سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ / ۰۰:۱۸
کد مطلب: 50736
۱
۳

سرفصل‌ دوره کارشناسی ارشد رشته روانشناسی اسلامی تصویب شد

سرفصل‌ دوره کارشناسی ارشد رشته روانشناسی اسلامی تصویب شد
به گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۱۷۹ شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی روز دوشنبه ۱۹ خرداد به ریاست غلامعلی حداد عادل، و با حضور سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حداد عادل طی سخنانی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در جهان و بی‌­سابقه خواندن اتفاقات پیش آمده در دنیا گفت: کرونا و وقایع اخیر آمریکا، که دنیا را تحت تاثیر قرار داده است هر کدام ابعاد گوناگونی از منظر علوم انسانی دارند که باید به­طور جداگانه به هر کدام از آنها پرداخته شود.


بررسی سرفصل‌ دوره کارشناسی ارشد روانشناسی اسلامی
سپس ادامه بررسی سرفصل‌ دوره کارشناسی ارشد روانشناسی اسلامی در دستور کار قرار گرفت و حجت الاسلام و المسلمین آذربایجانی، دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گزارشی در این زمینه ارائه کرد.

گفتنی است در این برنامه درسی که با توجه به نظرات و پیشنهادهای اعضا در جلسات گذشته بازنویسی و ویرایش شده است، مواردی مانند اضافه شدن درس نفس در حکمت اسلامی و درس فطرت در درس انسان شناسی، مبانی ارزش­شناسی و معرفت شناسی در درس مبانی روانشناسی اسلامی و اضافه شدن سه سرفصل به درس قرآن و حدیث و اضافه شدن مبانی ارزش­شناسی و معرفت­شناسی در دروس روانشناسی اسلامی مورد اشاره قرار گرفته است.

همچنین در این گزارش اولویت پذیرش در این رشته برای طلاب، توجه به درس علم النفس در دروس جبرانی، توجه به توانایی فارغ التحصیلان و نگاه تاریخی در دروس تاریخ و مکاتب روانشناسی (جبرانی) و مبانی روانشناسی اسلامی(تخصصی) و فلسفه روانشناسی (تا حدودی) و نفس در حکمت اسلامی ذکر شده است.


حداد عادل:
با ورود روانشناسی غربی کسی در دانشگاه­های ما جرات نکرد به پایه مبانی دیگر این علم ورود کند

پس از ارائه این گزارش، حداد عادل در سخنانی در خصوص اهمیت این رشته گفت: در میان علوم انسانی دو علم روانشناسی و جامعه شناسی، با مبانی معنوی و دینی در مواجهه هستند.
وی افزود: روانشناسی مبتنی بر مبانی دینی، بر پایه اعتقاد به تجرد روح و قائل شدن به حقیقتی در انسان شکل می‌­گیرد درحالی‌که در روانشناسی جدید کاری به ذات و مبنا و تجرد و مادی و غیرمادی ندارند و با انسان مانند اشیاء در علم فیزیک رفتار می‌­کنند.
حداد عادل گفت: این از جمله مواردی است که تباین آن با مظاهر معنوی ظهور و بروز دارد در جامعه شناسی هم به شکل دیگری این تباین مطرح است.
رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی ادامه داد: از وقتی که روانشناسی غربی در نظام آموزش عالی کشور ما وارد شده، کسی در دانشگاه­های ما جرات نکرده که به روانشناسی دیگری، به پایه مبانی دیگری از این علم ورود پیدا کند.
حداد عادل: روانشناسی مبتنی بر مبانی دینی، بر پایه اعتقاد به تجرد روح و قائل شدن به حقیقتی در انسان شکل می­‌گیرد درحالی‌که در روانشناسی جدید کاری به ذات و مبنا و تجرد و مادی و غیرمادی ندارند و با انسان مانند اشیاء در علم فیزیک رفتار می­‌کنند.
وی با بیان اینکه طرح درسی با عنوان روانشناسی اسلامی، اتفاق بسیار مبارکی است که بعد از چهل دهه ما جرات کردیم در زمینه روانشناسی اسلامی وارد شویم افزود: این اتفاق مثل جوانه مبارکی است که‌ باید آن را قدر بدانیم و نواقص آن را اصلاح کرده و در اجرای آن جدی باشیم تا هم کتاب­‌هایش تالیف شود و هم استادهای مسلمان جرات پیدا کنند این مباحث را مطرح کنند و تلاش در جهت راه‌­اندازی دوره دکتری این رشته را داشته باشیم.

باید ضمن انتخاب مولفی شایسته برای تالیف کتب در این رشته، نظارت دقیق و جدی در زمینه سرفصل­های دروس نیز صورت گیرد
حداد عادل با بیان اینکه تالیف کتب درسی رشته روانشناسی اسلامی بسیار حائز اهمیت است بیان کرد: باید ضمن انتخاب مولفی شایسته برای تالیف کتب در این رشته، نظارت دقیق و جدی در زمینه سرفصل­های دروس نیز صورت گیرد.

پس از سخنان حداد عادل اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که اهم آن به شرح ذیل است: تنظیم آیین­نامه برای اولویت­‌های پذیرش توسط کارگروه و ارائه آن به شورای تحول، ارائه درس بررسی و نقد نظریه­‌های روانشناسی و درس روش­‌شناسی در دروس تخصصی، بررسی صلاحیت‌­های تخصصی اساتید در این رشته، اصلاح محتوای درس نفس در حکمت اسلامی، ادغام سه درس فلسفه روانشناسی با رویکرد اسلامی، مبانی روانشناسی اسلامی و نفس در حکمت اسلامی در دو درس به نام روانشناسی اسلامی 1و2، ضعف در بخش مهارت­‌آ‌موزی دانشجویان، غلبه رویکرد فردگرایی در ارائه دروس.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از اظهار نظر اعضا و جمع بندی حداد عادل سرفصل‌ دوره کارشناسی ارشد روانشناسی اسلامی با رأی مثبت اعضاء به تصویب رسید.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

آذر
Iran, Islamic Republic of
آیا کسی از سازمان نظام روانشناسی هم توی این تصمیم گیری شرکت داشته ؟ تا آنجایی که من به خاطر دارم هیچ کدام از اساتید ما چیزی به عنوان دین را قبول نداشتند . ای کاش کار را به دست کاردان بسپارند .
Romania
لطفا اسامی این هیات را بنویسید تا همه با اینها آشنا شوند. دانشجویان و روان شناسان بدانند در بین اینها کدام اساتید شرکت دارند تا تکلیف خودشان را بدانند.
Iran, Islamic Republic of
دکتر علی فتحی آشتیانی مثلا
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت