جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ / ۱۸:۱۲
کد مطلب: 36863
۳
۱

دكتر غلامحسین شکوهی پدر تعلیم و تربیت ایران درگذشت

دكتر غلامحسین شکوهی پدر تعلیم و تربیت ایران درگذشت
شادروان شکوهی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 سکاندار وزارت آموزش و پرورش شد و تا بهمن 1358 هم در این پست تکیه زد.

غلامحسین شکوهی به خاطر خدمات 60 ساله در آموزش و پرورش به عنوان «پدر تعلیم و تربیت ایران» هم شناخته می‌شود زیرا او دارای مدرک دکترای علوم تربیتی است و تمام فعالیت و زندگی او وقف تعلیم و تربیت شد.

شکوهی در سال 1372 به علت ناراحتی ریوی و آلودگی هوای تهران به بیرجند، زادگاه خویش بازگشت و با درجه استادی در دانشگاه بیرجند به فعالیت آموزشی و پژوهشی ادامه داد تا اینکه پس از 57 سال تدریس، در سال 1379 با رتبه استادی بازنشسته شد، اما تدریس را رها نکرد و در دانشگاه های بیرجند و تربیت مدرس تهران تا سال 80 به تدریس ادامه داد.
فعالیت‌های علمی شکوهی آنقدر قابل توجه بود که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، به رغم سابقه عضویتش در دولت موقت، در سال 1385 از او به عنوان چهره ماندگار رشته تعلیم و تربیت تقدیر کرد. به فاصله یک سال بعد دانشگاه بیرجند هم برای او بزرگداشت برگزار کرد و از او به عنوان شخصیتی علمی تجلیل به عمل آورد.
در سال گذشته نیز در همایش ملی آموزش ابتدایی که در بیرجند برگزار شد ضمن تجلیل از نخستین وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران ، «سند هویتی دکتر شکوهی» با حضور وزیر آموزش و پرورش، استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان رونمایی شد.
بیش از چند جلد کتاب با بیش از 20 تجدید چاپ و 60 مقاله از دکتر شکوهی در نشریات علمی داخلی و خارجی منتشر شده است. از جمله آثار این استاد برجسته در بخش تالیف، «روش آموختن حساب و هندسه»، «مبانی اصول آموزش و پرورش» با 27 بار تجدید چاپ، «تعلیم و تربیت و مراحل آن» با 20 بار تجدید چاپ و در بخش ترجمه «تعلیم و تربیت» تالیف امانوئل کانتو و «مربیان بزرگ» تألیف ژان شانو است.

به گزارش میگنا موسسه روانشناسی و علوم تربیتی دکتر کاردان (دانشگاه تهران) با همکاری سازمان نظام روان شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران، در پنجمین مراسم اعطای جایزه علمی دکتر کاردان در سال 93 از دکتر غلامحسین شکوهی، استاد برجسته و چهره ماندگار عرصه تعلیم و تربیت تجلیل کرده بود.



در پی درگذشت دکتر شکوهی، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش پیام تسلیتی صادر کرد؛ در این پیام آمده است:
هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق؛
خبر فقدان استاد فرزانه مرحوم دکتر غلامحسین شکوهی اولین وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و پدر تعلیم و تربیت کشور موجب تاثر و تاسف عمیق و اندوه فراوان گردید.
زنده یاد دکتر شکوهی عاشق معلمی و معلمی عاشق و وزیری از جنس آموزش و استادی مسلم در تعلیم و تربیت بود . او اندیشه ای ژرف ، باوری عمیق و ایمانی راسخ به اثرات آموزش و پرورش در تعالی جوامع داشت و با این اندیشه و باور و ایمان ، عمر با برکت خود را مصروف تربیت معلمان توانمند و مطالعه و تحقیق و نظریه پردازی در تعلیم و تربیت نمود. زنده یاد دکتر شکوهی باوری راسخ داشت که جهان جز با اهتمام به امر تعلیم و تربیت و توجه ویژه به آموزش و پرورش درست نخواهد شد .
بدون تردید منش و روش مرحوم استاد شکوهی و اثرات گرانقدر عمر با برکت او در همه ارکان آموزش و پرورش به ویژه دوره پیش دبستانی و دبستان جاری و ساری خواهد ماند.

ابنجانب فقدان این عاشق معلمی و نظریه پرداز اول کشور در زمینه تعلیم و تربیت را به جامعه فرهبخته فرهنگیان ، اساتید و دانشجویان علوم تربیتی وخانواده محترم ایشان تسلیت گفته و از خداوند منان علو درجات و بخشش بی پایان را مسألت دارم.


زندگینامه
دکتر غلامحسین شکوهی در چهارم تیرماه ۱۳۰۵ در شهر خوسف از توابع استان خراسان جنوبی متولد شد. وی دانشسرای مقدماتی را در ۱۳۲۳ با رتبه ممتاز به پایان رساند و پس از آن تا سال ۱۳۳۲ در دبیرستان‌های بیرجند به تدریس پرداخت. میل به دانش اندوزی او را به تهران کشاند تا در رشته ادبیات فارسی دانشسرای عالی تحصیل خود را ادامه دهد.
وی در سال ۱۳۳۵ با رتبه اول از دانشسرای عالی فارغ التحصیل و برای ادامه تحصیل به سوئیس اعزام شد. حاصل این سفر اخذ دکترای علوم تربیتی از دانشگاه ژنو و درک محضر استادانی چون «پیاژه» و «دوتران» بود.
 دکترشکوهی در سال ۱۳۴۵ با عنوان استادیار در دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران شروع به فعالیت نمود و در کنار تدریس به کارهای اجرایی از جمله معاونت و ریاست دانشکده علوم تربیتی نیز پرداخت. وی همچنین نخستین وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران است.
 
دکتر غلامحسین شکوهی علاوه بر تدریس، به تحقیق و تألیف و ترجمه آثار مهمی در حوزه تعلیم و تربیت پرداخته و تاکنون بیش از شصت مقاله علمی نیز به چاپ رسانده است.
دکتر شکوهی در دومین همایش چهره‌های ماندگار به عنوان چهره ماندگار عرصه تعلیم و تربیت مورد تجلیل قرار گرفت و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، کتاب زندگی نامه و خدمات علمی او را در سال ۸۶ منتشر کرده است.
 
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

فاروق عبدالعزیز کریم (فاروق حسینی
Iraq
سلام ، بادرود و سلام بر روح پر فتوح و روان استاد فرزانه ومعلم فیلسوف و پدر رو حانی شاد روان استاد متواضع و وارسته ام که از سال ١٣٥٢ تا سال ١٣٥٨خداونداین نعمت و افتخاررابه من ارزانی فرمود که از کاسه لیسان خرمن تعلیم و تربیت وشاگردش باشم ، قلم من از ستایش آن انسان کامل و معلم دانا ناتوان و زبانم الکن است، فقط از داور دادگر و توانا براێش اجر جزیل و علو درجه و مقام در اعلی علیین و محشور با پیامبران و اولیا وراستگویان و شهدا و نیکان میطلبم، یاد و خاطره ی شاگرد پروری واستادی و استاد راهنیمایی ومعاون دانشکده و سپس ریاست آن بزرگوار همواره بزرگ و مقدس ماندنی است ، رۆح و روانش شاد در فردوس اعلا ، راهش پر رهرو و یادش جوادانه و به خیر باد
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...