شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - 15 Aug 2020
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۹ تير ۱۳۹۹ / ۲۲:۲۷
کد مطلب: 50876
۲۰
۱۲
در کانادا

دكتر محمدباقر ثنايي ذاكر پدر مشاوره خانواده ایران درگذشت + عکس

دكتر محمدباقر ثنايي ذاكر پدر مشاوره خانواده ایران درگذشت + عکس
میگنا: دکتر محمدباقر ثنایی ذاکر عضو هیات علمی سابق دانشگاه خوارزمی و استاد پیشکسوت مشاوره ایران در سن 75 سالگی بر اثر سکته مغزی در کانادا به دیار باقی شتافت. از او به عنوان پدر مشاوره خانواده ایران یاد می شود.

وي از سال 1355 فعالیت حرفه ای خود را در حوزه مشاوره خانواده بنیانگذاری نمود و با تلاش های بسیار تدوین برنامه مشاوره خانواده در شورای عالی برنامه ریزی در سال 1365 را نيز انجام داده است.

در اين ارتباط دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران در پیامی فقدان این استاد علم و اخلاق را به جامعه روانشناسی و مشاوره کشور تسلیت گفت.

 
زندگینامه به روایت استاد
در سال 1324 در يك خانواده روحاني در شهر مشهد متولد شدم. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زادگاهم به پايان رساندم و در سال 1346 در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته مشاوره و راهنمايي مشغول شدم. اولين كتاب خود را در سال 1349 در حالي كه دانشجوي سال سوم دوره كارشناسي بودم با نام مشاوره در چاپ رساندم.

در سال 1350 در وزارت آموزش و پرورش با سمت «مشاور راهنمايي تحصيلي» مشغول خدمت شدم. تحصيلات كارشناسي ارشد خود را در رشته مشاوره در سال 1351 در دانشگاه تهران شروع كردم.

در سال 1351 1352 با همسرم خانم دكتر ستيلا علاقبند ازدواج كردم. ثمره اين ازدواج سه فرزند با نام‌هاي سعيد، سميه و آزاده است. فرزندانم به ترتيب در رشته‌هاي كامپيوتر، الكترونيك و كامپيوتر تحصيل كرده‌اند.

درسال 1353 با بورس تحصيلي دانشگاه تربيت معلم براي ادامه تحصيل عازم امريكا شدم. تحصيلات دوره دكتري خود را در دانشگاه كلورادو در واقع در شهر بولدر در رشته مشاوره دنبال كردم و در سال 1358 به ايران عزيز بازگشتم.
 

فعاليت‌هاي علمي
از آغاز تأسيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي در گروه انساني، شاخه برنامه‌ريزي مشاوره همراه با سه عضو ديگر اين شاخه، برنامه دوره‌هاي كارشناسي، كارشناسي ارشد (در پنچ گرايش) و دكتري مشاوره را برنامه‌ريزي كرديم. كاري كه شركت در آن را جزو افتخارات زندگي حرفه‌اي خود مي‌دانم.

از جمله تلاش‌هاي اينجانب در اين شاخه، تأسيس دروس «مشاوره خانواده»، «موضوعات و مسائل اخلاقي در مشاوره» و «مشاورة ازدواج» بوده است. از اوائل تأسيس گروه برنامه‌ريزي مشاوره سازمان بهزيستي با اين گروه نيز همكاري داشته‌ام.

در سال 1367 همراه با دكتر نوراني‌پور در تأسيس اولين مركز مستقل كشور در دانشگاه شهيد بهشتي فعال بودم و همكاری خود را در شوراي گزينش اين مركز و نيز به صورت مشاوره‌هاي خانوادگي، گروهي و فردي تا آغاز 1379 ادامه دادم.

علاوه بر اين، با مراكز مشاوره دانشگاه‌هاي علم و صنعت ايران، تربيت معلم، شاهد و چند مركز مشاوره غير دانشگاهي همكاري داشته‌ام. در حال حاضر تنها مشاور ايراني تأييد شده توسط شوراي سراسري مشاوران تأييد شده، وابسته به انجمن مشاوره امريكا و داراي پروانه NCC هستم.

از سال 1374 براي تأسيس «انجمن مشاوره ايران» تلاش بسيار نمودم تا بالاخره اين انجمن در سال 1375 با 13 نفر عشو هيأت مؤسس تأسيس شد. از آن زمان تاكنون به‌عنوان نايب رئيس انجمن و مسئول  بخش انتشارات و دبيرخانه انجمن تلاش كرده‌ام. در سمت مسئول بخش انتشارات انجمن علاوه بر دريافت مجوز انتشار مجله از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي چاپ و تكثير 8 خبرنامه، سك گزارش سمينار    و 5 شماره از مجله «تازه‌ها و پژوهش‌هاي مشاوره» اهتمام كرده‌‌ام. بخش انتشارات انجمن شماره‌هاي ديگري از اين مجله را در دست انتشار دارد. تلاش‌هاي مربوط به تأسيس انجمن و موفقيت‌ها آن نيز از مايه‌هاي مباهات اينجانب است.

از سال  1369  به‌عنوان معاون مؤسسه تحقيقات تربيتي دانشگاه تريبت معلم در راه‌اندازي فعاليت‌هاي    اين مؤسسه و نشريات و تحقيقات نزديك به 10 سال نقش اصلي را بر عهده داشتم.


فعاليت‌‌هاي آموزشي
از سال  1379 تاكنون در گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه تربيت معلم مشغول تدريس بوده‌ام. مراتب استادياري و دانشياري  را پشت‌سر گذاشته و در حال حاضر با سمت استادي به‌تربيت مشاور و تدريس در سطوح دكتري و كارشناسي ارشد مشغول هستم. تاكنون دروس مشاوره و رواندرماني و خصوصاً خانواده و گروه را در دانشگاه تربيت معلم، انستيتو روانپزشكي تهران، دانشگاه تهران، دانشگاه اصفهان، دانشگاه مشهد، دانشگاه الزهراء (س)، دانشگاه علوم بهزيستي و دانشگاه آزاد در سطوح تحصيلات تكميلي تدريس نموده‌ام. در سال 1978-1988 دانشيار ميهمان در دانشگاه كلورادو بودم.

از جمله تألیفات دکتر ثنائی ذاکر می توان به کتاب “در صحنه روان شناسی و مشاوره ایران: فلسفه و سرگذشت سازمان نظام …” (۱۳۹۳)، “خانواده و خانواده درمانی” (۱۳۶۷) اشاره کرد.

علاوه بر تأليف مقالات متعدد، تاكنون بیش از 15 كتاب به اسامي زير به چاپ رسانيده‌ام كه همگي آنها كتاب‌هاي موفق و مورد استقبال جامعه مشاوره كشور بوده است:
 
 
لیست کتب به زبان انگلیسی

On the Scene of Psychology and Counseling in Iran: The Philosophy and History of PCO. (2014).Tehran: Besat Publication.
Family assessment: Effective Uses of Personality Tests with Couples.(2010). (Translation of  N. A. Rodney, 1999 with H.P. Sharifi, et al). Tehran: Sokhan Publication.  [ISBN 978-964-372-450-4]
Family and Marriage Scales.  (2009). (2nd Ed.) Tehran: Besat Publication. [ISBN 978-5116-13-7
Introduction to Counseling and Guidance. 2nd ed. (2007). (Translation of  R. L. Gibson and M. H. Mitchell’s, 6th ed. 2006). Tehran: Rushd Publication. [ISBN 978-964-2802-02-3]
Positive Psychology. (2006). (Translation of A. Carr’s, with H.P. Sharifi & G. Najafizand). Tehran: Sokhan. [ISBN 964-372-172-8]
Body Language. (2003). (Translation, with F. Bahari). Tehran: Besat Publication. [ISBN 964-6067-87-5]
Family and Marriage Scales.  (2000). Tehran: Besat Publication. [ISBN 964-6067-54-7]
Group Counseling and Psychotherapy. 2004, 2000, 1998, 1995, 1990, 1983). Tehran:  Chehr  Publishers Co. [ISBN 964-409-063-2]
Structured Experiences in Group Counseling and Human Relations Training.(2001, 1995). Tehran: Besat Publication. [ISBN 964-6067-56-5]
Handbook of Educational & Vocational Information. (1997, 1994). Co-author: Raofi.Tehran: Khojaste Publishers.  [ISBN 964-6233-08-2]
Group Techniques. (2005, 2001, 1998). (Translation of G. Corey’s et al. plus an introduction and a descriptive glossary by myself).). Tehran: Besat Publication.  [ISBN 964-6067-26-3]
Introduction to Counseling and Guidance. (2003, 2001, 1999, 1997, 1994). (Translation of  R. L. Gibson and M. H. Mitchell’s). Tehran: Besat Publication.  [ISBN 964-6067-25-5]
Problem-solving Therapy: New Strategies for Effective Family Therapy. (2004, 2000, 1998, 1996, 1991, 1988, 1987). (Translation of J. Haley’s, plus two   introductions and  a descriptive glossary by myself). Tehran: Amir Kabir.  [ISBN 964-00-0181-3]
Families and Family Therapy. (2004, 2001, 1996, 1994). (Translation of  S. Minuchin’s, plus an introduction and a descriptive glossary by myself). Tehran: Amir Kabir.  [ISBN 964-00-0009-4]
Counseling. (1978, 1977, 1976, 1975, 1974, 1973, 1972, 1970, 1969). Tehran: Attai Press
.
تالیفات
زبان‌تن. (1382). ]ترجمه[. تهران: مؤسسه انتشارات بعثت.
مقياس‌هاي سنجش خانواده و ازدواج. (1379). باهمكاري س. علاقبند و ع. هومن. تهران: مؤسسه انتشارات بعثت. ]شابك: 7-54-6067-964[
فنون مشاوره و روان‌درماني گروهي. (1377، 1379). ]ترجمه[. تهران: مؤسسه انتشارات بعثت.  ]شابك:3-26-6067-964[
روان‌درماني خانواده. (1365، 1366، 1370، 1375، 1377، 1379). تهران: ]دو مقدمه  و ترجمه[.
مؤسسه انتشارات اميركبير. ]شابك: 3-81-0001-964[.
خانواده و خانواده درماني. (1373، 1375، 1380). ]مقدمه و ترجمه[. تهران: مؤسسه انتشارات اميركبير.
تجارب با ساختار در مشاوره گروهي. (1374، 1380). تهران: انتشارات بعثت. ]شابك: 5-56-6067-964[.
راهنماي اطلاعات شغلي/ تحصيلي. (1374، 1377). مريم رئوفي. تهران: انتشارات خجسته.
مشاوره و رواندرماني گروهي. (1362، 1369، 1377، 1380). چاپ سوم با اضافات. تهران: شركت سهامي چهر. تهران: انتشارات بعثت. ]شابك: 2-63-4090-964[.
مباني مشاوره و راهنمايي. (1373، 1376، 1377، 1380). با همكاري س. علاقبند، ا. احمدي، و ح. پ. شريفي. ]ترجمه[. تهران: انتشارات بعثت.]شابك: 5-25-6067-964[.
مشاوره (1349، 1350، 1351، 1352، 1353، 1354). تهران: مطبوعاتي عطائي.

فعاليت‌هاي پژوهشي
بررسي مشكلات اجرايي مشاوران نظام جديد متوسطه در انجام وظايف محوله و راه‌حل‌هاي پيشنهادي براي رفع مشكلات از ديدگاه مشاوره، مديران مدارس متوسط دولتي و كارشناسان مشاوره استان‌ هاي كشور در سال‌هاي  1379- 1378. (1380).  ]استاد ناظر طرح[. مجري: احمد اقتداري. تهران: پژوهشكده تعليم و تربيت.
عوامل آموزشي مؤثر در شكست تحصيلي دانش‌آموزان مقاطع تحصيلي مختلف. (1375). مؤسسه تحقيقات تربيتي، دانشگاه تربيت معلم.{برگزيده به‌عنوان «پژوهش شايسه تشويق» در «دومين دوره معرفي پژوهش فرهنگي». ]2/10/1376، تالار وحدت، و دريافت بوح تقدير از وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي (جناب آقاي دكتر مهاجراني) در تاريخ  29/10/1376 در محل مركز آفرينش‌هاي فرهنگي و هنري[. تهران: معاونت پژوهشي و آموزشي، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي}.

Crying behavior and essential elements contributing to ctying. (1979). Ph.D dissertation. School of Education , University of Colorado, Boulder, Colorado.

نظر دانش‌آموزان سال سوم راهنمايي درباره مشاوره. (1353) پايان‌نامه كارشناسي ارشد، دانشكده علوم تربيتي   دانشگاه تهران،
سالنامه نمايه‌ها و چكيده‌هاي علوم تربيتي و روانشناسي ايران. (1369). ]مؤسس[. تهران: مؤسسه تحقيقات تربيتي، دانشگاه تربيت معلم.
سرپرستي لااقل  70 پايان‌نامه كارشناسي ارشد در زمينه‌هاي مربوط به مشاوره و آسيب‌شناسي خانواده، اثرات مشاوره گروهي، و ساير زمينه‌هاي مربوط به مشاوره و رواندرماني از سال  1368 تاكنون.
نقاط عطف تحولات علمي و فكري
رو آوردن به «خانواده» و درمان آن در 1978، و رو آوردن به «گروه» و اثرات درماني آن در 1976.

زمينه‌ها و علايق فرهنگي
(1)توجه به عوامل گوناگون مربوط به سلامت، آسيب‌ها و درمان «خانواده» و «ازدواج»
(2)ويژگي‌ها، ساختار و عوامل آسيب‌زا و درماني «گروه»، و بالاخره مكانيسم‌ها درمان و ايجاد تغيير در رفتار انسان.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
روحش شاد
Iran, Islamic Republic of
استاد فرزانه، ما از شما راضی هستیم. الهی که روح تون غریق رحمت بشه.
امیر حبیبی
Iran, Islamic Republic of
استاد زندگی را تمام و کمال زیستند و با کمترین حسرت از دنیا رفتند. خوشبحالشان. روحشان قرین رحمت . واقعا دغدغه رشد رشته مشاوره و خانواده درمانی را داشتند و برای یک نظام علمی درست عمری تلاش کردند.

