سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ / ۱۲:۵۶
کد مطلب: 30955
۰

کنترل سکته مغزی ساعت طلایی دارد! ‌

کنترل سکته مغزی ساعت طلایی دارد! ‌

 

عباس اسماعیلی معاون فنی مرکز بهداشت استان مرکزی در گفت‌وگو با ایسنابا اشاره به اینکه سکته مغزی عموما به دو صورت در افراد بروز می‌کند، اظهار کرد: گاهی سکته به دلیل لخته شدن خود در عروق رخ می‌دهد که براساس آن خون‌رسانی به مغز متوقف می‌شود و بروز عارضه مغزی در افراد را در پی دارد.

 

وی اضافه کرد: گاهی به دلیل پارگی عروق مغزی و خروج خون از عروق، خون‌رسانی به سلول‌های هدف مغز انجام نمی‌گیرد و عملا سکته مغزی رخ می‌دهد.

 

اسماعیلی علت بروز پارگی در رگ‌ها را تصلب شرایین و سخت شدن جداره عروق دانست و گفت: این اتفاق به دلیل عدم تحرک مناسب و کافی، مصرف چربی به ویژه چربی‌های اشباع مانند روغن حیوانی و روغن جامد در افراد رخ می‌دهد. چاقی شکمی به ویژه در مردان و در کنار آن مصرف سیگار نیز احتمال بروز سکته مغزی در افراد را بیش از پیش می‌کند.

 

وی دیابت را که منجر به تخریب عروق می‌شود، یکی از از دلایل مهم بروز سکته مغزی در افراد عنوان کرد و افزود: زمینه همه این اتفاقات در دوران کودکی و نوجوایی ایجاد می‌شود، به شکلی که امروز شاهد کاهش سن بروز سکته مغزی در دنیا هستیم.

 

معاون فنی مرکز بهداشت استان مرکزی تصریح کرد: جدار داخلی عروق به عنوان مسیر حرکت خون باید بسیار لغزنده باشد. خشن شدن رگ‌ها عموما به دلیل مصرف چربی‌هاست که با تجمع در رگ قطر آن را کاهش می‌دهند و مشکلات خون‌رسانی در رگ‌ها و سلول‌های هدف ایجاد می‌شود.

 

وی برخی از رگ‌ها مانند رگ آئورت شکمی، برخی از عروق مغزی، عروق پا و حتی عروق تاجی قلب را مستعد تنگ شدن و به تبع آن بروز مشکلات مغزی عنوان کرد و افزود: جمع شدن چربی در جداره رگ‌های قلب و مغز از عوامل ایجاد لخته در رگ نیز خواهد شد که در نهایت سکته مغزی یا قلبی را موجب می‌شود.

 

اسماعیلی در خصوص خونریزی مغزی گفت: با توجه به اینکه جداره عروق افراد مسن با افزایش سن سخت ‌شده و انعطاف لازم را از دست می‌دهد، افزایش فشار خون احتمال پارگی رگ را به دنبال دارد و متاسفانه در برخی افراد عروق مغزی دچار پارگی می‌شوند. این امر خونریزی و سکته مغزی را در پی داشته و مشکلات بعدی را به همراه دارد.

 

وی اولین اقدام مهم در هنگام بروز لخته خون در عروق را جویدن آسپرین عنوان کرد و با اشاره به اینکه گاهی تشخیص لختگی و یا خونریزی در اولین لحظات بروز مشکل دشوار است و باید به سرعت بیمار به مراکز درمانی منتقل شود، اظهار کرد: بازگشت به زندگی فرد بیمار بستگی به نوع لختگی و یا پارگی رگ دارد. اگر رگ آسیب‌دیده رگی باشد که در مغز بخش‌های مهم را خون‌رسانی می‌کند، باید بلافاصله آسپرین درمانی را آغاز کرده و فرد به بیمارستان منتقل شود، اگر این مشکل به سرعت رسیدگی نشود، مرگ فرد مسجل می‌شود، چراکه سلول‌های مغزی از بین خواهند رفت.

 

معاون فنی مرکز بهداشت استان اضافه کرد: در خونریزی مغزی اگر به سرعت رگ پاره شدن بسته شود و تخلیه خون صورت گیرد، احتمال بازگشت به زندگی بیمار بیشتر است، در غیر این صورت بیمار جان خود را از دست خواهد داد.

 

اسماعیلی با تاکید بر اینکه مدیریت و کنترل سکته مغزی در افراد، زمانی طلایی دارد و در صورت دریافت خدمات درمانی در این فاصله زمانی که کمترین فاصله زمانی پس از بروز سکته است، بیمار به زندگی باز خواهد گشت، عنوان کرد: این زمان طلایی و رسیدگی به‌ هنگام به خدمات درمانی باعث می‌شود که افراد حتی در مواردی که دچار فلج بخشی از بدن شده باشند، بعد از پایداری علائم بیماری، بتوانند با فیزیوتراپی به شرایط طبیعی بازگردند؛ در غیر این صورت سلامتی کامل به فرد باز نخواهد گشت.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .