شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲ / ۲۳:۴۴
کد مطلب: 21833
۰
۱
یک مسئول در وزارت بهداشت خبر داد:

اقدام ناجوانمردانه ISI در قطع دسترسی ایران به منابع الکترونیک

پژوهش از نپرداختن پول اشتراک صدمه خورد
دکتر شاهین آخوندزاده در گفتگو با مهر افزود: اولین مشکلی که در شروع دولت جدید در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت داشتیم این است که حدود یکسال است دسترسی به منابع الکترونیک و مجلات علوم پزشکی در وزارت بهداشت قطع شده البته وزارت علوم هم با همین مشکل مواجه است.

وی افزود: این در حالی است که دانشجویان دکتری، دستیار تخصصی و فوق تخصصی پزشکی و هیات علمی برای اینکه تحقیق کنند باید بتوانند دیده بانی علم داشته باشند و بدانند در دنیا چه کارهایی انجام می شود، خودشان را مقایسه کنند و ایده بگیرند در غیر این صورت شبیه آدمی است که به او می گویند برود در یک اتاق با چراغ خاموش تحقیق کند.

آخوندزاده خاطرنشان کرد: وضعیت ما در یکسال گذشته به همین شکل بوده و هنوز هم منابع الکترونیک مورد نیاز کشور به دلیل نپرداختن پول حق اشتراک مجلات و منابع قطع است.

وی یادآور شد: پول اشتراک این منابع از سال 2011 به این طرف پرداخت نشده و در واقع چهار سال است که این پول پرداخت نشده است. قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار داشت: واقعیت این است که اشتراک هر جایی را که بخواهیم بگیریم باید ابتدای سال پول اشتراک آن را پرداخت کنیم.
با این وجود تا یکی دو سال با تعامل میان مدیران ناشران الکترونیک و مسئولان وزارت بهداشت، اشتراک قطع نشده بود اما آنها هم پس از سه سال که پول نگرفتند اشتراک را قطع کردند. وی تاکید کرد: قطع اشتراک منابع علمی صدمه بسیار شدیدی را در یک سال گذشته به پژوهش کشور وارد کرد و به عنوان بزرگترین معضل ما در شروع کار در معاونت تحقیقات بسیار تلاش کردیم تا بتوانیم پول را پرداخت کنیم.

آخوندزاده یادآور شد: اکنون پول 2012 را با وضعیت بسیار سختی پرداخت کردیم چرا که به دلیل تحریم ها ریال داشتیم اما نمی توانستیم آن را به دلار پرداخت کنیم. حدود چهار ماه با این وضعیت مشکل داشتیم که در نهایت پرداخت شد. وی گفت: البته بخش هایی مانند ISI ناجوانمردانه و به دلیل مسائل سیاسی ما را تحریم کرده اند و در این مورد بحث مالی مطرح نبود.
قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: آخرین خبر این است که تا سال 2012 پول اشتراک را پرداخت کردیم و هنوز پول اشتراک 2013 و 2014 را پرداخت نکرده ایم اما با این وجود اکثر مجلات و منابع علمی به غیر از ISI که به خاطر تحریم نمی توانیم از آن استفاده کنیم، دسترسی شان تا هفته آینده برقرار خواهد شد و در این بخش از وزارت علوم جلوتر هستیم.

وی درباره میزان بدهی اشتراک منابع علمی گفت: میزان بدهی متنوع است و در مجموع 12 میلیون دلار یا حدود 40 میلیارد تومان در سال هزینه این منابع است که البته به دلیل تحریم ها کارمزدی که از ما می گیرند حدود 20 درصد کل مبلغ است.
آخوندزاده اظهار داشت: برای 2013 و 2014 تمهیداتی ایجاد کردیم که مشکلی بوجود نیاید و این منابع را برای محققان فراهم کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پزشکان را تشویق به زیر میز بگیری بیشتر نمایید و از این راه پول آی اس آی را بدهید. دیدید چقدر راحته؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو