جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ / ۱۹:۱۶
کد مطلب: 42864
۱
گفت وگوی اختصاصی ایسکانیوز با استاد دانشگاه آزاد اسلامی درباره تاثیر روانی استرس ناشی از زلزله؛

5 ثانیه حیاتی پس از زلزله تنها امید نجات زلزله زدگان است

5 ثانیه حیاتی پس از زلزله تنها امید نجات زلزله زدگان است
میگنا: دکتر حسن احدی استاد واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی درباره تاثیر روانی استرس ناشی از زمین لرزه گفت: زلزله های اخیر نشان داد که به مسئله پیشگیری عاطفی پرداخته نشده است یعنی آموزش های لازم در مدارس و در تمامی مقاطع انجام نشده و مردم نمی دانند در زمان وقوع زلزله چه کارهایی را باید انجام دهند اولین و مهم ترین مسئله این است که اولین واکنش مردم در موقع برخورد با زلزله به دلیل عدم آگاهی این است که از منزل خارج شوند تا جانشان را نجات دهند در حالیکه اینکار اشتباه است و شهروندان باید نقاط امن آپارتمان خود را شناسایی کنند تا در مواقع لازم پناه بگیرند.

آمارها نشان داده که 60 تا 70 درصد مجروحان و مصدومان زلزله های اخیر در موقع فرار اتفاق افتاده است یعنی رسانه ها و متولیان باید به مسئله آموزش مقابله و مواجه با حوادث غیر مترقبه بیشتر توجه کنند. آسیب های عاطفی پس از وقوع حوادث طولانی اتفاق می افتد و ممکن است حتی تا چند سال نشان داده نشوند و در سال های بعد با رفتارهایی مانند پرخاشگری ابراز شوند.

اولین توصیه من قبل از وقوع زلزله به مسئولان ،آموزش توسط آموزش و پرورش ،صدا و سیما و رسانه هاست و مسئله بعد این است که در هنگام وقوع زلزله چه باید کرد؟

احدی که پیشتر استاد سابق دانشگاه علامه بود با اشاره به اینکه عکس العملی که می توان پس از زلزله انجام شود تنها 5 ثانیه است گفت: این 5 ثانیه حتی فرصت خروج از منزل یا محل کار را به کسی نخواهد داد .

احدی با اشاره به اینکه مسئله پیامد های پس از زلزله هم اهمیت ویژه ای دارد گفت: ما در زلزله کرمانشاه شاهد بسیج مردمی برای کمک به آسیب دیدگان سرپل ذهاب بودیم و در حال حاضر با درگیر شدن اغلب استان ها با زلزله و تعیین استان های معین برای زلزله احتمالی تهران ، علاوه بر بسیج عمومی مردم ،دستگاه های دولتی نیز باید از آمادگی بیشتری برخوردار باشند.

خودرو های شخصی نه تنها در شرایط عادی زندگی مشکل آفرین است، بلکه در شرایط بحرانی نیز این مشکل دو چندان خواهد بود بنابراین باید ارگان های مردم مدار ایجاد شود ارگان هایی که افرادش مورد اعتماد و آشنای مردم باشند تا کمک های مردم را جمع آوری کرده و در مواقع اضطراری به دست مردم آسیب دیده برسانند.

این دکتر روانشناس ادامه داد: اگر چه کمک های دولتی در حوادث اخیر وجود داشت اما کافی نبود و خدمات رسانی باید به نوعی باشد که مردم احساس کنند دولت در حمایت آنها تمام قد ایستاده است در این صورت است که مردم حتی با وقوع یک زلزله احساس آرامش خواهند داشت به عنوان مثال سه سال پیش، پس از وقوع یک سیل عظیم در استرالیا بسیاری از خانه ها آسیب دید اما مردم می دانستند که دولت حتی خسارت کتابهایی را که سیل از بین برده است را با بیمه می پردازد پس دولت هم باید مسئولیت هایی را در مواقع بحرانی به عهده بگیرد تا فوبیای نا امنی در مردم به حداقل برسد.

وی در پایان گفت: دولت و رسانه ها باید با دعوت از متخصصان زلزله داخلی و خارجی در رسانه ها از اضطراب شدید مردم بکاهند و هراس زلزله که به هراس مرگ تبدیل شده است را با ارائه آموزش و آگاهی کم کنند زیرا خطر عکس العمل های غلط در مواقع حساس کمتر از تلفات زلزله نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود