جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ / ۱۸:۱۹
کد مطلب: 26853
۰
دبیر علمی هشتمین کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد:

درمان اعتیاد با ژن‌تراپی در آینده

به گزارش فارس، محمدرضا زرین‌دست در هشتمین کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد اظهار داشت: وقتی پاداش طبیعی را عمداً حذف می‌کنیم باید منتظر باشیم تا پاداش‌های دیگر جایگزین آن شوند، بیشتر مواردی که می‌تواند افراد را به اعتیاد برساند بیقراری و درد است که هم می‌تواند ما را به اعتیاد برساند و هم اعتیاد همراه آنها باشد.

وی افزود: مهمترین مسئله در اعتیاد ژنتیک است، من بسیاری از افراد معتاد را مقصر نمی‌دانم، افراد به علت خاصیت ژنتیکی تمایل بیشتری به مصرف مواد دارند بنابراین همیشه افراد مقصر نیستند، در درمان نیز همین‌طور است و برخی به علت ژن‌هایی که دارند زودتر و برخی دیرتر درمان می‌شوند.

وی ادامه داد: امیدواریم روزی با ژن‌تراپی افراد معتاد را درمان کنیم همچنین محیط نیز مهم است، ما در درمان فقط دنبال وابستگی جسمی هستیم درحالی که باید به دنبال درمان روانی نیز باشیم. مسئله‌ای که ما را بر می‌گرداند یا نگه می‌دارد همین است.

دبیر علمی هشتمین کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد گفت: اگر بخواهیم موادی را که مصرف می‌کنند در نظر بگیریم باید گفت همه مواد به یک صورت نیست گرچه همه یک نقطه مشترک دارند، اگر افراد مواد ساده‌تری را انتخاب می‌کردند به مواد مشکل‌تر نمی‌رسیدند زیرا همه جایگزین هم می‌شوند.

وی افزود: چیزهای دیگری نیز وجود دارد که وابستگی ایجاد می‌کند. فکر، خرید، خوردن، موبایل، اینترنت، ورزش، مطالعه، تماشای تلویزیون و غیره نیز اعتیاد می‌دهد.

وی ادامه داد: گاهی خانواده و محیط فاکتورهایی هستند که می‌تواند افراد را به سمت اعتیاد دارویی برساند.

وی افزود: چه دارو و چه مواد غیر دارویی همه از یک مکانیزم پاداش می‌دهند بنابراین نباید جلوی پاداش‌های طبیعی افراد را گرفت زیرا آنها به دارو می‌رسند.

محمد تقی جغتایی، رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز در کنگره دانش اعتیاد گفت: باید بپذیریم اعتیاد جزء یکی از مسائل اصلی نظام سلامت است، بارها تکرار کرده‌اند که مشکل سلامت بیماران قلبی و غیره هستند اما در نظرسنجی که از مردم انجام شده است مشکل اصلی نظام سلامت، اعتیاد عنوان شده است.

وی افزود: نکته دیگر این است که اعتیاد مسئله‌ای زیستی، روانی و اجتماعی است و موضوعی که چند جنبه‌ای می‌شود پیچیده است بنابراین مداخلات آن نیز پیچیده خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ادامه داد: دیروز جلسه‌ای با یکی از اساتید جهان در این زمینه داشته‌ایم و متوجه شدیم در تمام جهان مدل خاصی وجود ندارد. نکته دیگر این است که مسائل دیگر اعتیاد را پیچیده‌تر می‌کند، ذات موضوع پیچیده نیست اما پرداخت به آن موضوع را پیچیده تر کرده است. در این کنگره باید حلقه‌های پیشگیری و درمان را به یکدیگر متصل کنیم.

وی تأکید کرد: در این دوران سلامت جزء اولویت‌های دولت یازدهم است و رئیس جمهور به طور متعدد بر حوزه سلامت صحبت کرده‌اند. وزیر  کشور نیز به این مسئله علاقه‌مند است و وزیر بهداشت نیز بیان کرده‌ است که در این رابطه کمک خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی سلامت در اولویت قرار گیرد آموزش و تحقیقات نظام سلامت نیز در اولویت قرار خواهد گرفت.

 

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.