شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ / ۱۶:۱۲
کد مطلب: 32933
۱

دانشگاه فنی و حرفه‌ای صندلی خالی ندارد

دانشگاه فنی و حرفه‌ای صندلی خالی ندارد

 

به گزارش ایسنا، دکتر مسعود شفیعی در بیست و سومین جشنواره فرهنگی و هنری دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور که در دانشکده فنی شهید مهاجر اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در گذشته صحبت از کارآموزی برای دانشجویان بود، اما امروزه کارآفرینی در مجموعه نظام نوآوری مطرح است که آموزش و تحقیق را در کنار هم قرار داده و از تبدیل ایده به محصول که همان بازار کار تحقیقاتی است، صحبت می‌کند.

 

 

یک ابر دانشگاه با 200 هزار دانشجو

 

 

وی با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای یک ابر دانشگاه با 200 هزار دانشجو است، افزود: باید دانشجویانی تربیت کنیم که علاوه بر علم بالا، مهارت‌های مناسبی نیز داشته باشند و افتخار می‌کنیم که دانشجویان فنی حرفه‌ای سربار جامعه نیستند.

 

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه فناوری‌های جدید موجب ارتقای علمی این دانشگاه شده، گفت: به اعتقاد بنده یک تکنسین شاغل بهتر از استاد تمام بدون شغل است. بسیاری از دانشگاه‌ها در حال تعطیل کردن شعبه‌هایشان هستند، اما افتخار می‌کنیم که دانشگاه فنی و حرفه‌ای تنها دانشگاهی است که صندلی خالی ندارد.

 

شفیعی اضافه کرد: با توجه به مشکلاتی که در سال جاری وجود داشته برخلاف دانشگاه‌های دیگر افزایش شهریه نداشتیم و با پایین بودن شهریه این امکان فراهم شده تا دانشجویان در مناطق دورافتاده نیز به سمت دانشگاه فنی و حرفه‌ای بیایند. البته با حفظ مقطع کاردانی می‌خواهیم مقطع کارشناسی فنی و حرفه‌ای را نیز داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: ایران نیاز به نیروی جوان دارد پس باید دانشجویان فنی و حرفه‌ای از این فرصت استفاده کنند و صاحب توانمندی فنی شوند. البته طی تحقیقاتی که به وجود آمده بسیاری از دانشجویان فنی و حرفه‌ای به دلیل نمره نگرفتن در دروس ریاضی و فیزیک کارشان به اخراج کشیده شده اما به مدرسین پیغام دادم تا به گونه‌ای درس دهند که در راستای توانمندیشان باشد.

 

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه تا سال 84 فارغ‌التحصیلان مقطع کاردانی این دانشگاه روبه افزایش بوده است، گفت: متأسفانه مدرک‌گرایی به دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز رسیده و افراد به جای اینکه بعد از کاردانی پنج سال در صنعت کار کنند و سپس به دنبال شرکت در مقاطع بالاتر باشند، پس از کاردانی بلافاصله در کارشناسی ناپیوسته شرکت می‌کنند.

 

شفیعی اضافه کرد: دانشجویان بدانند که نباید مهارت خود را از دست دهند. اگر دانشجویان فنی و حرفه‌ای مانند بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دیگر نتوانند وارد بازار کار شوند، وضعشان بدتر از دانشجویان سایر دانشگاه‌ها خواهد بود.

 

 

طرح تکنسین سرباز

 

 

وی با اشاره به مطرح کردن بحث تکنسین سرباز، اظهار کرد: به دنبال این هستیم که سربازی دانشجویان فنی و حرفه‌ای همان کار در صنعت به حساب بیاید یا اینکه حدود پنج سال سربازی به تعویق بیفتد، چراکه دیده می‌شود آقایان به دلیل اینکه سربازی نمی‌روند بلافاصله بعد از کاردانی به سراغ کارشناسی ناپیوسته می‌روند و فلسفه نظام کاردانی را به هم می‌ریزند.

 

 

افزایش 45 میلیاردی بودجه فنی و حرفه ای کشور

 

 

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه در دنیا به ازای هر شش تکنسین یک مهندس وجود دارد، اما در ایران به ازای هر چند کارشناس یک تکنسین وجود دارد، افزود: بودجه دانشگاه مناسب نبوده و نیست، اما سال گذشته توانستیم با کمک نمایندگان مجلس استان‌ها حدود 45 میلیارد تومان به آن اضافه کنیم تا کارهای بیشتری انجام دهیم.

 

شفیعی با اشاره به تفکر اشتباهی که هنرستانی‌ها را پایین‌تر از دیگر دانش آموزان می‌داند، گفت: هنرستانی‌ها متفاوت هستند، اما پایین‌تر نیستند. باید دانشجویان این تفکر را از بین ببرند و خودشان را در بازار نشان دهند تا در 10 سال آینده جزء 10 دانشگاه کارآفرین کشور باشیم.

 

وی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در راستای ارتقای دانشگاه، اضافه کرد: باید فرهنگ کار را در کشور ترویج دهیم. متأسفانه فرهنگ مدرک‌گرایی، مهریه و جهیزیه بالا و عدم کتابخوانی در کشور دیده می‌شود.

 

تنها قشری که در ایران مانده‌اند کاردانی‌ها هستند

 

 

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به حضور کشورها و شرکت‌های اروپایی به ایران، گفت: متأسفانه فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های شریف و امیرکبیر بلافاصله بعد از فارغ‌التحصیلی به خارج از کشور می‌روند که وقتی این ارتباط بیشتر شود و این شرکت‌ها به ایران بیایند مطمئناً این فارغ‌التحصیلان راحت‌تر خواهند رفت. بنابراین در حال حاضر تنها قشری که در ایران مانده‌اند کاردانی‌ها هستند.

 

شفیعی افزود: به دلیل اینکه نظام آمریکا به نظام ایران وابسته است، تمایل دارند که با ایران در ارتباط باشند، چراکه به‌هرحال جایگاه‌های بزرگ در آمریکا در دست ایرانی‌هاست.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!