسال شد که از این میان 1091 طرح به عنوان طرح‌های منتخب استانی انتخاب شدند و پس از داوری 100 طرح به مرحله پایانی راه یافتند و نهایتا 42 طرح به عنوان برگزیدگان نهایی دانش‌آموزی انتخاب شدند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین از جمله شروط شرکت داوطلبان در این جشنواره را چه در بخش دانشجویی و چه در بخش آزاد داشتن رده سنی زیر 30 سال عنوان کرد. دکتر اکبری در ادامه سخنانش همچنین از ایجاد معاونت تجاری سازی در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی خبر داد که وظیفه زمینه‌سازی کارآفرینی و ارتباط با صنعت را بر عهده دارد.
وی با اشاره به سخنان رییس جمهور در مراسم روز گذشته در دانشگاه شهید بهشتی مبنی بر راه‌اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی با اعتبار 25 میلیارد تومانی گفت:‌ همچنین اعتباری برای این صندوق در نظر گرفته شده است که پس از تایید مجلس بودجه لازم به این صندوق تزریق می‌شود.

به گفته اکبری، همچنین بنا بر اعلام وزیر علوم اگر مبلغ مورد نظر این صندوق مصرف شود، مجددا تامین اعتبار خواهد شد. وی رویکرد سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران را تبدیل هر طرح به ثروت و همچنین نقش داشتن آن در تولید ناخالص داخلی عنوان کرد.

همچنین در این نشست خبری الهیاری، دبیر پانزدهمین جشنواره جوان خوارزمی با بیان این که طرح‌های توسعه‌یی و کاربردی جهت تجاری سازی مورد حمایت قرار می‌گیرند، گفت: در این زمینه از میان طرح‌های برگزیده بخش دانشجویی و آ‌زاد دو طرح قابلیت تجاری‌سازی شدن داشتند که به بخش‌های مربوطه معرفی شدند.
همچنین ساعی دهقان دبیر بخش دانش‌آموزی پانزدهمین جشنواره جوان خوارزمی نیز گفت: سال گذشته در بخش دانش‌آموزی 10 طرح از سوی 10 استان ارسال شد اما امسال تعداد استان‌هایی که طرح به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند به 20 استان افزایش یافته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...