متاسفانه جامعه علمی از وجودشون محروم شدند. هر چند با خدمات زیادی که داشتند اعم از ترجمه و تالیف کتاب های بسیار، بنیان گذاری رشته مشاوره خانواده در ایران و تربیت و آموزش صدها دانشجو و کمک به صدها و هزاران خانواده و زوج برای داشتن زندگی بهتر، دین خود را به خوبی به جامعه ادا کردند.
زهرا
Iran, Islamic Republic of
روحشان شاد و آمرزش نصیبشان باد
United Kingdom
استاد بزرگوار روحتان غرق در رحمت باشد ، استادی بسیار فرزانه بودید کتابهای بسیار ارزشمندی از خود به جای گذاشتید با بیانی شیوا و سلیس .یادتان گرامی باد🍃
مژگان جلالوند دانشجوی دکتری تخصصی مشاوره
Iran, Islamic Republic of
انسان بسیار قابل احترامی بودن .🖤🖤🖤🖤
یادشان ماندگار
محمود
Iran, Islamic Republic of
روحش شاد . برام خیلی جالبه که وقتی زندگینامه اکثریت اساتید برجسته و موفق رشته های روانشناسی و مشاوره ایران را می خوانیم متوجه می شوید که آنها بعد تحصیلات دانشگاهی و اخذ مدرک، در ابتدای زندگی حرفه ای خود چند سالی سابقه خدمت در آموزش و پرورش را داشته اند و سپس به عضویت هیات علمی دانشگاه در آمدند . اساتید عزیزی مثل دکتر افروز، دکتر حاتمی، دکتر شفیع آبادی ،دکتر پور شریفی، دکتر درتاج و دکترهای دیگر...... شاید بخاطر همین تجربه عالی رشد کردند . اما می بینیم که بعضی اساتید تازه به دوران رسیده و مغرور مخصوصا در دانشگاه ازاد با گرفتن یک تیکه کاغذ بنام مدرک دکتری هنوز در انتقال مفاهیم اولیه به دانشجویان ناتوانند چرا که هنر معلمی را نمی دانند.معلم بودن با استاد بودن تفاوت دارد. ای کاش میشد واحد گزینش وزارت علوم یک قانونی وضع می کرد تا اعضای هیات علمی از این پس در ابتدای استخدام در دانشگاهها، حداقل 5 سال دارای سابقه معلمی و کلاسداری بودند تا علاوه بر آموزش در پرورش و تربیت افکار دانشجویی نقش تاثیرگذاری داشتند. و سپس بعد کسب مهارت سخنوری بتدریج به دانشگاهها تزریق می شدند . حتی من شنیدم در بعضی کشورهای پیشرفته یک وزارت آموزش وجود دارد و فرد از از کودکی تا جوانی با یک سیستم آموزشی واحد رشد می کرد.
United Arab Emirates
دانشگاه آزاد و پیام نور و غیر انتفاعی ها و پردیس های بین الملل، همه شون به اندازه یک دانشکده در دانشگاه های مادر مثل شهیدبهشتی، علامه، تهران و تربیت معلم (خوارزمی) کارایی علمی برای جامعه ندارند. فقط مدرک می دهند و بس
Iran, Islamic Republic of
ببخشید دوست عزیزشما تو این صفحه دکتر ثنایی جای این بحث نبود و بهتر بود تو این صفحه یک تسلیت عرض می کردین بعدش حالا کامنت میذاشتین اما بنده بعنوان یک استاد دانشگاه با یک قسمت نظر شما موافق نیستم . در پنج سال اخیر پردیس های دانشگاههای مادر مثل پردیس دانشگاه شهیدیهشتی ،علامه و خوارزمی که فرمودین و حتی پردیس بین الملل دانشگاه شریف و امیرکبیر خیلی سخت گیر شدند چون دانشجو بایداولا رتبه خوبی در آزمون سراسری بیاورد دوم اینکه اساتید پردیس های بین الملل همان اعضای هیات علمی دانشگاه روزانه هستند و همان سرفصل ها را هم تدریس می کنند . سوم اینکه برند دانشگاه مهم است که پردیس ها ئصلند به دانشگاه مادر و مستقل نیستند. اما از طرفی بنظرم سواد یک فرد به پشتکار و مطالعه مستمر کتابهای بسیار و انجام تحقیقات و نوشتن مقاله در دوران دانشجویی است . کمالگرایی تا حدی خوب است اما شاید یک فرد شاغل وقت مطالعه کتاب و تست نداشته باشد و مجبور است برای عبور از کنکور و رسیدن به رشته مورد علاقه اش به دانشگاه آزاد هم برود تا برای ارتقای کاری یک مدرکی داشته باشد. مسئله کرونا نشان داد حتی بهترین متخصصان دانشگاه علوم پزشکی بقول شما دانشگاه مادر هم در مقابل یک ویروس کوچک ناتوان هستند .الان دیگه مدرک بهترین دانشگاه ها را متاسفانه دارند در کنار میدان انقلاب جعل می کنند و می فروشند . زیاد مدرک گرا و ظاهربین نباشیم شاید این امر باعث شود در انتخاب های مان فریب بخوریم.
United Arab Emirates
حرف شما متین. بله اشتباه از طرف بنده بود اینجا جای نظر شخصی نبود. معذرت
رضا
Iran, Islamic Republic of
روحشان شاد. انسانی کم نظیر و استادی بی بدیل بودند. من از خدمات ارزنده ایشان در مشاوره و راهنمایی خانوادگی بسیار بهره بردم.از خداوند منان، علو درجات را برایشان مسئلت میکنم.
Iran, Islamic Republic of
انسان والا وارزشمندی که برای ارتقای علم وآرامش انسانیت ونهاد خانواده، خدمات شایسته وبی نظیر ازخود بجا گذاشته اند وباقیات الصالحات ایشان است، روحشان شاد وقرین رحمت واسعه الهی، عرض تسلیت به خانواده محترم ایشان وخانواده بزرگ روانشناسی ومشاوره ایران
معرفی رشته اتاق عمل
رابطه افسردگی در دوران بارداری با تولد پسران پرخاشگر
تاثیر تولد زودهنگام بر چپ دست بودن
روانشناس معروف آمریکایی اختلال روانی ترامپ را اعلام کرد!
۵ گام تا ترک سیگار
كرونا اختلالات رواني را تشديد كرد
مرگ ماهانه ۱۸۰ «نوجوان» به‌دلیل خشونت در جهان
چرا مردان به بهداشت روان خود بی توجه‌اند؟
بازی های کلامی برای کودکان و نوجوانان
تفاوت بین حمله پانیک و حمله اضطرابی
اگر این علائم را دارید، دچار کمبود ویتامین B12 شده‌اید
چرا به روانشناس مان دروغ می‌گوییم؟
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی