جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ / ۱۰:۲۲
کد مطلب: 34659
۲

برخی دانش آموزان تیزهوش دچار ناامنی روانی و اضطراب هستند

برخی دانش آموزان تیزهوش دچار ناامنی روانی و اضطراب هستند
به گزارش مهر، دكتر غلامعلی افروز درمراسم رونمایی از کتاب «دست نامه شهاب» که در ساختمان شهید بهشتی مرکز ملی استعدادهای درخشان در حال برگزار است، گفت: هوش ذاتی است اما خلاقیت آمیزه ای از هوش و خصیصه های ذاتی شخصیتی است. وی افزود: خلاقیت اکتسابی آمیزه ای از پرورش نگرش ها و باورها است.

خلاقیت آمیزه ای از هوش و خصیصه های والای شخصیتی است. این روانشناس تصریح کرد: خصیصه های والای شخصیتی تبسم، دیدن وضع موجود، احساس اندیشه به وضع مطلوب، احساس تلاش مداری، توکل و افکار مثبت است که به خلاقیت منجر می شود اما آفت آن استرس و افکار منفی است.

وی ادامه داد: قدرت اصلی جهان در حوزه منابع اقتصادی و سیاسی در اختیار کشورهایی است که مغزهای هوشمند و خلاق دارند. رهبران فهیم و بصیر و مدیران ارشد، توانا و بلندفکر همیشه به دنبال این هستند که بستری در کشور فراهم کنند که محل زندگی هوشمندان و خلاقان باشد.

وی بیان کرد: در پیش دبستانی ها و مدارس غیرانتفاعی ذهن دانش آموزان را با مطالب بیهوده از جمله ساز، رقص و زبان های مختلف پر می کنند که هیچ کدام به درد دانش آموز نمی خورد.

این روانشناس افزود: شناسایی و هدایت صاحبان استعدادهای درخشان اهمیت زیادی دارد و تفکیک یا تلفیق آنها مهم نیست بلکه مهم هدایت و رهبری آنهاست. وی گفت: پیوند سازمان استعدادهای درخشان با بنیاد ملی نخبگان باید عمیق تر شود و بنیاد به این سازمان باید به عنوان نهاد سرمایه ای نگاه کند.

افروز با اشاره به اینکه سازمان پرورش استعدادهای درخشان باید از سازمان سنجش مهمتر تلقی شود، ادامه داد: اضطراب و استرس آفت خلاقیت دانش آموزان است. هم اکنون برخی از دانش آموزان تیزهوش دچار ناامنی روانی و اضطراب هستند و این موضوع باعث قربانی شدن خلاقیت آنها می شود.

این روانشناس تصریح کرد: بسیاری از والدین نمره گرا هستند و حتی تحمل نمره ۱۹.۵ را هم ندارند همین روند باعث شده تا دانش آموز وقتی به دوره دبیرستان می رسد فقط دغدغه کنکور داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه کنکور آموزش های دوره متوسطه را تخلیه کرده است، گفت: کجای دنیا این همه کلاس کنکور وجود دارد.
این روانشناس اضطراب، نمره گرایی و فشار خانواده ها را مانعی بر سر راه خلاقیت دانش آموزان عنوان کرد.


-
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.