دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶ / ۱۷:۲۱
کد مطلب: 42291
۱

نتایج سطح‌بندی 120 دانشگاه‌ دولتی اعلام شد

نتایج سطح‌بندی 120 دانشگاه‌ دولتی اعلام شد

به گزارش میگنا دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این مطلب اظهار کرد: فاز آزمایشی سطح‌بندی دانشگاه‌های دولتی سال گذشته برای حدود 60 مرکز انجام شد که فاز نهایی آن در سطح وسیع‌تر برای 120 دانشگاه انجام و نتایج نهایی آن به این مراکز ابلاغ شد.

وی در ادامه تصریح کرد: به منظور انجام سطح‌بندی دانشگاه‌های دولتی نظام سطح‌بندی با عنوان «یونی‌رنک» تعریف کردیم که براساس آن دانشگاه‌ها بر مبنای اسناد بالادستی و برنامه ششم توسعه مورد ارزیابی و به چهار سطح تقسیم شدند.

معاون آموزشی وزارت علوم همچنین خاطرنشان کرد: در سطح‌بندی انجام شده دانشگاه‌ها در سطح بین‌المللی از این جهت که در مرزهای دانش و توسعه علمی و فناوری، در سطح ملی از این جهت که برای توسعه علم و پژوهش و رفع نیازهای ملی، دانشگاه‌های منطقه‌ای از این جهت که رفع نیازهای منطقه‌ای و حل و مشکلات ملی و مراکز دانشگاه‌های محلی از این جهت که در رفع نیازهای محلی و اولویت‌بخشی به نیازهای محلی فعالیت دارند، مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

به گفته دکتر شریعتی، سطح‌بندی فاز نهایی سطح‌بندی دانشگاه‌های دولتی در یک عرصه رقابت سالم انجام گرفت و این برنامه زمینه‌ای را فراهم کرد تا براساس آن دانشگاه‌ها بتوانند جایگاه خود را ارتقا دهند و با آشنایی با زمینه‌های قوت و ضعف، خود را برای رتبه‌بندی که در آینده صورت خواهد گرفت، آماده کنند.

وی خاطرنشان کرد: هدف از سطح‌بندی مراکز و دانشگاه‌های دولتی بحث مطلوب یا نامطلوب بودن این دانشگاه‌ها نبود بلکه در این سطح‌بندی دانشگاه‌ها براساس نوع ماموریت خود تقسیم‌بندی شدند و عرصه فعالیت این مراکز مشخص شد.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به فعالیت دو هزار و 500 مرکز آموزش عالی در کشور گفت: تعداد 120 مرکز از این دانشگاه‌ها مراکز دولتی هستند که به صورت روزانه دانشجو پذیرش می‌کنند در واقع تاکنون وضعیت به این صورت بود که این دانشگاه‌ها همه با هم مقایسه می‌شدند و کارهای مشابهی نیز به لحاظ هدف‌گذاری انجام می‌دادند اما با سطح‌بندی انجام شده همه دانشگاه‌های دولتی موظف هستند در راستای ماموریت خود عمل کنند ضمن اینکه اجازه دارند در کنار فعالیت‌های اصلی، فعالیت‌های فرعی نیز داشته باشند.

دکتر شریعتی همچنین به سه برنامه مهم آموزشی وزارت علوم در آینده اشاره کرد و گفت: ماموریت‌مداری دانشگاه‌ها موجب می‌شود در آینده بتوانیم دو کار را انجام بدهیم. اول اینکه براساس یک ارزیابی، مولفه‌های سطح‌بندی در آینده نزدیک به مراکز ارسال خواهد شد. دوم اینکه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها را بر روی دو سطر یعنی دانشگاه‌های همتراز و در یک سطح قابل تعریف در پروسه زمانی میان‌مدت انجام خواهیم داد و در نهایت در آینده دورتر دانشگاه‌ها را در سطح ملی رتبه‌بندی خواهیم کرد.

معاون آموزشی وزارت علوم در پایان خاطرنشان کرد: سطح‌بندی دانشگاه‌های دولتی در فرآیند نسبتاً طولانی انجام شد و این سطح‌بندی در مراجع مختلف مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت در شورای معاونت آموزشی وزارت علوم مطرح و در نهایت در ستاد آمایش آموزش عالی تصویب و به همه دانشگاه‌های کشور ابلاغ شد.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.