جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۰ / ۱۷:۴۰
کد مطلب: 2714
۰

جدول آمار رشته‌های مصوب انواع دانشگاهها درسال89/ تفاوت آزاد و پیام نور

بررسی توسعه رشته - مقطع ها در آموزش عالی در برش زمانی سه ماهه نشان می‌دهد که دانشگاه آزاد علیرغم سیاستهای وزارت علوم مبنی بر توسعه تحصیلات تکمیلی، بیشترین بخش توسعه کمی را در مقاطع کاردانی و کارشناسی دارد.
به گزارش خبرنگار مهر، دانشگاه آزاد اسلامی در برش زمانی مهرماه لغایت آذرماه 89 بیشترین توسعه کمی در آموزش عالی کشور را داشته اما این توسعه متوجه مقاطع کاردانی و کارشناسی بوده است این درحالیست که مسئولان دانشگاه آزاداسلامی اظهار می کنند توجه خاصی بر توسعه رشته های این دانشگاه در مقاطع تحصیلات تکمیلی دارند و همچنین مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز بر توسعه تحصیلات تکمیلی البته با حفظ شرایط و ضوابط راه اندازی این دوره ها تأکید دارند. بررسی آماری توسعه رشته ها در دانشگاه آزاد اسلامی نشان می دهد نسبت توسعه رشته ها در مقاطع کاردانی و کارشناسی در این دانشگاه 56 برابر توسعه رشته ها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است و مجموع تعداد رشته هایی که در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی شده است طی سه ماه فقط 13 رشته مقطع است. هر چند روند تصویب رشته در دانشگاه آزاد اسلامی در بازه زمانی سه ماهه مورد بررسی بر خلاف سیاستهای اعلامی آموزش عالی است اما روند تصویب رشته ها در مقاطع مختلف برای دانشگاههای دولتی تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نشان می دهد تکیه بر توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاههای دولتی در برش زمانی مورد نظر حفظ شده است.      دانشگاه جامع علمی کاربردی پس از دانشگاه آزاد اسلامی بیشترین توسعه رشته ای را در برش زمانی مهر ماه 89 تا آذر ماه 89 از آن خود کرده و رکورد دار توسعه آموزش عالی دولتی در این مقطع زمانی است. دانشگاه جامع علمی کاربردی در این فاصله زمانی گوی سبقت را از دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه رشته ها در مقطع کاردانی ربوده است به طوریکه میزان توسعه رشته های کاردانی در دانشگاه جامع علمی کاربردی در پائیز سال گذشته  2 برابر دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. در این بازه زمانی سه ماهه، توسعه رشته ها در کلیه مقاطع در دانشگاههای وابسته به دستگاههای اجرایی و موسسات پژوهشی متوقف بوده است. همچنین در پائیز 89 توسعه رشته ها در دانشگاههای غیردولتی غیرانتفاعی به حدی کند بوده که در مجموع مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری فقط 10 رشته مقطع برای چند صد دانشگاه و موسسه آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی مصوب شده است.    جدول آماری رشته های مصوب مراکز آموزش عالی به تفکیک مقطع آموزشی از ابتدای مهر 89 تا پایان آذر89
مقطع     تحصیلی دانشگاههای     وابسته به وزارت علوم پیام     نور علمی     کاربردی دستگاههای     اجرایی موسسات     پژوهشی غیردولتی     غیرانتفاعی     دانشگاه     آزاد اسلامی جمع     کاردانی 0 0 475 0 0 0 209 684 کارشناسی 6 2 146 0 0 2 521 677 کارشناسی     ارشد 17 43 2 0 0 6 9 77 دکتری 28 0 0 0 0 2 4 34 جمع     کل 51 45 623 0 0 10 743       به گزارش مهر، در دانشگاه پیام نور توسعه تحصیلات تکمیلی در پائیز 89 توسعه ای قابل توجه بوده است البته میزان توسعه تحصیلات تکمیلی در پیام نور زمانی بیشتر به چشم می آید که توسعه رشته ای تک رقمی آن در مقاطع کاردانی و کارشناسی ملاحظه می شود.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
از آدمهای حسود؛ متنفر نباشید، دلیل حسادت آنها این است که فکر می کنند شما از آنها بهتر هستید... پائولو کوئلیو