جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۴:۳۴
کد مطلب: 21750
۰
در برنامه ثریا اعلام شد

درآمد پزشکان متخصص در بخش دولتی ۳۷ برابر سرانه درآمد ایرانیان است

پزشکانی با درآمد میلیاردی

به گزارش خبرگزاري فارس ، برنامه ثریا با موضوع بررسی وضعیت نظام سلامت و مشکلات مردم در این حوزه به روی آنتن رفت.

مردم 70 درصد هزینه‌های سلامت را از جیب پرداخت می‌کنند

محسن مقصودی، کارشناس برنامه ثریا با استناد به اظهار نظرهای وزیر اسبق بهداشت و وزیر فعلی گفت: طبق اظهار نظر ابتدای سال 91 وزیر اسبق بهداشت میزان پرداخت از جیب مردم 54.9 درصد و سهم دولت 20 درصد، بیمه های دولتی 18.6 درصد و بیمه های خصوصی 7.3 درصد بوده است. همچنین طبق اظهار نظر دیگری از این وزیر در مرداد ماه 91 میزان پرداخت از جیب مردم حدود 70 درصد است.

مجری برنامه ثریا با استناد به اظهار نظر دیگری از وزیر فعلی بهداشت و درمان به نقل از یکی از نمایندگان مجلس از جلسه غیر علنی مجلس میزان پرداخت از جیب مردم را 90 درصد شده است. یعنی هر چه زمان می‌گذرد میزان پرداخت از جیب مردم افزایش یافته است و الان آمار عجیب 90 درصد را اعلام  کرده‌اند.

مقصودی در ادامه با ارائه آمار دیگری درباره درصد خانوارهایی که هر ساله با هزینه های کمرشکن سلامت مواجه می شوند گفت: درصد خانوارهایی که با هزینه های کمر شکن سلامت مواجه می شوند یعنی تعداد خانواده هایی که هر ساله به دلیل هزینه های بالای سلامت به زیر خط فقر می روند. در کشور ما در سال های گذشته 4درصد بوده و در آمار های اخیر وزیر بهداشت این رقم را 7 درصد اعلام کرده است که به این معناست هر ساله 7درصد خانوارهای کشور به دلیل هزینه های کمرشکن سلامت به زیر خط فقر می روند.

وی با نشان دادن نموداری در مورد روند میزان پرداخت از جیب مردم از سال 82 تا 92 ارائه خود را ادامه داد و گفت: در سال 82 میزان پرداخت از جیب مردم برای سلامت 60 درصد بوده و در سال 83 این عدد نزولی بوده و به 50 درصد رسیده است اما به یکباره به دلیل یک اتفاق خاص این میزان پرداخت از جیب جهش پیدا کرده و روند صعود یافته و الان به حدود 90 درصد رسیده است.

وی در ادامه با مقایسه میزان پرداخت از جیب برخی خدمات خاص و رایج درمان مانند جراحی و داخلی در بخش دولتی و خصوصی به تفاوت بسیار زیاد میان پرداخت از جیب مردم در این دو بخش اشاره کرد و گفت: در سال 82 تا 83 این دو رقم یکسان بوده اما در سال 83 یک اتفاق خاصی رخ داده است که این تعرفه خدمات در بخش خصوصی به شدت جهش کرده و در حال حاضر به بیش از 10 برابر تعرفه بخش دولتی رسیده است.

کارشناس برنامه ثریا اضافه کرد: در سال 87 دولت با توسل به قانون تعزیرات و با توجه به رشد وحشتناک تعرفه های بخش خصوصی و فشار بر مردم، تعرفه هایی را برای بخش خصوصی تعیین کرد اما در عمل اجرا نشد لذا رشد این تعرفه های بخش خصوصی سهم زیادی در افزایش پرداخت از جیب مردم داشته است.

مقصودی در ادامه به رشد میزان پرداخت از جیب در بخش هتلینگ اشاره کرد و گفت: در این بخش نیز تعرفه های بخش خصوصی به یک باره از سال 83 رشد کرده و اضافه شده است.

اختیارات نظام پزشکی 83 دلیل بسیاری از بی عدالتی ها

کارشناس برنامه ثریا با اشاره به تعرفه های برخی خدمات مهم درمانی در بخش خصوصی و دولتی به سوال علت رشد یک باره تعرفه های بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی اشاره کرد گفت: قاعدتاً باید تفاوت پرداخت از جیب در هزینه های مردم در بخش دولتی و خصوصی در میزان تعرفه های هتلینگ و استفاده از خدمات رفاهی باشد و نه نوع خدمتی که دریافت می کنند. اما آمارها و نمودارها نشان می دهد که این تفاوت در بخش تعرفه ها نیز به شدت ایجاد شده است.

 

وی علت این را دادن اختیار تعیین تعرفه‌های بخش خصوصی و بیمارستان‌های خصوصی به نهاد صنفی نظام پزشکی اعلام کرد.

وی ادامه داد: اختیار تعیین تعرفه‌ها در سال 83 از دولت گرفته شد و به نظام پزشکی داده شد که همان صنف پزشکان بوده و کاملاً در امر تعیین تعرفه‌ها ذی نفع هستند و طبیعتاً میزان تعرفه ها را با توجه به منافع خود تعیین می کنند.

 

وی گفت: در ظرف یکی دوسال میزان تعرفه های بخش خصوصی به شدت افزایش یافته است و میزان برخی تعرفه ها حدود 10 برابر شده است و این اتفاقی است که در  همه آمارها و نمودارهای ما رخ داده است و این به دلیل آن است که اختیار تعرفه گذاری را به کسانی داده ایم که منافعشان ایجاب می کند تعرفه ها را بالاتر برده و پول بیشتری دریافت کند.

مقصودی تکمیل این بخش از ارائه خود با اشاره به نمودار میزان افزایش تعرفه های بخش هتلینگ گفت: بخش هتلینگ و خدمات رفاهی بخشی است که افزایش هزینه های آن طبیعی است چون بخش خصوصی سرمایه گذاری کرده است و لذا این تنها بخش خصوصی مجاز بوده است که هزینه های آن را افزایش بدهد اما با کمال تعجب این بخش به نسبت افزایش تعرفه های خدمات افزایش نداشته است. 

 

وی ادامه داد: مجموع این اتفاقاتی که رخ داده است باعث شده است که میزان پرداخت از جیب مردم که در برنامه چهارم به 30 درصد می‌رسید نه تنها محقق نشده است بلکه به حدود 90 درصد رسیده است. اگر روند سال 82 به 83 ادامه پیدا میکرد و اختیار تعیین تعرفه های به بخش خصوصی داده نمی‌شد با روند نزولی موجود به میزان 30 درصد می رسیدیم اما محقق نشد.

وی گفت: بعد از اتفاقی که در سال 83 رخ داد و پرداخت از جیب مردم با جهش مواجه شد و افزایش پیدا کرد در قانون برنامه پنجم نماینده های مجلس برای اینکه این مشکل را حل کنند اختیار تعرفه گذاری را از نظام پزشکی گرفته و آن را به دولت دادند اما متأسفانه اتفاق خاصی رخ نداد و دوباره تقریباً همان مسیر افزایش سهم مردم ادامه پیدا کرد.

وی درباره دلیل این امر و عدم اصلاح فاصله تعرفه های بخش خصوصی و دولتی اظهار داشت: علت این امر این است که متأسفانه در بخش های سیاستگذاری و شوراهای تصمیم گیری حوزه سلامت نیز پزشکان حضور جدی دارند و طبیعتاً مانع اصلاح امور می شوند و تعرفه‌ها مانند سال 87 که پایین آمد کاهش نیافت.

مجری برنامه ثریا با اشاره به خبر رسانه به نقل از دکتر قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت که در مراسم تودیع و معارفه معاون درمان این وزارتخانه اظهار داشته «سلب اختیار از نظام پزشکی در تعرفه گذاری یک اشتباه تاکتیکی بود» گفت: این اظهار نظر وزیر بهداشت به خلاف آن چیزی است که گفتیم بسیاری از مشکلات را ایجاد کرده است. و اینکه گفته شود آن تصمیمی که در قانون برنامه پنجم گرفته شده اشتباه بوده و اختیار تعرفه گذاری را باید دوباره به بخش خصوصی بازگرداند برای ما جای سوال جدی است. ما از وزیر بهداشت دعوت کرده بودیم که در برنامه حضور یافته و به این سوال پاسخ دهد که قول داده اند هفته آینده در برنامه حضور یابند.

مقصودی در نمودار دیگری نسبت افزایش حقوق کارگران و میزان افزایش تعرفه های پزشکی در بخش خصوصی در 11 سال اخیر را مقایسه کرد و گفت: در 11 سال اخیر حداقل حقوق کارگر طبق قانون کار حدود 5.7 برابر شده است و این درحالی است که تعرفه های بخش خصوصی در بخش جراحی 15.6 برابر و در بخش بیهوشی 14.6 و این عدد در بخش داخلی 27 برابر شده است و در پایان تعرفه هتلینگ بخش خصوصی در این مدت 16.2 برابر شده است.

وی تأکید کرد: این تعرفه های محاسبه شده در نمودارها ظاهری و مصوب است و بدون احتساب فسادها و زیرمیزی هاست و این در حالی است که با وجود افزایش شدید این تعرفه ها هر روز از سوی پزشکان اظهار می‌شود که تعرفه های بخش خصوصی پایین است.

کارشناس برنامه ثریا با تأکید بر کم بودن دستمزدهای پزشکان عمومی و اجحاف و ظلمی در حق آنان می شود اظهار داشت: عده ای با این بهانه که حقوقشان کم است خواستار افزایش بودجه ها و تعرفه ها هستند اما سرانجام این پول ها در جیب لایه نازک و قشر خاصی از پزشکان می رود و عملاً چیزی نصیب پزشکانی که به آنها ظلم می شود نمی گردد.

مقصودی در ادامه با اشاره به میزان سهم بیمار و نیز بیمه ها در بخش دولتی و خصوصی گفت: بیمه ها وظیفه دارند در بخش دولتی تا 90 درصد تعرفه‌های دولتی را پرداخت کنند و 10 درصد را بیمار پرداخت کند. اما جالب است که در بخش خصوصی، بیمه‌های پایه تنها به همان اندازه 90 درصد تعرفه دولتی هزینه‌های بستری را تقبل می‌کنند و بخش بسیار زیادی از هزینه که با توجه به شکاف زیاد میان تعرفه های دولتی و خصوصی باقی می ماند مردم باید از جیب پرداخت کند و این همان عاملی است که میزان پرداخت از جیب مردم را به شدت بالا برده است.

برخی معتقدند نباید با زیرمیزی پزشکان برخورد کرد

وی همچنین تأکید کرد: حدود 80 درصد خدمات بستری در بخش دولتی و 20 درصد در بخش خصوصی انجام می‌شود اما در دریافت هزینه ها این رقم برعکس است و حدود 80 درصد گردش مالی در بخش خصوصی و فقط حدود 20 درصد در بخش دولتی است.

مقصودی در ادامه با استناد به اظهار نظرهای نمایندگان پزشکان در نظام پزشکی درباره واقعی نبودن تعرفه های خدمات در بخش خصوصی گفت: دکتر زالی رئیس سازمان نظام پزشکی اظهار نظر کرده است که "درآمد بالای پزشکان سرابی بیش نیست" و رئیس انجمن جراحان عروق ایران اظهار داشته استد که "تعرفه های پزشکی از دستمزد سلمانی‌ها هم کمتر است" یا مشاور وزیر بهداشت در اظهار نظر دیگری اعلام کرده است" معضل زیرمیزی با تعرفه‌های فعلی به زودی حل نمی‌شود" این بدان معناست که مشاور وزیر عملاً زیرمیزی ها را توجیه می کند! همچنین در اظهار نظر دیگری نماینده وزارت بهداشت گفته است" نباید با زیرمیزی ها برخورد کرد".

 

مقصودی با اشاره به آماری در مورد نسبت درآمد پزشکان به سرانه درآمدی چند کشور در مقایسه با درآمد پزشکان در کشورمان ادعای پایین بودن درآمدهای پزشکان در کشورمان را به چالش کشیده و رد کرد.

وی گفت: میزان درآمد پزشکان به سرانه درآمدی در کشورهای  آلمان 1.6، دانمارک 2، اسپانیا 2.4 ، در ایتالیا 2.6، انگلستان 3.1 و ... است و این در حالی است که در رقمی تعجب برانگیز نسبت درآمد پزشکان به درآمد سرانه در کشورمان ایران 37 برابر است که تفاوت بسیار بالایی با سایر کشور ها دارد.

وی همچنین اظهار داشت: ما یک بی عدالتی در کل جامعه میان پزشکان و مردم عادی به نفع پزشکان داریم و یک بی عدالتی در میان خود صنف پزشکان داریم. به این گونه که پزشکان عمومی که 7 سال تلاش کرده و درس می خوانند و بعد مجبور به گذراندن طرح هستند بعد از آنکه فارغ التحصیل می شوند حقوق بسیار اندکی دارند.

 

اما یک طبقه خاصی از پزشکان یعنی پزشکان متخصص درآمدهای کلان دارند و میان درآمدهای متخصصان با سایر مقاطع پزشکی شکاف بسیار زیادی دارد این درحالی است که در کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس این تفاوت اندک است اما پزشکان متخصص ما چند برابر پزشکان متخصص در آمریکا و انگلیس درآمد دارند.

300 پزشک با درآمد بالای یک میلیارد و 2 هزار پزشک با درآمد بالای 500 میلیون

نماینده تیم تحقیق برنامه ثریا در انتهای ارائه کارشناسی خود با اشاره به آماری از درآمد پزشکان یکی از بیمارستان های معتبر سازمان تامین اجتماعی به بررسی صحت یا عدم صحت ادعای پایین بودن میزان درآمد پزشکان پرداخت.

 

وی با مقایسه درآمد پزشکان در این بیمارستان به ازای اشتغال تمام وقت به صورت ماهیانه با درآمد برخی مشاغل دیگر عمومی در جامعه اعلام کرد: اگر به صورت ماهیانه، دو برابر حقوق یک کارگر را یک میلیون تومان، حقوق تقریبی پرستاران حدود یک میلیون تومان، حقوق تقریبی یک مهندس ماهر و یک استاد دانشگاه 4 میلیون تومان باشد در بخش پزشکی حقوق یک متخصص ارولوژی 26 میلیون تومان، متخصص چشم 30 میلیون تومان، متخصص زنان و زایمان 31 میلیون تومان، متخصص گوش و حلق بینی 32 میلیون تومان، جراح قلب 38 میلیون تومان، ارتوپدی 49 میلیون تومان و جراح مغز و اعصاب 65 میلیون تومان ماهانه در بخش دولتی در آمد دارند اما باز هم اظهار می کنند درآمد آنها اندک است.

وی همچنین اظهار داشت: اگر اعداد اعلام شده در نمودار نشان داده شده را حدود 5 برابر کنیم که میزان اختلاف میان تعرفه های دولتی و بخش خصوصی است در آمد پزشکان در بخش خصوصی به صورت متوسط به دست می آید. یعنی یک جراح مغز و اعصاب در بخش خصوصی به طور متوسط در یک ماه حدود 300 میلیون تومان درآمد خواهد داشت.

مقصودی ادامه داد: جالب است اینکه در برخی اخبار اعلام شد که ما 300 پزشک در کشور داریم که بالای یک میلیارد تومان در ماه درآمد دارند و بخش اعظمی از آنها مالیات هم پرداخت نمی کنند و همچنین حدود 2 هزار پزشک داریم که بالای 500 میلیون تومان در ماه درآمد دارند و پزشکانی هم داریم که به صورت معدود و شاخص که به شهادت برخی افراد مطلع و امین روزی 100 میلیون تومان درآمد دارند.

پزشکیان: مسئولان باید در کمبودها با مردم شریک باشند

در ادامه این برنامه مسعود پزشکیان به عنوان میهمان برنامه با اشاره به مشقت های فراوان در طول تحصیلات پزشکی و سپری کردن طرح و حضور در مناطق محروم اشاره به ناعادلانه بودن پرداختی ها به بخش عمده ای از پزشکان کشور نمود و افزود در آسیب شناسی چنین مشکلاتی نباید به دنبال مقصر گشت و به جای آن باید به فکر اصلاح ساختار و سیستمی بود که به این امر منتهی شده است. این سیستم است که به افرادی بسیار لطف میکند و به عده ای بسیار ظلم می کند.

وی از جمله ضعفهای سیستمی نظام سلامت را ایرادات بیمه های درمانی دانست و افزود وزارت بهداشت و درمان هم اندازه ای ندارد که بخواهد این هزینه‌ها را تأمین کند و به ناچار جیب مردم است که باید این هزینه ها را تحمل کند.

وی تنها راه حل این مشکل را نیز پذیرش ضعف ها و کم بود زیرساخت ها توسط مردم دانست و افزود مسئولان باید در کنار مردم در این کمبود شریک باشند. مسئولان از قوای مختلف نمایندگان مجلس و... همه باید یکسان از این سفره بهره گیرند و سرانه سلامت تعلق گرفته به افراد باید یکسان باشد تا به فکر بهبود وضعیت آن باشند.

وی همچنین افزود: راهکار در بدایه امر صرف تزریق پول به نظام سلامت نیست بلکه نوع نگاه سیاستگذار و سیاست ها باید در وهله نخست اصلاح گردد.

رخشانی: در کشور ما حقوق بیمار رعایت نمی شود

مقصودی در ادامه در مورد رعایت حقوق بیمار از میهمان دیگر برنامه توضیح خواست؛ که رخشانی در پاسخ گفت: پیش از اینکه بحث عدالت در سلامت بررسی شود باید این مسئله را بررسی کنیم که آیا از طرف مردم سبت به خدمات رضایت دارند یا نه؟ یعنی اگر در سیستم سلامت ما بررسی شود؛ اگر مردم رضایتمندی لازم را ندارند باید قبول کنیم در جایی دچار مشکل هستیم.

وی تأکید کرد: لازمست اشاره کنم در آن نمودارهایی که شما نشان دادید اتفاقات عجیب و غریبی در حال رخ دادن است. یعنی در کشور ما عده ای به دلیل پرداخت هزینه های سلامت به فقر مطلق دچار می‌شوند؛ اکثر این افراد از دهک های پایین جامعه ما هستند.

وی افزود یکی از حقوقی که مردم ما دارند این است که باید بعد از مراجعه به پزشک متوجه شوند بیماری شان چیست. حالا شما ببینید در کشور ما چقدر پزشک با مردم ارتباط برقرار می کند.

وی در ادامه گفت: برخلاف تصور ما که گمان می‌کنیم بیشتر هزینه ها به بستری شدن در بیمارستان مربوط می‌شود، اما این میزان، به هزینه‌های دارو باز می گردد؛ یکی از حقوقی که مردم در سیستم دارند، این است که بدانند بیماریشان چیست، خدماتی که دریافت می کنند چه چیزی است، بیماری با چه روشی قابل درمان است و به چه شیوه‌ای باید عمل شود؛ اینکه مردم از بیماری خود و روش درمان آن آگاه نیستند سبب می‌شود هزینه های اضافه‌ای را متحمل شوند.

رخشانی با بیان اینکه مردم در قدم نخست باید به پزشک خود اعتماد کنند، اظهار داشت: اعتماد مردم به پزشک زمانی اتفاق می افتد که ارتباط بین پزشک و بیمار به خوبی برقرار شود؛ بسیاری از پزشکان حتی جواب سلام بیمار را نمی دهند و کرامت انسانی آدم ها را حفظ نمی کنند، کسی که بیمار است و به پزشک مراجعه می کند یعنی خود در رنج است و نیاز به حمایت دارد.

رخشانی ادامه داد: اینکه رهبری می‌فرمایند باید کاری کنیم که مردم در هنگام مراجعه به بیمارستان جز درد و رنج بیماری درد دیگری نداشته باشند نیز اشاره به همین نکته است یعنی بیشتر از اینکه اشاره به هزینه های بیماری داشته باشد اشاره به حفظ کرامت انسانهاست.

وی در ادامه گفت: آمارها نشان می دهد به دلیل ارتباط نداشتن درست پزشک با بیمار، مردم برای هر بیماری به طور متوسط به پنج پزشک مراجعه می کنند؛ باید این امر مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد که پزشک به چه صورت با بیمار خود صحبت کند که بیمار به پزشک خود اعتماد کرده و دارویش را مصرف کند.

این امر مطالعات بسیاری روی آن صورت گرفته است که می‌گویند چه کنیم که مردم به پزشک اعتماد کنند.

وی در ادامه افزود:‌ ما در وزارت بهداشت راه نادرست را به مردم نشان دادیم، اگر پزشکی دارو ننویسد مردم می گویند در کارش مهارت لازم را ندارد؛ در زمینه حقوق بیمار در دنیا بسیار کار شده است؛ منشور حقوق بیمار در ایران در سال81 ابلاغ شد و تنها کاری که صورت گرفت این بود که این حقوق را قاب کردیم زدیم به دیوار و در سردرها نصب کردیم.

رخشانی: در بلاد کفر مسئله محرم و نامحرم در مراجعه پزشک به بیمار رعایت می‌شود ولی در جمهوری اسلامی نه.

رخشانی در ادامه بحث با طرح این پرسش که وکیل مدافع مردم در حوزه سلامت کیست، گفت مشخص نیست وکیل مدافع مردم در نظم سلامت کیست.

 

وی گفت جواب نارضایتی مردم را چه کسی باید بدهد؟ مسئولان ما به گونه ای عمل کرده اند که مردم از بسیاری از حقوق‌ خود بی اطلاعند؛ بیمار نمی تواند از پزشک خود پرسشی بکند؛ چرا که بسیاری از پزشکان با بیمار خود صحبتی درباره بیماری او نمی کنند؛ در ایران بهترین عمل بر روی بیمار انجام می شود و بیمار با وضعیت خوبی ترخیص می شود، اما به دلیل اینکه به او نگفتند چطور از خود مراقبت کند، با مشکلات پیچیده تری دوباره به پزشک مراجعه می کند و بستری می شود.

وی مثال زد: برای یک بیمار دیابتی چون آموزش نداده‌ایم انسولین را چگونه تزریق کند بارها و بارها به دلیل تزریق اشتباه می آید و بستری می شود و دلیل این مسئله این است که ما آموزش نداده‌ایم و بیمار متحمل هزینه می‌شود.

وی در مثالی دیگر گفت بنده خودم به دلیل مشکلی سالها پیش در خارج از کشور بودم می خواستم به پزشک ارتوپد مراجعه کنم و امکانش نبود چرا که آنجا باید قبل از مراجعه به متخصص به پزشک عمومی مراجعه کنید و بعد بروید پیش پزشک متخصص.

وی ادامه داد: من قبل از ملاقات پزشک دو صفحه را پر کردم و حدود 20 دقیقه قبل از مراجعه پزشک بامن ریز به ریز گپ زد و مشکلی را که من در ایران برای بسیاری بازگو می کردم که دارم و نمی پذیرفتند آنجا با همین صحبت دکتر مشخص شد که بنده دارای آن مشکل هستم.

نکته جالب اینکه آنجا برای من رادیولوژی نوشتند و من مهمترین دغدغه‌ام این بود که آنجا یک خانم مرا رادیولوژی کند. وقتی گفتم من مسلمانم و فقط با یک خانم رادیولوژی خواهم کرد حرفم را قطع کردند و گفتند اصلاً مهم نیست. شما چه مسلمان باشید و چه قائل به هر دین و مذهب دیگر اینجا خانم ها را فقط خانم ها و آقایان را فقط آقایان رادیولوژی می کنند. حالا این را شما مقایسه کنید با اینکه ما در همین کشور جمهوری اسلامی ایران برای رادیولوژی کردن مشکل داریم در حالی که خانم ها آنجا مشکلی ندارند. این همان حقوق انسانی و اسلامی و عرفی و شرعی مردم است.

برخی از پزشکان در کشور درآمد ماهانه چندمیلیاردی دارند

مجری برنامه در پرسش بعدی خود از آقای پزشکیان پرسید: برخی پزشکان ما درآمدی بالای 500 میلیون تومان دارند و برخی بالای یک میلیارد در ماه کسب می کنند، آیا این اخبار صحت دارد؟

مسعود پزشکیان وزیر اسبق بهداشت و درمان با اشاره به روند نا مناسب سیستم مدیریت درمانی کشور، علت اصلی مشکلات نظام سلامت را ضعف سیستم های مدیریتی در حوزه سیاست گذاری دانست.

وی آسیب شناسی این مسئله را فراجناحی دانسته و افزود: در طول دوره دولتهای مختلف علت اصلی بروز شکاف جدایی مسئولان از مردم دانسته و افزود مادامی که مسئولین ما همچون مردم عادی با مشکلات درمان دست و پنجه نرم نکنند، نخواهند توانست با بی عدالتی‌های سیستم درمان و مشکلات آن مواجه منطقی داشته باشند.

وی علت اصلی و ریشه مشکلات در سیستم سیاستگذاری را جدایی سفره مسئولان از مردم عادی دانسته و با اشاره به ترویج این ضد ارزش توسط مسئولان افزود وقتی مسئولی با تکریم یک پزشک در بخش خصوصی و پرداخت های غیر قانونی به وی او را تشویق و بزرگ می کند چرا باید پزشک دیگر که بعضاً استاد همان پزشک هم بوده است در بیمارستان دولتی خدمت کند و منتظر بیمه باشد تا نصف حقوق او را با چند ماه تاخیر بپردازد؟ در حالی که می تواند با فعالیت در بخش خصوصی و اخذ پول در یک روز معادل حقوق یک سال خود را کسب کند.

وی علت دیگر این مسئله را ضعف فرهنگی دانست و افزود: امروز اگر پزشکی بگوید من افراد را رایگان عمل می‌کنم باز هم مردم ما نسبت به او خوش بین نیستند و می‌خواهند پول اضافه پرداخت کنند. حال جامعه و مسئولان کدام امر را ترویج می‌کنند؟ مسلماً پزشکی که پول بیشتر دریافت کرده است!

دو گروه در دنیا حقوق زیادشان موجه است

رخشانی نیز در رابطه با حقوق های میلیاردی پزشکان تأکید کرد: دو گروه در دنیا موجه به گرفتن حقوق بیشتر هستند، یکی پزشکان و دیگری قضات؛ بحث سلامت و امنیت در دنیا حاکمیتی است و به هر کسی اجازه وارد شدن به این دو رشته را نمی دهند.

 

وی تأکید کرد حتی تاریخچه خانوادگی افراد برای ورود به این رشته ها را مورد بررسی قرار می دهند. وی در ادامه گفت البته تفاوت میان این حقوق ها در اروپا با آنچه در ایران است بسیار متفاوت است.

پزشکیان: سیستم سلامت در کشور ما کاملا رها شده است

در ادامه برنامه موضوع میزان اجرا شدن قوانینی همچون دو شغله بودن پزشکان و چرایی اجرا نشدن برخی قوانین مطرح شد که پزشکیان در پاسخ گفت: اصلاح این سیستم به صرف صدور بخشنامه و دستور العمل میسر نیست و این امر پروسه ای زمان بر است و نیاز به یک عزم فرا سیستمی دارد. مهم این است نگاه مسئولان و هدف آنها رفع مشکلات مردم باشد.

وی ایراد دیگر سیستم سلامت را رها شدگی و عدم امکان نظارت دانست. متأسفانه تفکری رایج گشته که دولتها برای رهایی از مشکلات و ناکارآمدی های سیتم سلامت باید آن را به بخش خصوصی واگذار کنند در حالی که مقوله سلامت مساله ای نیست که به توان آن را در این چهار چوب تفسیر کرد و هم اکنون بسیاری از کشورها همچون آمریکا انگلستان و سوئد همچنان در تلاش برای افزایش سرانه سلامت در بخش دولتی هستند.

وی از دیگر ایرادات سیستم سلامت را عدم اجرا و تعریف صحیح از بیمه تکمیلی دانسته و آن را یکی از عوامل تعمیق مشکل و ایجاد شکاف در بهره مندی عادلانه مردم دانسته و افزود بیمه های تکمیلی ما الان در نقش یک فرد چانه زن ظاهر شده اند که می خواهد تعرفه های زیر میزی را قانونی کند!

وی با سرانه پزشکی انجام شده افزود ما همچنان با سرانه های استاندارد و رایج در دنیا فاصله زیادی داریم و همه مردم و مسئولین باید بپذیرند که معونه سیستم فعلی همین مقدار است و باید با همین مقدار سپری کنیم.

پزشکیان یکی دیگر از مشکلات سیستم سلامت را عدم اجرای صحیح قانون دانست و با اشاره به طرح پزشک خانواده افزود: اگر قانون در زمینه پزشک خانواده اجرا می شد و دولت پشتیبانی متناسب با آن را انجام می‌داد، بسیاری از مشکلات حقوق بیماران و آسیبهای بعدی مرتفع می گشت. ما با این نوع اجرا در واقع آبروی پزشک خانواده را بردیم! اینکه در روستاها صرفاً تابلو پزشک خانواده نصب شده و پزشکی در آنجا وجود ندارد و صرفا مهر او دست بهدار است، از ایرادات سیستم و نحوه اجرای ماست.

وی  در پاسخ به سوال مجری درباره درجه بی عدالتی در جامعه پزشکی و نظام سلامت پاسخ داد هیچ شکی در این نیست که نظام سلامت و نظام پزشکی ما به شدت نا عادلانه است. پزشکانی هستند که پس از گذراندن دوره های طولانی تحصیلات ناچار باید دوره های طولانی مدتی را در مناطق محروم به عنوان طرح پزشکی سپری کنند در حالی که پرداختی به آنها و تکریم دولت اصلاً متناسب با زحمات آنها نیست.

وی افزود: در برخی روستاها و مناطق محروم پرداختی یک میلیون تومان دستمزد پزشک بعضا تا 7 ماه به تعویق می افتد و گاهی نیز 40 درصد آن پرداخت می شود. در چنین شرایطی که عوامل ضد تشویقی برای پزشکان لحاظ گشته، ماندن پزشک در بخش دولتی دیوانگی است.

وی عمق این بی عدالتی را بیشتر از این موارد دانسته و افزود: چرا باید برخی متخصصان ما شکاف درآمدی تا 80 برابر داشته باشند در حالی که تمام آنها به یک میزان زحمت کشیده‌اند و درس خوانده اند. چرا باید دستمزد پزشکان در بخش های مختلف خصوصی و دولتی تا 40 برابر تفاوت داشته باشد. این مصداق بی عدالتی است ما باید بپذیریم که سیستم سلامت را رها کرده ایم. اگر این را پذیرفتیم می توانیم به رفع این مشکل ، امیدوار باشیم.

وی با اشاره به خاطره ای از سفر خود به سوئد و همراهی مسئولان با مردم به بیماری نخست وزیر سوئد و انتظار 6 ماه وی در صف جراحی اشاره کرد و این مثال را مصداق عدالت در حاکمیت و جامعه دانست.

وی افزود هیچ شکی در وجود بی عدالتی در جامعه پزشکی ما و مسئولان تصمیم گیر نیست. اساس و فلسفه ظهور امام زمان(عج) اقامه قسط و عدل است. مگر می شود ما مدعی انتظار حضرت باشیم و در کنار آن این بی عدالتی ها را ترویج کنیم.

وی یکی از راهکارهای رفع این مشکل را تجمیع صندوق های بیمه ای و حمایتی دانست و افزود تمامی مردم و دولتمردان باید بر سر این سفره جمع گردند.

پزشکیان تاکید کرد نباید هیچ کس در هیچ نقطه از کشور از چشم حاکمیت مغفول بماند.

رخشانی در ادامه این برنامه در توضیح اینکه مدافع حقوق مردم چه کسانی هستند، گفت: در این بی عدالتی موجود کسی باید حق مردم را لحاظ کند؛ دولت پاسخگو یعنی اگر مردم در جایی دچار مشکل شدند بدانند چه کسی قرار است جواب آنها را بدهد؛ چنین سیستم را تعریف نکردیم، قانون تعریف کرده است، ولی در عمل اجرا نمی شود؛ موارد بسیاری وجود دارد که بیمار به دلیل خدمات ارائه شده دچار مشکل شده است، اما پیگیری های او به نتیجه نرسیده است.

بیمار دیابتی ما با آموزش های ساده می‌تواند از پیشرفت بیماری و شرایطی همچون از دست دادن بینایی، از دست دادن کلیه و ... جلوگیری کند، در حالی که این خدمات از سوی بهداشت و درمان صورت نمی گیرد؛ چرا که چیزی به نام آموزش دادن به مردم، توانمند کردن مردم و... وجود ندارد؛ ما تعریفی برای مراقبت باکیفیت نداریم، بخشی از خدمات با کیفیت آموزش بیمار است.

بیمه تکمیلی یک امر غیر قانونی است

مقصودی در ادامه از چگونگی شکل گیری بیمه تکمیلی توضیح خواست، که پزشکیان با اشاره به بی قانونی ها در سیستم سلامت و با اشاره به تبصره 5 ماده 38 قانون بیان کرد: عقد هرگونه قراردادی توسط هر ارگان حتی خصوصی در بسته بیمه پایه خارج از تعرفه های مصوب غیر قانونی است. 

 

در حالی که در همین زمان بسیاری از ارگان های دولتی و قوای ما با همین بیمارستانها و پزشکانی که تعرفه مصوب را قبول ندارند قرارداد بیمه تکمیلی می‌بندد و خدمات نیز، همان خدماتی است که دربسته بیمه پایه تعریف شده است. این هم تخلف دوم است.

 

ضمن اینکه این رقم نیز باید توسط افراد پرداخت شود در حالی که باز هم از حساب همان ارگان پرداخت می‌شود و این دامن زننده بی عدالتی است. جالب اینجاست که هم مجری هم ناظر و هم مجری هر سه مرتکب این خطا می شوند! متاسفانه به این نیز افتخار می کنند در حالی که قاطبه مردم از این امتیازاتی که از بیت المال صرف می شود بهره مند نیستند.

وی از دیگر مشکلات سیستم سلامت را توزیع نادرست همین مقدار بودجه و امکانات  دانست و افزود: چرا باید چنین مبالغی روی رادیولوژی و... خرج کنیم. اینجایی که اختیار از خودمان است چرا باز مسیر غلط را می رویم.

وی با ابراز امیدواری از کم کردن مشکلات افزود در حال حاضر دستورالعمل هایی در حال تدوین هست که مبتنی بر آن خدمات پزشکی ضابطه مند گردد و امیدواریم بهترین راه و نتیجه از سیستم پزشکی را داشته باشیم.

طی سال ها عوامل خطر بیماری ها هنوز کاهش نیافته است

مقصودی در رابطه با حامی حقوق مردم پرسید که خانم رخشانی پاسخ داد مهمترین مشکل این است که ما در زمینه هایی که حقوقی را هم تعریف کرده ایم اجرا نمی کنیم.

رخشانی گفت: ایجاد بیمارستان، داروسازی و ... منجر به بهبود سلامت مردم نمی شود، طی سال ها عوامل خطر بیماری های ما هنوز کاهش نیافته است؛ باید رویکرد ما به سمت پیشگیری برود؛ هم اکنون در موقعیت بسیار خوبی برای تغییر هستیم. 

در پایان این برنامه بیش از 170 هزار پیامک از طرف مردم در پاسخ به رضایت از عملکرد  بیمه ها ارسال شده بود که حدود 22 درصد مردم اعلام کرده بودند که دفترچه بیمه ندارند، حدود 13 درصد اعلام رضایت کرده و 65 درصد مردم نیز از عملکرد بیمه ها رضایت نداشته اند.

برنامه ثریا چهارشنبه شب ها ساعت 23:15 دقیقه با هدف بررسی مسائل و مشکلات کلان کشور از شبکه یک پخش می‌شود.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
قلب فقط کارش خونرسانی نیست؛ رزق و روزیتون رو هم میرسونه! خوش قلب باشید