جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ / ۰۲:۴۹
کد مطلب: 31598
۰
تاثیر روزه‌داری با پرهیز از غیبت و تهمت

روزه‌داری موجب مدیریت استرس می‌شود

روزه‌داری موجب مدیریت استرس می‌شود

سید عبدالمجید بحرینیان، روانشناس بالینی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به ابعاد جسمانی و معنوی انسان، اظهار داشت: بعد جسمانی انسان به غرایز و سائق‌های فیزیولوژیکی می‌پردازد اما بعد معنوی آن موجب تمایز انسان با سایر موجودات شده و در جهت رشد و تعالی حرکت می‌کند.

وی با بیان اینکه روزه‌داری یکی از فرایض دینی در جهت رشد و تعالی بعد معنوی انسان است، افزود: روزه‌داری انسان را به سمت معنویت سوق می‌دهد و از بعد روانشناختی موجب شکل‌گیری حس مسئولیت‌پذیری، همدردی، همدلی، ایثار، همکاری و ارزش‌های والای روانی می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: روزه‌داری موجب ارتقاء جنبه‌هایی از معنویت می‌شود و طی آن انسان به واسطه اطاعت از خدا به جنبه‌های اعتلای روانی راه می‌یابد.

این روانشناس بالینی تاکید کرد: روزه‌ گرفتن صبر و خودکنترل‌گری را بالا می‌برد و موجب می‌شود انسان متکی به خود باشد این مهم در نهایت افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس را در پی دارد و موجب آرامش فرد می‌شود.

بحرینیان تصریح کرد: روزه‌داری وقتی برای سلامت روان موثر واقع می‌شود که تمام جوارح انسان روزه‌دار باشد.فردی که به کنترل زبان، رفتار و افکار خود می‌پردازد به مرور زمان خود کنترل‌گری را تمرین می‌کند این مهم در ماه مبارک رمضان و روزه‌داری میسر است.

وی افزود:‌ همچنین انسان با کنترل سائق‌های فیزیولوژیکی خود مانند گرسنگی و تشنگی می‌تواند بر استرس‌های خود مسلط شود زیرا با اتکا به خداوند متعال می‌تواند به صبر و خود کنترل‌گری دست یابد.

این متخصص حوزه بهداشت روان خاطر نشان کرد: یکی دیگر از فواید روزه‌داری که در سلامت انسان از بعد اجتماعی موثر است، حضور در مراسم‌های مذهبی است که می‌تواند موجب افزایش تعامل‌های اجتماعی با افراد خانواده، همسایگان، اقوام، همکاران و دوستان شود.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.