دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲ / ۱۳:۴۱
کد مطلب: 20813
۰

آمار باسوادهای کشور

40 میلیون نفر در کشور باسواد هستند
آمار باسوادهای کشور
به گزارش فارس از شهرستان ساری، علی باقرزاده پیش‌ از ظهر امروز در دوره آموزشی روسای سواد آموزی مناطق و ادارات شهرستانی مازندران که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد، به تاکیدات قرآن در فضیلت خواندن و نوشتن اشاره کرد. وی با اشاره به اینکه مازندران طبق سرشماری سال 90 از باسوادترین استان‌های کشور محسوب می‌شود،اظهار داشت: گروه سنی 10 تا 49 سال 95.7 درصد شهروندان مازندرانی با سواد هستند.

باقرزاده افزود: داشتن حدود 76 هزار بی‌سواد برای مازندرانی که همه فضائل در آن جمع شده است به صلاح نیست.
وی به سیاست‌های کلی جمهوری اسلامی در تحول نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: تحول نظام آموزش و پرورش مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، رسیدن به حیات طیبه،رشد و شکوفایی استعدادهای فطری،ارتقا کیفی در حوزه‌های بینش و دانش،مهارت، تربیت،سلامت جسمی و روحی دانش آموزان با تاکید بر ریشه‌کنی بی‌سوادی و تربیت انسان‌های مومن،پرهیزگار، متخلق به اخلاق اسلامی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش،سوادآموزی را موضوعی اولویت‌دار جهانی دانست و ادامه داد: دستیابی به تحصیلات ابتدایی یکی از آرمان‌های توسعه هزاره ملل متحد است.

وی یادآور شد: در سند جهانی آموزش برای همه که 164 کشور تعهد دارند بحث سوادآموزی نیز در آن مورد توجه قرار گرفت. باقرزاده با بیان اینکه در جهان بیش از 780 میلیون بی‌سواد وجود دارد،تصریح کرد: تعریف یونسکو از بی‌سواد،ناتوانی افراد برای شناسایی، درک، تفسیر، ایجاد برقراری ارتباط و محاسبه با استفاده از موارد چاپ و نوشته شده است که افراد برای توسعه توانایی و دانش خود و مشارکت کامل در جامعه جهانی به آن نیاز دارند.

وی به نظریه الوین تافلر درباره بی‌سوادی اشاره کرد و گفت: بی‌سواد قرن 21 کسانی نیستند که نمی‌توانند بخوانند و بنویسند، بلکه کسانی هستند که نمی‌توانند بیاموزند آموخته‌هایی کهنه را دور بریزند و دوباره بیاموزند. معاون وزیر آموزش و پرورش ضرورت سواد را در ابعاد مختلف بر شمرد و افزود: سواد در ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، دینی و مذهبی، اقتصادی، علمی، فناوری و بهداشتی اثرگذار است. وی با اشاره به اینکه در 93 کشور دنیا بی‌سواد به معنای خاص به کسی می‌گویند که توانایی خواندن و نوشتن متون ساده را نداشته باشد عنوان کرد و ادامه داد: درصد و تعداد افراد بی‌سواد کشور براساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن اعلام می‌شود. باقرزاده به وضعیت بی‌سواد کشور بر اساس سرشماری سال 90 اشاره کرد و گفت: در گروه سنی 6 تا9 سال2.7، 10 تا19 سال 0.3، 29 تا30 سال 0.8، 30 تا49 سال 1.0، 10 تا 49 سال 0.8، 50 سال به بالا 0.8 و 60 سال به بالا 0.9 درصد است.

رئیس سازمان سواد آموزی با اعلام اینکه در جمعیت 75 میلیونی سال 90، 40 میلیون نفر باسواد بزرگسال در کشور داریم،اظهار داشت: 6 میلیون دانشجو،13 میلیون دانش‌آموز، 9 میلیون 700 بی‌سواد، 6 میلیون زیر 6 سال که شرایط تحصیل ندارند و 40 میلیون نفر باسواد بزرگسال هستند.

وی با بیان اینکه از کل 40 میلیون باسواد بزرگسال کشور 10 میلیون و 600 هزار نفر باسواد ابتدایی هستند،افزود: 9 میلیون و 150 نفر باسواد راهنمایی،13 میلیون متوسطه تا دیپلم،6 میلیون دانشگاهی و 2 میلیون حوزوی و غیره هستند. باقرزاده خاطرنشان کرد: حدود 50 درصد جمعیت باسواد غیر محصل کشور تحصیلات ابتدایی و راهنمایی است و این آمار خوب نیست،تصریح کرد: ایران از کشورهایی است که تحصیلات رایگان در اختیار جامعه قرار می‌دهد.

وی افزود: 15 میلیون باسواد در حد راهنمایی در سن 50 سال داریم. معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در جمعیت 25 تا 65 سال 18 درصد شهروندان ایرانی دارای تحصیلات دانشگاهی هستند،افزود: در سند چشم‌انداز آمده است ایران باید قدرت اول علمی،اقتصادی و فرهنگی منطقه باشد.

وی علم را منشا فناوری و تولید اقتصادی دانست و ادامه داد: باید از فضاسازی علم برای رونق اقتصادی استفاده شود. رئیس سازمان سوادآموزی کشور پیامدهای بی‌سوادی را بر شمرد و گفت: آثار فردی و اجتماعی بی‌سوادی در کمیت و کیفیت تولید،نحوه مصرف کالا و خدمات،بهداشت،مباحث زیست محیطی، انظباط و قوانین اجتماعی،انتخاب آگاهانه،بزهکاری و جرم اثرگذار است. وی با بیان اینکه بر اساس اظهارات شرکت‌های دانش بنیان ایران با داشتن 22 هزار رکورد علمی رتبه 17 علم را در دنیا دارد،افزود: واقعیت این است که در تجاری‌سازی مشکل داریم.

باقرزاده یادآور شد: عمده رکوردها و یافته‌های علمی کشور ما را شرکت‌های خارجی می‌خرند، تصریح کرد: ما در حال تقویت حافظه محوری هستیم،پیشرفت تحصیلی به نوعی تقویت حافظه است.
وی اظهار داشت: ما در تجاری‌سازی علم در سطوح بالا و کاربردی کردن علم در سطح پایین دچار مشکل هستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